tips på lekar
Min nya tjej Ronja har ju mycket eergi precis som kattungar ska ha
. Men tänkte höra om ni har några bra lekar som jag kan aktivera henne med för att stimulera hennes jaktinstinkt?
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

En Laserpenna,mina katter älskar att springa efter den röda pricken
Vanliga tjocka sugrör gillar min Tilly, hon apporterar det och kan hålla på i flera minuter, även laserpenna och sina älskade fjädrar med snöre och pinnar som hon kan aktivera sig med.
Hon älskar oxå att gömma sig i papperskassar när jag har varit och handlat
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
Min katt gillar inte alls laserpekare, hon vill absolut ha ett byte att jaga typ glittriga möss på snöre. Jättebra motion för mej som får springa runt som en tok i huset.
När det är matdags brukar jag slänga iväg torrfoder som katten jagar ifatt. Tycker det blir lite känsla av jakt och sen får dom ju äta upp sitt byte. Extra roligt blir det om man slänger in maten i en kartong eller under en papperspåse som som får jaga efter. Det är så roligt att se när katten "anfaller sitt byte" och sen smaskar i sej det.
Det finns ju bollar också, som man stoppar mat i som kommer ut när katten rullar bollen. Fast det är nog mest för lite bekväma och matglada kissar
.
Mitt bästa tips är att lära henne apport ;)
Dethar vår lilla tjej alltid gillat och hon kommer ofta med favoritleksakerna och vill att man kastar :) Det är bra då man har ont om tid med, om jag sitter och pluggar så kan jag kasta under tiden utan att hon kännser sig "utanför" :) och mysigt är det, vaknar en del gånger på morgonen och har massa söta möss och sockor i sängen :)
Men då hon hade det medlärt från en "kattkompis" hos uppfödaren så kan det ju vara svårt att lära de utan att de har någon att se på :)
Då kan jag tipsa om antingen en sån där "iller" med boll som rör på sig, en del kan bli rädda för dem men andra älskar dem :)
Sen det gamla vanliga vippor, bollar, möss :)
Laserpenna skulle jag själv aldrig använda dock då det senast för en vecka sedan hände att en man här i uppsala tappade halva synen, ser bara 4 meter fram på grund av att någon snorunge lyste med laser i hans ögon och det brände sönder det mesta… så vill inte riskera att råka lysa mina i ögonen…

Tack för alla era tips :)!
#5 vet du vart man kan få tag på en sån där "iller"?
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

#7 Precis, marknader. På en del "gågateförsäljningar" och en del djuraffärer och om man har tur kan det finnas på coop och kvantum ibland :)