Råd vid svår Fetsvans!
Har en Maine Coon hane som har kraftig fetsvans och vet inte riktigt hur jag ska få bort det? Har provat anju beautes Kaolinum puder dagen innan utställningsbadet samt Degrease schampo.
Vill altså gräna ha råd om vilka produkter jag kan använda för att bli veck med fetsvansen. Både råd till utställning och hur man "vardagssköter" fetsvans på bästa sätt.
Tacksam för hjälp
!
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
Har du testat med matolja?
Hade problem med en tidigare hane också och det var det enda som hjälpte för att få bort det på honom.
Yataz
Håller med om att vanlig Matolja är bra, man kan även tvätta den med Yes diskmedel samt tvätta med matoljan två ggr per dag. Min ena Perserhona har tendens till fetsvans och det har funkat på henne.
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
Jag fick tips om baby-puder när vår hane hade fetsvans, kanske kan det funka. Annars matolja som många säger här…

Ska man ha matoljan i svansen hela tiden till vardags? När man tvättar ur är det yes som gäller?
#4 Jag brukar låte matoljan sitta i några timmar. Brukar linda in svansen i nån tunn tygbit för att slippa kletet överallt. Sedan tvättar jag först med utspädd Yes, sedan Degrease schampoo och sedan tvättar jag hela katten som vanligt med schampoo och balsam.
Massera inte för mycket på svansen för du får du igång mer produktion av fett. Massera bara in Yes och Degrease schampoot lite lätt och när du sköljer ur så låt vattnet bara vidröra svansen och skölj ordentligt. Då behöver du inte massera eller så.
Ja så gör jag i alla fall och det har funkat prima.
Babypuder eller torrschampoo kan du använda när du direkt ser att det börjar bli fett igen så du liksom underhåller det innan det blir så där riktigt fett.
Yataz

#4 Gör du endast detta inför uställningar eller regelbundet annars också? Om man gör detta på en vardag så att säga kan man vell bara tvätta svansen?
Visst funkar vell Kaolinum puder också som underhåll?
Ska man tvätta bort fetsvans till vardags eller ska man ge tusan i det och vänta tills utställning?
Det bästa är att underhålla svansen så det inte är fett.
Jag brukar som sagt underhålla med babypuder eller Kaolinum puder. Men man ser på svansen när det är dags för ett bad istället tycker jag.
Badar även till vardags när jag ser att det behövs.
Hanar som går med fetsvans en längre tid kan tappa färgen på svansen, vilket jag fick erfara med min första hane som blev ljusare just där han varit fet. Inte så snyggt. Vet dock inte om det bara gäller maskade katter. 
Yataz
När ni kör babypuder, använder ni oparfymerat då? ( eller det kanske det alltid är?! Minns inte, mina kids är 15 och 17 ;) )
Är baby puder bättre än Kaolinum eller är de likvädiga?
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Jag har hört att babypuder är något man ska undvika? Har själv bra erfarenhet av att lägga i Kaolinpuder under flera dagar i rad innan bad och sedan toppa med en GOOP-behandling.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
Jag förstår inte hur man ska kunna få bort det ordentligt. Tyra har verkligen långa svarta "spröt" i sin fetsvans, den är verkligen inte snäll. Med bara yes händer absolut inget alls när man duschar.
Kan olja göra så mycket alltså?
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Tack för tipsen! Hoppas jag får bukt med Fetsvansen

#12 hur knäppt det än låter så fett löser fett.
Så ja det fungerar…men sen måste det till en dursh med yes eller degrease och hälst lite puder sen.
jag tycekr att vanligt apotekets babypuder är jättebra att "hålla den i schack" med så att säga..
Rico har redan fått fettsvans så jag har redan fått börjat pudra honom…

Tack. ja fetsvans är inge kul :/. Man vet inte om man ska pilla massa lite eller bara låta det va. Men har ju hört skräckhistorier om man inte behandlar fetsvans!

Får dere virkelig bort fettet i svansen med å anvende kun matolja eller kaolinum/ babypudder??
Min tidligere hane hadde også et stort problem med fetsvans, og jeg var nødt til å gå mycket hårdere til verks for at få bort det…
Jeg tror jeg har prøvd ut det meste (pudder, diskmedel, goop, majones(!) +mm) men det enda som hjelper er å anvende seg av Swerfega/ Golden Arrow eller andre fettborttagningsmidler.
Jeg vet at dette for noen kanskje høres drastisk ut, men jeg anvender det kun i forkant til en utstilling, og annars bruker jeg Kaolinumpuder for at tørre ut fettet i svansen.
Dette rådet har jeg fått av flere uppfödare som driver med bla. perser og Maine Coon, og som har holdt på med katter og utstilling i mange år.
Jeg er selv mycket petig når det gjelder pelsstell, da jeg er av den uppfatning at en utstilling er en skjønnhetstävling, og at kattene skal vises deretter også
Først settes svansen på katten, og annars feta partier inn med Swerfega/ Golden Arrow/ Pre Cleaning Paste i några få minuter i tørr eller våt pels, sedan skylles dette ut, och derefter man kan anvenda diskmedel og andre typer shampoo.
NB: Anvend aldrig Swerfega/ Golden Arrow på sår hud, da dette kan gjøre vondt for katten.
Når man tørrer svansen, så gnir jeg aldri på svansen, men klemmer lett vattenet ut av svansen med en handduk eller superhandduk.
Jeg børster heller inte svansen, det behøvs inte nâr man har gjort dette ordentligt, da skiller hårene seg naturlig. Den enda gangen jeg børst6er svansen, er på utstillingen, rett føre bedømmningen. Da børster jeg den lett for at få den fluffig og fin.
Det finnes ulike typer fett, en typ sitter rundt hårstråene, en annan typ ligger som et lag over huden, og gjør at om pelsen blir våt, ligger fettet som klaser i svanspartiet. Dette gjør at huden ikke får puste, og hårene vil etterhvert falle av om inte dette fjernes. Huden vil også bli sår, og det tar lang tid innan svanshårene vokser ut igjen, tyvärr.
Har din hane mycket svansfett, så kan det være en ide å bada honom så tett infor utstillingen som mulig(1-2 dager), men gjerne et extra bad ca 14 dager före utstillingen. Dette fordi at noen haner utvikler fett på bare noen få timer.
Når alt fettet er borte, skal man inte kunne skilja hårene i svansen med resten av pelsen om man blåser lett i den. (Ingen hårstrå skal klistrast ihop, eller se feta ut)
I og med at jeg har denne interessen for selve pelsstellet, så har jeg "gått i lære" hos ulika uppfödare for at se hur de olika rasene blir showpreparerad. Det har vært raser som t.eks Perser, MCO, NFO, SBI, SIB. osv. Jeg har prøvd meg frem med metoder på hva som fungerer best på pelsene hos mine ragdolls og dens pelstyper (Ja, jeg skriver pelstyper i flertall, da også ragdolls har olika typer pelser)
Man lærer seg utrolig mye av at lyssna på andra uppfödare og få vara med å preparere pelsen selv, altså "føle og ta på"
Alle kan lære seg dette, bare man tar seg tid, og finner noen som er villige til at lære bort det man kan! (Pass på at fråga en utställare som får berøm for sitt pelsstell)
Lykke til!
Var köper man Swerfega/Golden arrow?
Har du provat Goop. Är Swerfega/Golden arrow bättre?

Jeg vet ikke helt eksakt hvor man får kjøpt det- min kompis har kjøpt et 10 liters spann, så har vi delt det på 3 eller 4. Hun jobber i industri-bransjen, så jeg regner med at man kan kjøpe dette der det selges verktøy ol?
Ni kanskje kan google det og se hva som kommer opp?
Ja, jeg har provat Goop, det funker også, men ja, jeg tycker Swarfega/ Golden Arrow er bettre
#20 Industri? Vad är det för nått? Låter som att det inte är så hälsosamt.
http://www.svidjas.se

Obs…jeg kanskje uttrykte meg litt fel…Sorry
Det er det som arbeiderne bruker å tvette sine hender med for at få bort smuts og olja på hendene, altså avfetting. Beregnet på vår hud, INTE på t.ex bilar osv.
#22 Ah då förstår jag bättre, lät som nå maskintvätt 
http://www.svidjas.se

#23: Det ville jeg aldri ha anvendt på mine katter
Nu har jag inte läst alla inlägg i denna tråd så det kanske är någon som nämt detta innan.
Men idag när jag var hos en annan uppfödare så fick jag ett tips att apoteket säljer ett annat puder än det jag köpt innan. Det heter Talcum och tas hem på beställning. En liten burk med typ talk som det står på baksidan att det är till katter som har fetsvans m. m.
Detta skulle vara mycket bättre än annat puder.
Kanske någon annan som prövat detta?
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
#25 Det får vi testa!
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 

Swarfega er genialt, det er det vi bruker før utstilling/kattevisninger :)
Tar absolutt ALT! 

#25 Det låt ju intressant! Hmm hundra om nån prövat? vet du vad det kostade?
#27 jaså men är det inte farligt då?

Om det har vært farlig har ikke det blitt solgt som såpe til oss mennesker vil jeg tro 

#29 kanske sant
. Men vart kan man köpa det då? Används det istället för Yes?

#30: Jeg skrev det lengre oppe i tråden
Man kan kjøpe det der man kjøper verktyg, tror jeg.
Det anvendes i tillegg til Yes, altså man anvender det i pelsen før man starter selve badingen.
Les det jeg skrev lengre oppe, så vet du hur du skal anvenda det, och prova deg gjerna frem til hva som passer just din katt!

Tack va gulliga ni är. Måste ju pröva sig fram i denna djungel av produkter

Japp en djungel är det