Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2691 ggr
raggis22
0

Quinnie löper, hon är 9 mån,,

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nästa gång hon löper ska ta en hane på henne??? eller ska jag låta henne löpa 1 gång till, ni som vet??

Katti
0

Det beror väl på när hon löper nästa gång Flört. Jag skulle inte para en hona som inte fyllt ett år. Hon är definitivt inte färdigvuxen ännu, varken utanpå eller inuti, så varför ha bråttom?

Det finns flera anledningar att vänta som jag ser det, förutom det självklara att hon själv ska hinna bli vuxen. En stark anledning är väl att man ska se vad det verkligen blir av henne. Ska hon inte ställas ut? Hälsotestas?

Yataz
0

Om en hona börjar löpa tidigt och det är täta löp så brukar jag para på tredje löpet. Jag vill inte sätta en hona som inte tidigare fått ungar på p-piller och jag vill heller inte riskera att hon får livmoderinflammation.
Så para eller kastrera tar jag i beslut. Jag tar ingen risk här.

Jag brukar tänka som så att om en hona löper så pass så skulle hon blivit parad i naturen och hon då är mogen för det. Precis som med oss människor så mognar vi väldigt olika.

Och egentligen klassas hon ju snart som vuxen också. Vid 10 månader ställs en katt ut i Öppen klass, alltså som vuxen. Jag har inget problem med att para en katt som är 10 månader om den är mogen för det. Och vad gäller hälsotester så har de veterinärer jag testat hos sagt att det är ok att testa vid 10 månader. Det skulle inte spela någon roll menade de.

Visst, jag vet att detta är en känslig fråga och här måste man gå efter det som känns rätt för en själv och känna vad som känns rätt för katten.

Hoppas hon inte löper tätt och du inte behöver para henne tidigt. Det är ju trots allt skönt om de hinner bli över året. Lycka till!

Yataz

raggis22
0

Tack MartinaGlad

Fyrpihls
0

Jag håller med Martina här….

Om hon löper alltför tätt, så tror jag att det är bättre att para kanske på tredje löpet… då kanske hon är nästan 11 månader om du har tur….

du hinner till och med både ställa ut och testa henne om du känner att du vill det.

Hur som helst Jisses vad hon är söt…. mumms filibabba… Skrattande

englagirl
0

Håller med både Martina och Unni!

Håller tummarna för att hon väntar ett par månader till.

Min ena ragdolltjej satte igång och höglöpa strax innan hon var 6 månader,väldigt tidigt tycker ju jag då förstås.

Hon har efter det löpt 2 ggr till och nu på fjärde löpet parade jag henne och hon blev 1 år i nov och ska ha bebisar i jan,och en hel drös ser det ut som.

Lycka till med din tjeja!!!!

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

raggis22
0

Jag är rädd att hon ska få livmodersinflammation om hon löper många ggr, men din hona klarar sig???

englagirl
0

#6 jaaa,det gjorde hon.

Jag har "peppar,peppar" aldrig haft en hona med livmodersinflammation och jag sätter heller aldrig unga honor på p-piller innan dom har haft kull.

Jag håller tummarna för din hona att hon väntar ett tag med nästa löp osså parar du henne på det löpet.

Jag har samma teori som Martina,löper dom så är dom "färdiga" och hade hon varit ute i det fria,så hade hon säkert redan varit parad.

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Katti
0

Fast… inte sjutton skulle jag para en hund på 5-7 månader bara för att den löper då (då åker jag dessutom ur SKK!). Och jag hoppas verkligen att min dotter inte kommer hem och är gravid när hon är 12… Så det resonemanget köper jag inte!

Nu ska jag inte påstå att jag med absolut säkerhet vet, men jag har en väldigt stark känsla av att det tar år av löpande utan att bli dräktig innan det eventuellt utvecklas en livmoderinflammation. Inte tror jag det går på några månader i alla fall.

Fyrpihls
0

#8 nej inte parar man en hund vid 5-7 månader, och inte heller har vi ju parat våra katter om de löper vid SÅ tidig ålder.

tredje löpet är ett ganska bra riktmärke på både hund och katt..

och på männsikor är det 15 års åldersgräns för sexuella relationer, fast å andra sidan brukar vi heller inte direkt lööööpa… hi hi
men vi kan inte riktigt jämföra oss med djuren på det viset…
Även om människor i en del länder faktiskt får barn alldeles för tidigt… bara för att de gifts bort redan vid 12-13 års ålder… det är ju hemskt..

men man får väl vara lite lyhörd inför sina djur också… man vet ju själv om honan är en kattunge eller om hon är mogen nog..

Men att upprepade löp kan leda till livmoderinflammation, det är i allafall sant, för livmodertappen är lite öppen vid löp för att spermierna ska kunna komma in och det ökar också risken för att bakterier ska kunna komma in.. det är därför det är större risk, så det är egentligen inte antalet löp utan egentligen tillfälligheter som gör att det just blir som det blir.

men självklart bör man inte låta för unga individer para sig.. det säger sig ju självt.
Lagom är bäst brukar ofta vara ett ganska bra riktmärke… I det mesta..

englagirl
0

#8 Det tror jag oxå, att det tar år av dräktighet utan att det blir livmodersinflammation.

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Fyrpihls
0

#10 vad menar du… år av dräktighet innan det blir livmodersinflammation.Flört.. eller menade du lite tvärsom… ??Skrattande

skyhighs
0

Jag har haft fyra honor som börjat löpa strax för sex månaders ålder och dessutom med täta löp. För mig har det varit självklart att sätta dem på P-piller. Har inte haft någon hona med livmoderinflammation.

englagirl
0

#11 Foten i munnen

jaaa du vad menade jag?

Blev lite fel där kanske Flört men det bjuder jag på Skrattande

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Yataz
0

#5 Då har inte din hona löpt så tätt mellan varven antar jag? Då tycker jag det är lite annorlunda.

#8 Nej, en hona som är 5-7 månader hade jag inte heller parat. Men nu handlade ju denna tråd om en hona som är 9 månader och på sitt första löp. Om en månad räknas hon ju som vuxen, enligt Sverak. Jag personligen skulle inte ha något problem med en sådan parning om honan löpt tätt. Alternativet för mig skulle vara kastrering för jag vill varken chansa med att låta katten löpa eller ge p-piller. Men det är ju jag och min högst personliga åsikt. Alla tänker vi olika och det får vi ju också lov att göra. Glad

#10 Där är jag inte enig om du menar år av löpande? Flört
Jag har senast nu råkat ut för en hona som fick livmoderinflammation vid 8-9 månaders ålder. I det fallet blev det kastrering. Så inte behöver det ta år innan de får det.

#12 Skönt att höra Glad Jag vet dock några katter som det inte gått lika bra för. En hona som jag hade satte jag på piller innan hon fick någon kull. Nu fick hon heller ingen kull utan jag beslutade att kastrera henne. Hon fick piller på sitt andra löp då det inte var tid att para henne ansåg jag. Hon åt piller under 2-3 månader och hennes livmoder såg allt annat än fin ut när hon kastrerades. Veterinären sa då att det förmodligen berodde på pillrena och att den katten inte skulle kunna bli dräktig även om vi försökt. Även veterinären sa då till mig att man ska undvika att sätta katter på p-piller om de ej haft kull innan. Så därför vågar jag helt enkelt inte göra det mer. Annars kan jag använda mig av p-piller om honan redan haft kull.

Jag tror man tycker väldigt olika beroende på vilka erfarenheter man själv haft. Jag resonerade helt annorlunda innan jag själv fick någon katt som drabbades.

Lycka till Eva, hur du än väljer att göra! Glad

Yataz