AMMA SÖKES AKUT (LÖST)
5 kattungar födda den 4/1 behöver en amma akut, i Umeå-området. Mamma Belle är snittad pga infektion i livmodern och är efter operationen helt apatisk samt livrädd för ungarna. Alla bebisar mår mycket bra men vi har ingen möjlighet att flaskmata en så stor kull. Hoppas på hjälp…
Jag finns att nå på 090-13 90 64, 0730-57 24 79 eller 070-345 48 97.
Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!
Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå
Åååh….jag hoppas det löser sig!!
Kattungarna här är inte födda än, (runt 13:e) och inte bor jag nära Umeå, annars hade vi gärna, gärna hjälpt till!
Lycka till!!
Tänker på er!!
/Pernilla
Men Nej, vad synd om Belle och er. Hoppas ni hittar någon snabbt. Tyvärr kan jag inte hjälpa.
Många kramar och lycka till
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

NEJ vännen….inte igen!!! Vilken otur du har!!! Kan ju tyvärr inte hjälpa dig men jag hoppas det löser sig fort!!
Bara ring mig om jag kan vara till hjälp på annat sätt
Kraaaam
NEJ!! Jag blev så orolig i går du du skickade sms:et om Belles planerade snitt och infektion, men jag blev så glad då jag fick veta att allt gått bra och att det blev fem välmående kattungar. Jag tänkte på er i går kväll och undrade hur det gick… och så nu detta!! 
Hade jag bott närmare så hade jag mer än gärna hjälp till på något sätt…
En stor kram till er och jag hoppas att allt kommer gå bra!
/Anki

Hoppas att allt löser sig fort Hanna. Mina tankar är hos er.
Önskar sååå att jag kunnat hjälpa till på något sätt.
Håller tummarna stenhårt på att allt kommer att gå bra med Belle
och hennes små bebbar.
Stor Varm kram!
Mia

Jag hoppas vekligen att det löser sig till det bästa.
Mina tummar är också hårt hållna för er.
Kram Maria
Oj nej va tråkigt! 
Hoppas att ni snabbt hittar en amma och att kattungarna växer sig stora och starka och Belle blir frisk!
Kram Lena
Håller tummarna för att allt ska gå bra. Måtte det finnas en amma i närheten. Annars får ni försöka flaskmata, ungarna måste räddas. Tänker på er, kattmamma o de små.
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Jag har kattungar här hemma på 1 vecka, de är dock 4 st och det är Mauds kull, men ring och kolla med henne, jag tror du har hennes nummer. Jag har då inga problem om det kommer hit nån unge.
http://www.svidjas.se

Åh,jag ryser ända in i märgen!
Men det viktigaste är ju att alla så här långt mår bra. Hoppas ni hittar en amma fort. Håller alla tummar för er. Tänker på er. Styrkekramar till er alla.
Hanna! Lägg in det på Norsk Skogkatt också.
Tror/vet att det finns en hel del Umeå-uppfödare där inne.
Hoppas verkligen du får tag i en amma!! *håller tummarna*
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Nej, Hanna så trist!! Detta önskar jag verkligen inte er, underbara människor och denna underbara Belle!!
Tragiskt vem det än gäller förståss!
Känner med er och tänker på er! Hoppas allt ordnar sig och ni får tag på en amma!
Yataz
Tack alla för hållna tummar och kramar, det värmer!
Har en fundering - hur länge kan man hoppas på att mjölken kan komma igång? Vi ska försöka få henne att ligga hos bebisarna om en stund, och om de då får dia henne, kan då mjölken komma igång lika väl som att den gör det direkt efter förlossningen?
Hanna Tjärnström
Kan tyvärr inte heller vara till någon hjälp:(
Men jag hoppas innerligt att det ordnar sig snabbt för er o katterna!Håller tummarna hårt!! Jättetråkigt med såna motgångar..

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
Det är bara att kämpa på, det finns ju andra som fått srörre och klarat det

Vill börja o säga så himla ledsamt för er.
Men gör som du skrev håll mamman med ungarna och visst finns möjligheter att mjölken kommer igång om de får dia/snutta.
Lycka till med allt!!
Om du vill ha allmän hjälp så sitter jag bara hemma hela dagarna och är mobil så kan komma förbi och hjälpa till lite. Eller om du bara vill prata så slå en signal.
Såg att ni ringt. Jag försökte ringa, men upptaget! Provar senare!
KRAMAR från oss!
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Tror att mjölken kommer om ungarna försöker dia, det är ju ungarna som stimulerar mjölkproduktionen.. Tänker på era femlingar o håller tummarna så hårt jag kan.
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !

#13 Uff så trist. Får vondt i magen, for det er ikke lenge siden vi mistet både katte mamme og ungene hennes, men det var riktignok i en annen situasjon, så det går bra med dere skal du se.
Men vi hadde som sagt en syk mammakatt vi også. Og melken hennes kom ikke i gang.
Men dyrlegen ga henne en sprøyte (vet ikke hva den het) som gjorde at melke produksjonen hennes kom fort i gang så ungene kunne die henne.
Så hør med evt. dyrlegen om de kan hjelpe deg med dette.
De aller beste ønskene til deg, mammekatt og kattungene.
Store styrkeklemmer fra alle oss her hjemme, og alle verdens varme tanker går til dere.
Mjölken kan komma igång senare. Vet en hona där mjölken kom igång först tre dagar efter födsel, så ge inte upp hoppet ännu!
Förstår att det är jobbigt!
Håller tummarna för att Belles moderkänslor börjar vakna snart!
Yataz

min första hona , en blandras - fick snittas men mjölken kom igång ändå sen…lycka till
jag bor tyvärr för långt ifrån väl annars hade Tofflan kunnat dia de små…
Kattungar väntas hos GunBertus

Jag håller tummarna att mjölken rinner till och att bebisarna får snutta på mamman ett problem kan vara att hon fortfarande har väldigt ont ,,
Min hona fick 8 bebisar i höstas och blev sjuk med hög feber
pga att en moderkaka var kvar dom såg det inte på ultraljudet så dom bara vätskade upp henne och gav pencilin ,,på tredje dagen hade hon över 42 graders feber och dom opererade henne men då var det för sent livmodern hade då brustit och magen var full med var ,
Dagen efter så ringde dom mig och talade om att hon hade gått bort ,
,,
Så jag fick handmata alla åtta dygnet runt tills dom kunde äta riktig mat.
Det var mycket jobb men i en sådan situation så har man inget val ,,nu var det jag som fick bli deras mamma sovande på en madrass bredvid dom om nättterna ,
Alla 8 bebisarna klarade sig och allt slutade väldigt väl .
Det hoppas jag att det ska göra för dig nu åxå
Kram Elsa
Kram Elsa
Åh jag håller alla tummarna för dig och dina katter, småttingarna och mamma!!! Kan tro hur jobbigt du har det! LYCKA TILL!! Hoppas du får hjälp!!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Tack till er alla för hållna tummar, det betyder så mycket i en sådan här situation! Kan berätta att det verkligen går framåt nu så kanske löser det sig, JAG HOPPAS INNERLIGT!! Kram!
Hanna Tjärnström
Vad skönt att höra, jag fortsätter hålla tummarna för att det nu bara blir bättre och bättre!!!
Yataz

Så skönt att höra Hanna. Fortsätter att hålla alla tummar jag kan.
En STOR varm kram till er alla . Tänker på er.
Mia
Hoppas hoppas att allt löser sig
kram AC
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Vad härligt att höra… håller tummarna att det forsätter att gå åt rätt håll…
Kram/Anki
Hoppas att det löser!!!!!
kram
Mili

1-2 sprutor Oxytocin hos veterinären kan få igång mjölkproduktionen. Även homeopatmedlet Urtica Urens D30 eller högre ska öka mjölkproduktionen och Secale D30 ska vara bra för att få honan att släppa ner mjölken.
Lycka till!
Fruktansvärt!
Jag håller alla tummar för att allt går vägen och mjölken kommer igång!
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Belle ligger nu i bolådan och det ser ut som om hon aldrig har gjort annat än varit mamma… Jag är så lycklig att jag svimmar, tack gode gud!! Må nu bara mjölken rinna till…
Jag vill ge en stor stjärna i himlen till Lennart och Karin Degerliden, Maria Johansson samt allas vår Kicki Igasto som har varit här och hjälpt och stöttat! Jag kan inte med ord beskriva min tacksamhet för detta! Efter två dygn helt utan sammanhängande sömn och pga all oro var jag själv halvt satt ur spel… Och var sin stjärna ger jag även till alla er som har brytt er och velat hjälpa på olika sätt, jag är helt förundrad över hur många änglar det finns där ute. TACK ALLA!!
Hanna Tjärnström
Så underbart att höra Hanna!!! Jag är så glad för er skull!! 
Lycka till med allt och jag håller tummarna att mjölken rinner till snart. Det kan ta tid…
Kramar från mig till er!!
Yataz
Det var roligt att höra! Underbart!
Ska också hålla tummarna nu att mjölken börjar rinna till riktigt snart!
// David
Åh, vilka härliga nyheter Hanna!!
Nu håller vi tummarna att mjölken börjar rinna till….
Colin skickar en stor kram till syrran och bebisarna… han har ju blivit morbror!! 
Kram!

Gud så underbart att höra! Hoppas nu att allt går väl!
Pussa Belle och bebisarna från mig! Håller tummarna för er!
Kramar
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
Så fantastiskt härligt att höra! Jag stämmer in i mjölkbönen! 
Massa kramar!
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 

Men usch så hemskt! Skönt att höra att det går bättre nu! Håller tummarna att mjölken kommer igång!!!!

Så underbart att höra!!! . Är SÅÅÅÅ glad
för er skull att allt ser
ut att lösa sig på bästa sätt.
Stämmer också in i mjölkbönen!!
Ge Belle och de små en stor puss på nosen från oss.
Kraaaam Mia och Morbror Austin

I inlägg #32 står tips om hur man får igång mjölkproduktionen.

Vilka GLADA nyheter
Har tänkt så mycket på er idag
# 34 Som jag skrev på FB:
? kram på er och mamma Belle och hennes små starka pigga sötnosar. Vi var ett bra team och nu kommer det att gå bra ska ni se :) ?
S*Evenstar's
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Christina
Men fy en sån pärs för er 
Men vad härligt att det verkar lösa sig 
Jag håller tummarna för att det fortsätter gå framåt, så allt blir gott o bra till slut 
Åh, jag har varit bortrest hela dagen och såg detta först nu…. UNDERBART att det löst sig..
ett bra tips i såna här lägen är att smeta in en sträng smör på bebisarna.. då brukar inte den chockade mamman kunna motstå, och bara hon börjar slicka dom så brukar anknytningen "vakna"…
nu har det ju löst sig, men det kan vara ett bra tips att ha i huve´t ifall eller /när det händer nån annan nån gång…
KRAMAR om er alla och håller tummarna för fortsatt lycklig utveckling.. Kram till er Hanna och Daniel… jag ber om mycket gräddig mjölk till bebbarna nu…
klipp klorna på bebisarna så de inte är så vassa då det kan göra ont när hon är snittad… bara yttersta toppen.. 
Ser att det står "LÖST" i rubriken…. så jag hoppas att det betyder att Belle´s mjölk är på gång… håller fortfarande tummarna för er…
Kram!

Nu rinner tårana av lättnad och glädje! Tankarna har varit norröver hela tiden. Hoppas Belle och bebisarna får må bra nu,och att ni får pusta ut.
Gode Gud,låt det få komma gräddmjölk i Belles tuttar,till de små dunbollarna!
Kram / Åsa
Jag sitter också här med tårarna rinnande. Så underbart när det löser sig och underbart med vänner som ställer upp och stöttar.
Hoppas mjölken rinner till nu ordentligt!!
kram AnnaCarin
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Men så UNDERBART
!! Man blir så glad att man vill gråta:))Hoppas det fortsätter i rätt riktning nu.
Är det någon som vet hur det går för Belle och hennes ungar? Har sms:at Hanna i går men inte fått något svar… de kanske har fullt upp. Men jag är så nyfiken och lite orolig hur det går…
Är det någon som vet?

#51 Jag har pratat med Daniel idag på f.m. Hanna får berätta själv när hon vill och orkar, men det finns inga negativa nyheter just nu

#52: Tack Nina för informationen…
Har tänkt på Belle och hennes ungar… men vill inte ringa och störa, förstår att de har fullt upp…
#51 Anki, jag har inte fått ditt sms tror jag, detkanske har blivit något fel, min telefon håller på att ge upp 
Det ser ut att gå vägen för Belle och bebisarna, mjölken har kommit igång även om de ännu inte går upp så mycket i vikt. Den minsta bebisen var lite slö igår men är nu med och slåss om tuttarna och har ökat 6 g under dagen!
Kan också berätta att när det var som värst precis efter operationen var det inte lönt att prova med smör på bebisarna eller liknande metoder, Belle lät oss knappt ta i henne, hon var totalt desorienterad och jag var t o m rädd att hon skulle bita mig ett par gånger. Kanske berodde det på att hon hade så ont, vem vet, men det var fruktansvärt att se henne så och när jag startade denna tråd trodde jag helt klart att vi skulle bli tvungna att prova placera ut bebisarna hos någon annan hona. Men när det väl vände gick det snabbt, under loppet av två timmar kom Belle liksom tillbaka och blev sig själv. Kanske berodde det på att hon fick smärtstillande och slutade ha så ont.
Veterinären som gjorde snittet sa att man inte ger smärtlindring efter kejsarsnitt som regel, någon som har hört något annat? Det är ju makabert att de ska snittas upp och sedan förväntas fungera normalt och ta hans om bebisarna UTAN minsta smärtlindring, vilken människa skulle fixa det? Men det är väl så att det inte finns något läkemedel som är ok att ge när de ska dia ungarna…
Hanna Tjärnström
#54: Mitt sms försvann nog ut i rymden… 
Vad glad jag blir att allt går så bra… jag har tänkt på Belle och hennes ungar ett antal gånger… det blir lite lätt så
Jag förstår att ni har fullt upp med allt just nu… jag fortsätter att hålla tummarna för er!!
Många kramar till er alla… människor som djur! 
Åh vad skönt att det löste sig, förstår hur du måste ha känt, man blir så stressad. Så skönt att mamma katt mår bra.
Vad skönt att höra att allt går åt rätt håll. Lycka till och berätta gärna hur det går..
Kram AC
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Åh,vad skönt att det går på rätt håll! Verkar jättekonstigt det där med smärtlindring! Som sagt,vem skulle glädjas åt sin bebis fter ett akutsnitt utan bedövning???
Stackars,stackars lilla Belle! Snacka om trauma…Men moderskänslorna kom iaf.
Snälla Hanna,du skriver väl hur det går för er. För tankarna är ofta hos er. Tummarna förbli hållna ett tag till.
Klappa om Belle o de små. Kramar till er alla.
Åsa o Helona
Vad skönt att det går åt rätt håll!! Håller tummarna att det forsätter åt rätt håll!!

Så skönt att höra Hanna!!! . Blir så glad
och lättad för er skull.
Har tänkt SÅÅ mycket på er dessa dagar och hållt tummarna att allt
skulle gå bra för Belle och hennes bebbar.
Kan bara tänka hur jobbigt Belle och Ni har haft det.
Jag fortsätter håller tummarna STENHÅRT!!!
Du ska se att detta får ett Lyckligt slut !!!!!!!
Sänder en STOR VARM KRAM till er alla.
Mia
Så härligt att höra!!! Låter knepigt det där med snitt utan smärtlindring, men ingen aning om det är brukligt eller ej.
Ta hand om er!
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Man vill nästan veta av en veterinär varför de inte smärtlindrar. Stackars Belle. Vad bra att hon har en sån underbar matte och husse som er, har hållt tummar och tår för er och rä så glad att alla mår bra.
Bebisarna ökar jättefint i vikt nu, mjölken har verkligen kommit igång! Belle stortrivs och jag är såååååååååå glad!!
Kan också berätta att kullen består av två bicolor honor, en mitted hona, en mitted hane och en bicolor hane, alla blå förstås. Väldigt fin spridning tycker jag 
Hanna Tjärnström
Det var jätteroligt att höra Hanna!! 
// David
Oh en blå mitted hona 
Skönt att allt går bra nu 
(… och när de ökat lite i vikt kan du skicka över en bicolour åt mej
)

Underbart att höra att allt är bra. Att Belle har bra med mjölk är toppen
Krama de små från mig
Ja, man blir så orolig för de små men de är fantastiska allihopa.
Det är så härligt!!
Kul fördelning! 
S*Evenstar's
Christina

Hääärliga rader att läsa,Hanna! Kul med så många olika teckningar. Klappa om mamma Belle o de små från oss. Kram
Åsa o Helona
Hej Hanna!
Så härligt att höra att allt går bra nu
. Har själv inom en ganska kort period haft två egna honor som behövt kejsarsnittas.
Första gången åkte vi till Djursjukhuset Bagarmossen. Den veterinär som vi träffade där skickade med Temgesic och sa att Anastasiia skulle ha det var 6:e till var 8:e timma de första dygnen. Det var inget snack om att inte smärtlindra henne. Det funkade jättebra, Anastasiia mådde fint och jag märkte inte minsta biverkan av läkemedlet.
Sedan så snittades min hona Bella på en annan klinik och den veterinären var mycket tveksam till att skicka med smärtlindring. Hon sa att det fanns en risk att honan skulle snedtända på Temgesic och då bita ihjäl sin ungar. Detta hade den första veterinären inte nämnt alls. Jag fick till slut efter en del tjatande med mig Temgesic hem efter att ha lovat att ha Bella under sträng bevakning. Till en början verkade Bella ha en del smärtor och var orolig och då gav jag henne Temgesic och hon blev då lugn och tog bra hand om sina bebisar.
Konstigt att veterinärer verkar ha så olika uppfattning och synpunkter. För mig är det en självklarhet att mina katter skall kunna få vara bra smärtlindrade efter ett operativt ingrepp. Temgesic skall enligt båda veterinärerna jag talade med vara ok att ge till digivande katt.
Håller nu tummarna för vackra Belle och hennes små
. Fortsatt lycka till!
Mvh Anna.
Underbart att höra att det gått så bra.
Varmt lycka till!
AC
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

SÅÅÅ HÄRLIGT att höra Hanna , blir såå
för Er och vackra Belles
skull
Ska bli så spännande att följa dessa små dunbollar
som säkert redan är jätte söta.
Tycker också att fördelningen är jätte fin.
Varma Kramar till er alla!!!
Mia
Vad roligt Hanna… det löste sig till slut till det bästa!
Vad roligt att Belle är en så duktig mamma…. 
Vilken fin spridning på teckningarna… ska bli spännande att få se lite bilder framöver… kan tänka mig att de är såååååå söta!
Kram//Anki

Så härligt Hanna att höra att allt gått så bra till slut
Ljuvligt att se dessa små med sin mamma.
Ja du ibland kan man ju fundera vad man utsätter sig för, men klart man inte räknar med att det ska gå tokigt.
Pussa den superduktiga mamma och din 5 ljuvliga små bebisar. Häftigt med tre bicolorer och två mitted.
Blir säkert fantastiskt vackra katter