Njursvikt - hur vanligt hos ragdoll?
Vår hane, Gårdö´s Romeo (Sigismund) sjuknade vid 1,5 års ålder och fick diagnosen njursvikt. Blev helt utdömd av en veterinär, men jag sökte annan veterinär och gjorde även njurundersökning påatt endast 25% fungerade…. Vi fick ett sista halmstrå, kortisonbehandling sattes in, men veterinären gav oss föga hopp. Sigismund skulle troligen aldrig fylla 2 år.
Det här är dock en solskenshistoria på så vis att Sigismund lever än idag och har fyllt 4 år, blir snart 5. Det kommer dock, enligt veterinär, aldrig att bli en gammal katt. Han får kortisontabl varje dag. Han mår bra, kräks en del, men har ett fullgott kattliv. Och han är KUNG i vårt lilla katteri bland sina tjejer! Sigismund blir kollad en gång i kvartalet, om allt verkar bra, och då tas njurprover etc.
Sigismund är en blå mitted, feltecknad så utställning har aldrig varit att tänka på. Jag hade dock med honom som junior på ett KM. Hannah Jensen lovordade hans temperament och det här är en myspropp av stora mått.
Undrar hur vanligt det är med njursvikt hos ragdoll. Det här handlar ju alltså inte om PKD (Cystnjurar). Någon mer som har katt med njurproblem?
Vi älskar vår kille och är rädda om varenda dag vi får ha honom hos oss.
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
jag vet ingen ragdoll med njursvikt, men jag vet ju att det är ett relartivt vanligt tillstånd hos katt överhuvudtaget… mycket på grund av deras av naturliga orsaker inte så törstiga natur…
Så det finns ju hela tiden individer som drabbas av detta…
men det är väl underbart att han ändå fått så många fina år…
Jaa, Unni, vi är tacksamma för varje dag vi får ha honom här hos oss. Det gäller givetvis även våra honor. Jag kommer på sikt att inrikta mig på att ha en kastratuppfödning. För hos oss på Willénkatten stannar alla katter. Kan inte vara utan någon av dem….
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !

Jag var tvungen att registrera mig för att svara på denna fråga.
Vi förlorade vår älskade Sabrina i oktober pga av njursvikt. När det gällde henne gick det väldigt fort. :( En dag mådde hon prima och nästa dag var hon dödligt sjuk. Hon lyckades verkligen dölja sin kondition från oss alla. Efter den första kraschen klarade hon sig enbart tre veckor innan vi var tvungna att ge upp och låta henne somna in (hon var på väg att krascha igen och hennes njurar var helt slut).
Jag måste bara säga att njursjukdomar är verkligen hemska och det kändes så jobbigt att se vår vackra prinsessa tyna bort även om vi verkligen försökte med allting.
Hon blev bara fem år gammal.
Usch inte roligt! Förstår att det är otroligt tufft. RIP söta Sabrina! 
Det kan gå otroligt fort…
Välkommen hit! 
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------