Jamande Kattunge?
En liten fråga, kissungen som är 12 veckor flyttade för 2 dagar sedan och jag får idag ett mail om att han jamar konstant, ett jam från djupet så att säga. De undrar varför? Han var en pigg och glad icke jamande kisse när han flyttade men tydligen har det ändrat sig! De har inga andra djur, jättegulliga lugna människor är de.
Är det vanligt? Jag är ju nästan säker på att han saknar sin mamma och alla syskon och sedan är ju hem och allt nytt för honom, visst brukar det ge sig? De är så oroliga att nått är fel. Han var en trygg och gosig krabat i förrgår!
Kram

det er helt vanlig, han roer seg nok ned om et par dager
Klart han savner kattemor og søsken..
Be de kose masse med han, vær gjerne mye hjemme de første dagene,og våtfor kanskje?
Han saknar säkert mamma och syskon. Det brukar ge med sig efter några dagar. Har de funderat på en kompis till honom? Kanske inte det första man funderar på när man precis skaffat en katt, men i framtiden skulle han säkert precis som många andra raggisar må bra av att ha en kompis 
Yataz

Jeg foreslår bestandig å få seg en lekekompis til pusen, tro det eller ei…men det er mindre "jobb" med 2 stk, enn bare 1…
Man behøver jo ikke å slå på stortrommen og få seg 2 raggiser, men å støtte sin lokale dyrebeskyttelse f.eks? Da gjør man en god gjerning samtidig !
jag instämmer! Det är en helt naturlig reaktion.. han saknar sin grupp… det går säkert över men att få en vän är ju alltid det allra bästa, speciellt om familjen jobbar en del.. Ragdolls är ju verkligen ganska hypersociala… 
Precis som andra skrivit så är det nog en chock att gå från att vara omgiven av katter till att bli alldeles ensam.
Japp, det är en stor omställning. Inte nog med att de mister sin trygghet med mamma och syskon och hussar och mattar, de ska dessutom "mäta in" ett helt nytt revir, milimeter för milimeter.
Det är därför jag tycker det är sååå skönt att sälja till de som redan har ett djur, hund eller katt eller då man säljer två till samma familj. 
Brukar tänka på det då de ligger och gosar, myser och leker med både mamma och andra "låtsas" mammor och sina syskon, "hur ska det gå när de flyttar? Så ensam de ska bli!"
Jag brukar föreslå "mammaledigt" då de tar hem sin katt/katter. Det är jätteviktig för att etablera trygghet hos individen gällande hund och då också katt anser jag.
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Han saknar helt klart sin gamla "flock" och tryggheten i dem. Se till att de myser massor med honom, leker och ser till att han blir ompysslad ordentligt. "mammaledigt" är mycket bra om de kan ta!! Finns väl ingen bättre anledning att ta ut en veckas semester än då man får hem en ljuvlig raggis.
Det går nog över på några dagar ska ni se! :) men en kompis är ju absolut aldrig fel!! 
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Tack för alla lugnande svar!!!
Ja jag kände likadant att visst måste han sakna sina "mammor" och syskon och kusiner… Men så blir man lite nojjig när de verkligen säger att tänk om…. Fast han var ju superpigg och glad när han åkte! Han äter bra säger de! Skönt, ett gott tecken. Ja jag har sagt att han från början säkert skulle bli jätteglad för en kompis men de har precis flyttat och ville börja med en kisse. Som tur är så är tjejen hemma på heltid och han studerar mycket hemifrån. De är underbara, så lugna och goa men som de säger riktiga HÖNSMAMMOR!!!
Ja det blir säkert bra! Tack för alla lugnande besked!!!
Kram