Ragdoll i familj med barn
Hej på er här på forumet.
Vi funderar på att skaffa katt till våren coh valet har fallti på den underbara ragdollen. Jag har två döttrar som är 1,5 och 3 år gamla och jag undrar hur en ragdoll finner sig i liv och rörelse hemma. Barn kan man ju som sagt inte hålla stilla direkt. Tänkte hur man vänjer katten med det om den inte redan är barnvan?
Barnen är bra på att respektera hunden här hemma som är av dvärgras men de för fortfarande ljud precis som små barn gör. Är det någiot ni som har barn har märkt att katterna vänjer sig med?
Hunden var ca 3 år när barnen kom in i familjen och hon har vant sig. Hon ligger mitt i alltihop och snarkar. Så hoppas jag vår katt också ska kunna bli. Men när de gäller en kattunge undrar jag hur vi bäst ska föra in den i familjen.
Nån som har nån solskenshistoria eller bara har egen familj och ragdollar hemma?

ragdoll är perfekt som barnfamiljs katt, iaf vad gäller mina egna erfarenheter.
de avkommor jag sålt har både åkt dockvagn, suttit still i bussen ( stolar uppradade till en låtsasbuss) och legat i sängen och myst med barnen…
det viktiga är att du får tag i ragdoll med rätt temperament för det kan skilja väldigt mycket..
Kattungar väntas hos GunBertus

Åh va roligt att höra :-) Vad fina bilder ni hade. Barn och djur har sånt utbyte av varandra. Det blir ett hem fyllt av stimulans iallafall oundvikligen när man har barn. ;-)
Våra Ragdolls och barnen har vuxit upp tillsammans och alla har haft stora fördelar av det!
Vi bor också strax bredvid ett dagis som ibland kommer hit med en avdelning barn och leker med våra katter och kattungar. Det tycker alla inblandade är jättekul!
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------

Inga problem med katter o barn även om de inte har haft barn omkring sig från början. Ragdollen är en mycket "snäll" o cool katt som sällan (aldrig) använder klorna. Finner sig tillrätta i dockvagnen eller lekrummet. Man måste förstås lära barnen att djuren behöver respekteras. Hund har jag erfarenhet av o katt o hund vänjer sig rätt snabbt med varandra o brukar bli bästisar. Här bestämmer katterna, är hundkorgen upptagen av katt så lägger sig hunden utanför eller ev. brevid
.
Lycka till med er ev. nya familjemedlem!
Jag kan bara hålla med, Ragdoll är en mycket snäll och go katt mot barn.
Den passar väldigt bra ihop med hund också.
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Kolla gärna på det här klippet från min blogg, tror det säger allt
http://paxcats.blogspot.com/2009/05/ragdoll-cool-cat.html
/ Lotta
Måste bara först säga att det var många underbara bilder i denna tråd. Och det är så här jag upplever det också.
Jag har två barn, en på 2½ år och en på 9 mån. Det fungerar utmärkt och oväsen från barnen vänjer de sig vid. 
Men så är det lite som #1 skriver tycker även jag. Jag tycker det kan underlätta om man kanske tar den kattungen som är lite tuffare och framåt till barnfamilj.
Klart ni ska bli ragdollägare! 
Och så får ni hänga kvar här på forumet med uppdatering också förståss 
Lycka till!
Yataz
Självklart hänger jag kvar här! :-) Tycker också tråden va fylld med underbara bilder…så mkt kärlek o mys :-)
Har själv två barn på 6 år och snart 4 år och en ragdollhona på 1 år, hon är alldeles underbar.
"En stund i taget - här & nu"

Min erfarehet med barn och ragdolls är bara positiv. Här visar några bilder på det

Lycka till med eran nya familjemedlem, ni kommer inte att ångra er!
sista bilden är helt underbar

#20 håller med!
Den är helt outstanding!!!!!
Jag har oxå bara bra erfarenheter av ragdoll och barn!
Jag har ju några ragdoll hos min dotter som har småbarn och det ser ut precis som på bilderna som har visats här.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

#20 & 21 Tack snälla
jag kan inte annat än instämma med alla föregående talare….
djur är viktigt för barn, det lär dom mycket av empati och ömsesidig respekt. Naturligtvis måste vi som vuxna hjälpa katten eller hunden när det gäller mindre barn och att de måste ha en fristad och så, men Ragdollen är ju en fantastiskt bra katt att ha om man har barn…
Ragdoll passar utmärkt i barnfamilj. En av mina midsommarblomster flyttade till 5-barnsfamilj med en vuxen katthona (ragdoll) och det går så bra. Lilla Viola trivs och går från famn till famn. Underbart också när det finns någon som vill leka… 
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !

Vilka härliga barn och katt bilder!
Kan ju bara hålla med! Vi har ju två killar på 6 och 3 år och dom älskar Jack och vise versa.
Det är SÅ underbart med barn och katter (eller djur överhuvudtaget!) Dom lär sig ju så mycket dessutom är ju helt klart ragdollen en väldigt bra, lugn och cool ras! Hos oss kan ljudnivån vara rätt så hög ibland och till och från även rätt så röjjigt, men Jack väljer oftast att ändå ligga mitt i allt liv. 
Bra val! Klart ni ska ha en ragdoll!
Jag är såld!!!
åhh jag blir bara mer och mer övertygad. Nu är jag i kontakt med en uppfödare som ska ha ungar v 3 förhoppningsvis kan vi köpa en liten en därifrån om allt går som de ska.
Hur upplever ni det ni som har honor är de väldigt jobbiga vid löp om de inte kastreras?
Det finns ingen anledning att ha en hona fertil om hon inte ska gå i avel, tycker jag… det är bäst för alla om de kastreras då… tycker jag i allafall
Jag håller med Unni, det finns ingen anledning att ha en hona fertil om man nu inte ska avla på den. Den kan till och med bli sjuk av tomma löp, den är heller inte lika harmonisk. P-piller är inte heller ett bra alternativ.
Att kastrera en hona är inte så dyrt heller, runt 1000:-.
Det bästa är att kastrera honor runt 6 månaders ålder tycker jag.
Stort lycka till till dig och ditt sökande efter ny familjemedlem.
Du har fastnat för helt rätt ras
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Vår Ragdoll sover här brevid skrikande bebis, hon öppnade bara ögonen när jag skulle fota
så visst vänjer dom sig.
Vår lilla bebis hade ju som alla bebisar ingen riktig kontroll över armar och ben i början, så ibland flög det ju ut en liten arm eller ett litet ben - detta lärde sig vår Ragdoll snabbt! Hon håller sig alltid nära bebisen fortfarande - fast på lite avstånd, ca 20 cm "säkerhetsmarginal"