Ragdoll - Ekonomi
Jag startar den här tråden eftersom jag vill kolla lite hur ni har det med er kattuppfödning. Det kanske är tabubelagt men några kanske vill vädra sina åsikter? 
Jag har just startat ett katt-konto och bundit ett visa-kort dit. Försäkringar, mat, sand osv. ska dras där ifrån är det tänkt.
Min grundtanke var att jag inte skulle ta något därifrån, men på ett sätt känner jag ju att jag gjort ett "jobb" och borde kanske ta någon % av pengarna till mig själv. <5% kanske?
Skiljer ni på personkontot och katternas pengar? Om ni gör det går allt till katterna eller ger ni någon bonus till er själva? 
Vad tycker ni!
Vi kan ju även diskutera det här med kattuppfödning som företag om någon har det så?
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
Tabubelagt, nej då… Fråga min man?? Han har stenkoll… eller hade i allafall det första året och det är stooooooooooooora minus hål i budgeten kan jag tala om…
Jag öppnade också ett speciellt konto där jag varje månad förde över en viss summa från min lön, och jag inbillade mig väl att det skulle räcka lite men pyttsan.
Jag är väl heller inte världsbäst på att vara ekonomisk… *fniss* 
Jag är en sån där som bara köper och köper och glömmer att kolla vad det kostar och så… dyraste sanden och dyraste maten och massor av attiraljer och klösträd och importkatter och ja.. det är många som förundras över att jag och min ma fortfarande har gemensam ekonomi… (inte minst jag själv)
Dessutom är jag dålig på att ta betalt för mina katter.. JAG MÅSTE SKÄRPA MIG!!!
Men summan av kardemumman är i allafall att jag är mycket tveksam till att nån överhuvudtaget går plus på det här..
För mig är det här bara en jätterolig (svindyr) Hobby.. som inte ger ett enda öre i vinst..
Vi är nog många som håller med… eller??
#1 Det beror nog självklart på hur mycket katter man har ochhur ofta / mycket man utökar sin uppfödning med nya individer? Jag har kissar på ingång så småningom och det som jag fått in på min första kull är redan "upptaget".. även om det är ett bra tag kvar.
//Karolina Nylén

Uff, det er nesten skummelt å tenke på. Jeg har prøvd å fortrenge dette for jeg VET at det går i minus hos oss.
Men da jeg gikk PawPeds sitt kurs så var jo en av oppgavene at vi måtte regne igjennom hva dette kostet oss. Og fy for en utrivelig oppgave. (Måte nesten gjemme svaret for gubben he he)
Men her går vi i minus så det synger. Selv med oppdrett rabatter og alt mulig. Men vi har ikke mange kull i løpet av et år heller. Planen er 1, max 2 kull pr år, så "inntektene" er det heller labert med. Og så har jeg mye skyld i det selv også. Jeg elsker å handle alt mulig rart til kattene her hjemme. Klorestativer, vannfontener, leker, masse nye senger og huler m.m. Og selv om det viser seg at de ikke bryr seg om at matmor har kjøpt ny fløffy stor seng, så den havner i kjelleren etter en ukes forsøk, så kan det gå noen uker så kommer jeg hjem igjen med en ny og prøver igjen.
Jeg lærer aldri.
Men for meg så er dette min store drøm og lidenskap siden jeg var en unge. Og så lenge familien ikke lider noe nød av at jeg driver med hobbyen min, så får jeg bare fortsette å fortrenge de styge tallene som viser minus og lyser rødt, og bare nyte og kose meg og ane fred og ingen fare. :) 
Jag har ett kattkonto….men det hjälper inte..
Jag har slutat räkna på vad det kostar, för annars måste jag sluta med det min passion, uppfödningen….
…och DET vill jag inte!
Jag är "en singelmamma med 2 tonåringar och 6 katter" (hur många tror ni skulle nappa på en sån annons??
)
Jag jobbar halvtid och ÄNDÅ lyckas jag få till det varenda månad 
Visst får man igen en del när man får kull, men RIK blir man inte på att föda upp katter som en del verkar tro..
Ekonomiskt visar det, som ni andra också säger, "minus och röda siffror" men JÖSSES vad mycket KÄRLEK vi får!!! 
Mina missar är värda vartenda öre!!! =)
Katt-ekonomi….. Jag har ett "kattkonto". Därifrån tas pengar till allt det som katterna behöver. Sparar också där med tanke på nyinköp av avelsdjur, "sugen är man ju alltid"… Dit går också intäkter från kull. Men, det är mest utgifter…. Så jag sätter dit en slant från mitt andra jobb, där jag har en säker liten slant att vänta.
Pengarna på kattkontot är öronmärkta för Willénkatterna. För dessa bortskämda soffliggare skall intet fattas. Jag slösar på mina kissar, men mest av allt slösar jag tid o kärlek…. Och det sistnämnda kostar ju inget…
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !

Detta är intressant tycker jag, skulle gärna veta vad ni uppfödare räknar in som kostnad för själva aveln.
Om man har katter, så kostar det ju i alla fall med mat, sand, veterinär, försäkring osv, och det kan man väl inte räkna in i själva avelskostnaden.
utom när det blir dyrare försäkring tex för avelsdjur, så borde man bara räkna den merkostnaden det blir från en vanlig kattförsäkring till en avelsdjursförsäkring..
Oj detta blev lite snurrigt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.
För när man har djur, så kostar det ju i vilket fall som helst. Och jag är som Unni, köper gärna den dyraste kattsanden, maten, enorma mängder leksaker o klösträd o gu vet allt… Så även om jag inte är uppfödare så kostar ju mina älsklingar en hel del. Och det får dom gärna göra
Jag drar ner på andra kostnader istället
.
Håller också med #4 vad gäller kärlek o den fiktiva kontaktannonsen… 
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge
Ja usch! Kostar,kostar,kostar…..
Har faktiskt ingen koll
! Jag förtränger det där med kostnad av katterna,haha.
Jag har lagt ut mer än vad jag fått tillbaka hittills pengamässigt.Men man får ju kärlek tillbaka,haha:)
Katterna får dyr mat och har dyra försäkringar osv.Däremot köper jag billig pellets till sandlådorna för att jag trivs bättre själv med pellets istället för sand.
Har lagt ut senaste halvåret över 20 lakan på inköp av katter inkl. transport av dom. Det skulle jag inte haft råd med egntligen,men,men..kunde inte låta bli..Man måste satsa mycket för att komma framåt.Marknaden är hård.Och jag älskar ju dockorna och vill ha av alla varianter helst!
Har haft 3 egna kullar hittills och jag har inte kommit ikapp min kattekonomi ännu.
Jag har familj och sambo och jag tror inte att iaf jag skulle kunna driva detta helt ensam.Ekonomiskt heller.Fast jag jobbar heltid.Men det beror ju på hur många katter man har…
Men jag brinner för detta och har inga andra intressen.Jag köper knappt kläder åt mig,ingen dyr smink,inga utlandsresor,inga krogbesök osv,osv.
Intressant att läsa vad andra säger och tycker
.
#6 Jag har mina försäkringar dragna på mitt vanliga konto faktiskt, men sand och mat handlar jag på kattkontot. Inköp av kattsaker som klösträd osv. Kort och gott vill jag nog att alla kostnader ska tas från kattkontot när det är för katterna, oavsett om det är avelsrelaterat eller ej.Jag köper också dyraste sanden men jag tror att man tjänar på det för billig sand håller sig inte fräsh lika länge och vips så är man uppe i samma sand-kostnad ändå, i alla fall vad jag det när jag provade att byta :)
Något som jag märker gör att pengarna sticker iväg är ju just vid kullar och parning. Det kostar rätt mycket att vaccinera om man har många kattungar.
Sedan försvinner ju mycket vid inköp av katter. Det låter ju bra att säga att man "får igen" pengarna om man t ex importerar en katt men det får man ju väldigt sällan tror jag. Jag skulle i alla fall inte sälja de kattungarna för mer. Det som man kan få i "avkastning" är väl om katten går väldigt bra på utställning och får berömmelse men då är det ju en sentimental avkastning som inte syns på kontot, även om det för mig skulle värma mer än pengar :)
//Karolina Nylén
Jag har ett kattkonto, dit lägger jag en viss summa varje månad.
Som ska finnas för vaccineringar, sand, saker och mat etc.
Tycker det är toppen att ha enskilt konto för katterna.