Är Ragdolls "för" godtrogna?
Överallt har jag läst om hur godtrogen och vänligt inställd Ragdollkatten är till andra varelser. Jag tycker att det är en väldigt fin och positiv egenskap, sålänge det inte går till överdrift. Det här kan verka som ganska korkade frågor, men jag ställer dem i alla fall.
Om en ragdollkatt inte tycker om en människa (eller är rädd för den) av någon anledning, skulle den inte ta avstånd ifrån den då/dra sig undan? Skulle den liksom bara härda ut med personens närvaro, även fast den helst inte vill vara i närheten av den? Det är ju självplågeri. :(
Är rasen kapabel att känna av ifall någon har "onda avsikter" eller att det är något lurt med en människa? Eller är den en fullständigt godtrogen katt som aldrig någonsin ser/känner av någonting negativt hos andra varelser? Har den inget kritiskt tänkande, eller visar den det helt enkelt inte om den har det? :0
Följdfråga: Om någon verkligen gjorde någonting elakt mot den själv/dess ägare, skulle den "inte bry sig" då? :S
Jag förstår att svaren kan skifta från individ till individ, men jag undrar om det finns något generellt svar på de här frågorna om rasen.
Som du själv antyder finns inget generellt svar på de här frågorna.
Rasen består av massor av enskilda individer, som alla är olika.
Visst strävar vi hela tiden efter att få fram så snälla och goa katter som möjligt, men vi kan aldrig ta bort det faktum att de är djur med instinkter och egen vilja - och tack och lov för det! 
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
"Godtrogen", ja på sätt och vis, men jag skulle vilja påstå att "social" är ett mer passande ord….=)
Just det att en ragdoll TRIVS med människor och alltid vill va med…
Men…de har en egen fri vilja och enligt min uppfattning visar de tydligt om de tycker om en människa eller inte. Och visst känner de av om en människa har "onda avsikter", som du utrycker det….
Hos oss "försvinner" katterna om det kommer nån de inte vill veta av, då hälsar de inte ens i dörren! Men DET händer inte ofta…;)
Sen har de naturligtvis olika höga toleransnivåer beroende på att de är individer…=)
Jag TROR att mina katter skulle försvara mej om det dyker upp en otäcking, men jag har inga planer på att prova, så vetskapen uteblir ;)
Om man ska umgås med människor som vill katten illa, så är mitt förslag att skaffa en tiger….;)
Nä, skämt å sido….ALLA som kommit hit och träffat mina har fallit som käglor….=)
ÄVEN de som inte tycker om katter (JA, det finns såna!!)
OCH söta du….det FINNS inga dumma frågor!!
Bara dumma svar……=)
Ha en skön dag!! =)
Bara för att den är godtrogen så är den absolut inte dum på något sätt…
Jag har en hona som absolut skulle attakera någon som försökte göra mig illa… OCH hon håller också ordning på så att de andra busar lite lagom och sånt.. *fniss* min lilla polis är det…
Men det finns olika sorter av Ragdolls också och genomgående så är de ju väldigt väna och snälla och godtrogna, MEN som sagt inte fört den skull dumma..
Så tycker jag… och jag tror absolut att den kan känna av "ondska" precis som de flesta djur… fast förmågan är säkert lika individuell som hos människor…
En del människor letar ju bara fel på andra och upphäver sig själv, medans en del människor är precis tvärsom och bara tror gott om andra hur många käftsmällar dom än får, och det är nog likadant med katterna… De är individer… Kram o GOD JUL
Min yngsta katt, Castro, är en "vaktkatt", har jag fått berättat för mig. Min svåger (som har nyckel hem till oss) skulle lämna igen verktyg han lånat och då han klivit in genom dörren möttes han av vår lilla katt som fräste. Castro såg inte vem det var och tyckte nog att det var obehagligt. Dock blev han glad när han såg att det var hans "farbror"! När Castro skulle kastreras började han morra några sekunder innan sköterskan kommit in genom dörren, så jag är säker på att han har förmåga att "känna" väldigt mycket. I övrigt är han mycket social och är med överallt.
Jag tror att de flesta katter, oavsett ras, har en inneboende känsla av om det är en person med "ondsinta" avsikter.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Åh, vad glad jag blir av att höra att Ragdollen inte är "dumsnäll" bara för att den har ett sådant fint temperament och sådana underbara egenskaper!
Tack för alla svar, det var mycket givande att läsa! ^^ Nu känner jag mig ännu mer säker på att Ragdoll är den rätta kattrasen för mig.