Behöver råd!!
Nu är jag lite orolig, men jag hoppas att det är i onödan… Min Belle har gått exakt 7 v i sin dräktighet idag, och fram tills för några dagar sedan har hon ökat väldigt snabbt i vikt och hon såg tidigt ut som om hon svalt en fotboll ;-) Nu har hon dock backat i vikt sedan den 18/12… Vad säger ni om detta?? Ska man för att vara på den säkra sidan sätta henne på en antibiotikakur (Synolux?), eller ska jag bara avvakta, eller vad? Jag skulle ju kunna åka in och ultraljuda henne men jag vill egentligen inte utsätta henne för den eventuella stressen… Behöver råd, skulle ni oroa er för detta? Belle verkar förresten må bra på alla sätt och vis, men kanske har hon ätit sämre de senaste dagarna, verkar ha lite sämre aptit och lämnar nu rester av blötmaten som hon tidigare kastade i sig… Usch, jag blir så orolig :-(
Viktuppgång Belle
(Innan parning: 3990)
2v 17/11: 3795
3v 24/11: 3865
4v 1/12: 4100
5v 8/12: 4440
6v 15/12: 4690
16/12: 4730
18/12: 4850
20/12: 4835
7v 22/12: 4760
/Hanna
Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!
Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå
Hmm, nu skäms jag nästan för jag inser att jag överreagerar, men anledningen till det är att jag har varit med om detta scenario tidigare och den gången blev det till slut missfall på dag 55… Men det är väl oftast helt normalt att viktuppgången lugnar ner sig mot slutet av dräktigheten. Berätta gärna om era erfarenheter!
Sedan ska man förstås inte hålla på att väga så ofta som jag har gjort, men jag tycker att det är svårt att låta bli, längtar ju sååå efter dessa bebisar ;-)
Hanna Tjärnström
Jag tror oxå att du överreagerar
. Sådär har jag aldrig vägt mina honor
! Är helt säkert helt normalt med en liten viktnedgång! Hon kan väl inte äta så mycket när ungarna tar mer plats osv.
Coola ner och njut av lugnet …..Och hemskt mycket Lycka till:))
Nu ska jag inte säga för mycket för jag har ABSOLUT ingen djupare kunskap av uppfödning. En teori; Ungarna blir större och tar därför mer näring av mamman, som då mister lite hull. Om hon inte har aptit kanske du ska prova att ge henne något mer lockande? Vet inte vad en dräktig katt bör/ inte bör äta, men lite fet tonfisk kanske skulle vara något? Om viktnedgången fortsätter och hon inte får tillbaka aptiten råder jag dig att åka till vetten. Kan vara mycket annat som gör att hon går ner i vikt. Kanske har hon tandvärk? Katter som äter mycket blötfoder får lättare tandsten och tandköttsinfl. Du kan ju prova att titta in i munnen på henne o undersöka om det luktar illa.. Innan parningen såg jag att hon även vägde lite mer än i vecka två men gick sedan upp igen. Tror inte att du behöver oroa dig för mycket. Frågan är om hon hade mindre aptit då med eller om det är något nytt? Om hon verkar slö eller inte vill dricka som vanligt tycker jag inte du bör vänta med vet. besök för att vara på den säkra sidan. Jag tycker det låter ganska normalt att tappa lite gram här o var under en dräktighet så länge det inte är oroande mycket. Kan ju även vara att vättske ballansen är olika från dag till dag. Känn mellan tumme och pekfingret på nackskinnet för att kontrollera att hon inte är uttorkad. Skinnet ska glida lätt mellan fingrarna.
Lycka till! :]
mamma katt var kanske på toa innan du vägde
tror inte det betyder något
men väg inte varje v, då blir man lätt orolig
vi väger v 3 - 4 - 5 och sen i närheten av nedkomsten

Hej Hanna!
Fick precis en välskapt kull här hos oss, alla med bra vikter. Jag vägde aldrig mamma katt utan går på känslan. Hon har ätit glupskt som du säger din mamma katt gjort, men den senaste tiden avtog aptiten och hin var mer lättirreterad o trött. Helt naturligt tror jag vi kan bara gå till oss själva…(som ovan skrev)
Så ta det lugnt o gå på hennes allmäntillstånd. Det kommer säkert gå bra ska du se
!
Kram o stort lycka till!!!!!!!!!!!!!
håller med de övriga… det vet du väl själv vad lite mat man får plats med i magen framåt slutet, och alla matnojor har gått över.. jag tror inte det är nån fara alls… bebisarna trycker kanske på magsäcken så den blir mindre…
jag tror inte du behöver oroa dig alls…
det kommer säkert gå bra

Tänk om man ändå var gravid och inte fick plats med för mycket julmat !
F-låt utanför ämnet
.
Tack alla gulliga ni som skriver och lugnar ner mig, det känns bättre nu :-) Jag ÄR en hönsmamma, jag vet…
Tack till dig också Sessy, visst är det så att man inte ska nonchalera tecken på att katten kanske inte mår bra, och det är förstås bättre att gå till vetten en gång för mycket än en gång för lite. Men Belles allmäntillstånd är bra så jag ska ta det lugnt och avvakta än så länge…
Hanna Tjärnström
#7 Hihi 
Hanna Tjärnström
Hönsmamma, mjo här med, Lovis är ju dräktig (förvisso så är det inte min kull men hon är ju ändå här hemma med mig (och blir min efter kullen)) och hon ska föda den 25:e och nu går man och stirrar på henne konstant och sova… mmm… jag kan säga att jag sover lätt, mycket lätt.
Appropå vikt, när duchesse var dräktig så gick hon knappt upp nått, från dag 50 till dag 65 gick hon upp ca 5 gram per dag. Ändå födde hon tre friska ungar mellan 100-120g i vikt. Jag vet hur man kan oroa sig, jag som är galen på siffror tar deras vikt varannan dag… Hönsmammor emellan.
http://www.svidjas.se
Jag tror du ska gå på almäntillståndet. Verkar blivande mamma må bra så är nog allt bra. Jag tror att hon känner att det är fullt i magen och har svårt att äta lika mycket, samtidigt som ungarna tar myket näring.
Det går säkert bra! Lycka till!
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Så, spännande Hanna… nu närmare de sig! Håller tummarna att allt går bra…. 
Jag tror att allt kommer att gå jättebra! :) Håll oss uppdaterade ;) kram o god jul!

Vi håller tummar och tassar stenhårt, att allt ska gå bra för Belle 
Ska bli sååå spännande. Lycka till!!!!!!
Kram Mia

Följer Belle o dej med spänning. Ge henne en lite puss mellan öronen från mej
. Lycka till!
Åsa
Tack alla för hållna tummar, det känns bra
Hon är så go min älskade belle, vill att jag ska stryka henne på magen ofta och länge… och så känner man små sparkar, sååå mysigt!! Jag hoppas innerligt att allt är som det ska där inne.
#10 Skönt att det finns fler hönsmammor där ute, som inte kan låta bli att väga stup i kvarten ;-) Lycka till med förlossningen snart nu då, jag håller ALLA tummar!! Du får hålla oss uppdaterade :-)
Hanna Tjärnström

En liten tanke…
I takt med att kattungarna växer i magen så minskar fostervattnet. Detta gör att kattungarna tar mer plats och trycket på ex. magsäcken blir hårdare. Fostervatten är mer "mjukt" och flyter lättare än en liten kattungerumpa eller huvud. Vid 7 veckors ålder så ligger kattungarna ofta "fastkilade" i livmodern och kan inte vända sig så lätt. Det gör att trycket på tarmar, magsäck etc ökar.
Så länge honkatten får bra näringsrik föda så kan hon äta mindre mängd men ändå tillgodose kattungarnas behov av näring (och sig själv). Ibörjan av dräktigheten så händer mycket med kattungarna,men mot slutet så mognar de och får päls - det är inte lika energikrävande.
Se bara upp med ev. illaluktande flytningar och att hon inte får feber, annars ska det nog gå bra.
Är själv en hönsmamma, men man måste våga lita på moder natur :)
Hälsningar en avundsjuk Anna som också vill ha kattungar :)