Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2431 ggr
Bullan
0

Linjeavel/inavel

Provar ställa denna fråga här inne också, verkar vara ett känsligt ämneFlört

Tänkte att vi kunde diskutera avelsdjur med återkommande djur i stamtavlan på flera ställen. Typ att en hona har sin pappa även som sin farfar etc och osv… Vad har ni varit med om, hört om, vad det kan bli för effekter av sådana avelsdjur som är linje/inavlade? Har dessa katter varit mer benägna att dra på sej livmodersinflamationer? Haft svårt bli dräktiga m.m.!?!? (nu har jag ingen sådan katt, men jag tycker det är ett intressant ämne och jag vet att det finns många sådana djur i aveln och där det går bra, men det borde även finnas djur där det gått mindre bra?!) Efter allt jag varit med om med mina avelsdjur, så är jag spontat emot sådan här avel, men det finns ju alltid flera sidor av ett mynt!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Svidjas
0

Vad är det för procentsumma du tänker på när du säger inavel? Alltså, vilken inavelsprocent tänker du på för att det ska vara inavel?

http://www.svidjas.se

Bullan
0

typ att samma farfar även är morfar till katten… vet inte riktigt vad det blir för %

Eller att pappan är 2 gånger till i stamtavlan max 5 led bakåt!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Svidjas
0

Samma farfar/morfar, runt 13%. Samma pappa 2 gånger i samma stamtavla i 5 led blir runt 0.3%. Fast du kanske iofs menade samma pappa 3 gånger i stnamtavla Flört

LittleSweeties
0

Hej! =)

Jag har inga egna erfarenheter av inavel (eller sk linjeavel) och jag tror nog att det är ett känsligt ämne Flört
Personligen försöker jag "hålla nollan" så gott det bara går, och då hänvisar både jag och Svidjas till databasen (PawPeds) vilket är ett OTROLIGT bra verktyg som jag hoppas fler lägger in sina katter i!! Glad

(#3….%-satsen beror ju helt på VAR i stamtavlan samma katt förekommer, så det går inte att säga precis inavelsprocent utan att veta mer exakt Flört)

Det jag VET, av andras erfarenheter, är honor som aldrig kommer i löp, någon som fått "temperamentsrubbningar" ……

Visst kan det kanske vara en genväg till att få fram en typ man vill ha, men som med alla genvägar är det riskabelt.
Man kan dubblera det positiva, men tyvärr kan man också mångdubbla det negativa…dvs risken för ärftliga sjukdomar, defekter osv…
Och jag anser att det finns tillräckligt med individer i avel så det finns ingen anledning till "linjeavel"…..(som enligt mej är ren inavel, fast med tillåtelse…Obestämd)

Ska bli intressant att se om du får fler svar i din tråd…Skrattande

Svidjas
0

#4 håller med, försöker också hålla mig så nära nollan som möjligt. Ville bara visa att även om det finns samma katt två gånger i stamtavlan så kan det vara väldigt lite inavelsprocent. Däremot tror jag inte en hög inavelsprocent är bra för kattungarna. Sen så tror jag mammakatt kan få problem med att föda kattungarna då själva födandet är när honan "stöter ut" kattungen (den främmande kroppen) ur sig och om de är för lika genetiskt tror jag honan kan få problem med att "stöta ut den". (hoppas ni förstår mitt babbel)

Wonderdolls
0

Håller med er också! Här finns en gammal tråd också om inavel/ linjeavel!