Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 934 ggr
mirruettes
0

Restriktioner köp avelshane

Har funderat lite på det här med köp av avelshane. Många uppfödare sätter ofta en restriktion att hanen endast får användas till de egna honorna. Jag kan förstå att man gör så för att undvika att hanen används alltför mycket, men ibland kan jag undra om det gynnar rasen. Hanen är ju bara 12 veckor när man köper honom och när han sedan växer upp är det ju inte säkert att han utvecklas som han verkade som liten. Det kan ju då visa sig att han kunnat komplettera min uppfödarväns hona bättre än min egen och tvärtom. I det fallet hade det kanske varit bättre att byta hane.
Pga rädsla för överanvändning säljs många fina hanar till sällskap och de få fina hanar som finns tillgängliga används väldigt frekvent. Hade det inte då varit bättre att i detta fall fortfarande sätta en restriktion, men annorlunda. Jag funderar då såsom att man skulle få tillåtelse till ett visst antal parningar - med valfri hona. Säg ex 5 parningar. Då skulle vi få så många fler fina hanar i avel och större genetisk variation.- till fördel för rasen.
Jag vet att många därute är emot restriktioner, men för rasens skull? Hade det ändå inte varit bättre om vi fick fler hanar i avel?

Ragstars
0

Det finnes også en annen tråd om samme emne herGlad

GunBertus
0

Det är säkert väldigt olika hur uppfödare sätter restriktioner när de säljer hanar, men jag kan berätta hur JAG gör:)

detta har jag gjort länge med MCO och fortsätter också med RAG..

Jag säljer en hane till avel ibland, men det är inte ofta men när jag gör det så går det till så här:

Hanen får lånas ut MEN då ska alla avkommor säljas till sällskap utom de som honkattsägaren väljer att behålla själv ( endast honor).

Jag tycker att hanar har för få honor att para sig med om man bara ska använda sig av sina egna honor så det gör absolut inget att han lånas ut med dessa restriktioner som ovan. Då kan ju inte linjerna "bli förstörda" heller men man kan bygga upp de däremot långsamt men säkert.

Säljer jag hanar utomlands har jag en restiktion: inga avkommor tillbaks till Sverige..

Kattungar väntas hos GunBertus

Tillemoras
0

#2 Måste bara fråga varför? Då är ju du den enda som har en hane med dom linjerna………f´låt men jag förstår inte vitsen…….Obestämd

OldTowns
0

#2 Intressant lösning GunBertus. Den kan jag överväga.

mirruettes
0

Jag tycker att ditt sätt att se det Gunbertus är ett jättebra tillvägagångssätt, men det finns många därute som inte vågar sälja avelshane för att de är rädda för överanvändning. Man talar om att restriktioner inte är bra, men säljer själv inte avelshane. Det blir ju nästan som en restriktion i sig. Skulle därför vilja höra mig för om det här med antal parningar kunde vara ett alternativ. 
Har själv blivit erbjuden hane som enbart fick användas på mina egna honor. Jag har ingen som helst möjlighet att köpa en sådan hane då jag fortfarande inte vet om mina honor kan bli dräktiga.
Om så vore att enbart en av mina honor visar sig fungera, så är det iallafall inte så sjysst emot hanen att enbart få para sig 1 gång per år, om jag exempelvis väljer att ha honom fertil i ex. 2år.
Fick man inte till det med sina egna honor, så hade ett utlån till lämplig hona( som kanske typmässigt kompletterar bättre än den egna honan) varit en bra väg att få tillbaka sin hanes linjer, genom att då ta tillbaka en unge ifrån den kombinationen.  
Skulle vara så himla roligt att höra hur fler av er uppfödare som kanske själva tillämpar denna typ av restriktion tänker(enbart avel på egna honor).

Tillemoras
0

Skrattande#5 jag tycker det du skriver låter bra!

OldTowns
0

#5 Det du skriver är ju bara en variant av GunBertus metod ifall värsta scenariot skulle ske så att dina honor inte skulle kunna bli dräktiga. Resultatet skulle i sådana fall bli detsamma. Eller hur?

Azzis
0

Pr nå selger jeg mine hanner uten restriksjoner, men sier at de helst ikke skal selge avkom tilbake til Norge (det er IKKE ett krav). Jeg velger å stole på de som kjøper hanne, og om jeg selger "en vare" til full pris, så synes jeg kjøperne skal ha full råderett over hannen.. Jeg skal ikke påstå at dette vil være min mening om 1-2 år, om jeg ser at dette ikke fungerer som jeg tenkerTyst

Jeg har selv hatt hanne med restriksjoner, og det føltes vanskelig da han kun ble brukt på 3 hunner før han ble såpass hormonell at jeg valgte å kastrere han, av hensyn til katten… Dett var nok ett tap for rasen, da denne hannen ga utrolig flotte avkom, 2 av 3 kull ble BIS kull, og flere av avkommene har gjort det bra på utstilling som ungdyr/voksne.

Vet at det foregår en del "eierskifter" hos noen oppdrettere, for å kunne bruke en hanne som det er restriksjon på kun bruk i eget oppdrett etc…så der er alltid en vei utenom om Obestämd

mirruettes
0

Ja, det beror på hur mycket begränsningar man skulle få på de föreslagna 5 parningarna. Det skulle vara upp till den som sålde hanen. Javisst,  är det en variant. Jag skulle bara vilja få igång lite funderingar kring detta med att sälja hane till avel och tankar kring det. Att vi skulle kunna få till fler riktigt genomtänkta parningar genom att det fanns fler hanar tillgängliga. Det hade iallafall gynnat rasen tror jag.

mirruettes
0

inlägg 9 syftade på inlägg7

Yataz
0

#8 Jag håller med!! Har man köpt en hane för fullpris så ska man ha fullständiga rättigheter också! Jag personligen skulle aldrig sälja en hane till avel till någon jag känner mig osäker på hur denne avlar.
Däremot kan jag som uppfödare ange mina önskemål, men jag anser inte att jag har rätten att sätta krav på köparen.

Martina

Yataz

mirruettes
0

#8 Som du gör är givetvis jättebra, så länge det inte missbrukas. Och många väljer ju att inte sälja alls. Jag tänkte att detta kanske var en medelväg. Då kan ju hanen ev. gå i avel kortare tid och verkligen komma rasen till gagn och kastreras något tidigare till förmån för hanens välmående.

Jag förstod inte vad du menade med ditt sista inlägg "eierskifter"? Språkproblem hos mig..

Yataz
0

#12 Ägarbyte, om jag inte tar helt fel Flört

Martina

Yataz

mirruettes
0

Men om man lovat att bruka hanen enbart på sina egna honor så kan man väl inte sälja honom vidare såvida uppfödaren inte gått med på det? Jag trodde nog att uppfödaren satte restriktionen för att begränsa.

Yataz
0

#14 Självklart ska man inte göra det!
Tror hon menar att en del ändå gör det för att komma ifrån restriktionen.
Jag har sett det hända..

Martina

Yataz

mirruettes
0

Jag säger inte att något är rätt eller fel. Alla måste få ha sitt eget sätt att se på saken. Vill bara få nya infallsvinklar på problematiken. Hoppas kanske att det kan bidra till något. Skulle tycka att det var kul att få några svar från någon mer som sätter restriktioner ,om det kan tänkas vara något vettigt i mina tankar. Har ju själv inte fått kull ännu och vet inte riktigt var jag själv kommer att hamna. Det enda jag vet är att jag aldrig någonsin bryter ett löfte och jag förstår om man vill ha någon form av begränsning när man säljer avelshane.

GunBertus
0

# 3 vet inte viket i mitt inlägg som du svarar varför på….

jag är väl inte den enda som har hanen med linjerna ( läs stamtavlan)? Jag har ju sålt hanen ?

du får förklara hur du menar:)

Kattungar väntas hos GunBertus

mirruettes
0

OOps Inlägg 16 syftade inte på 15. Ja ni ser, jag är inte så van att skriva i forum.Skäms

Azzis
0

#12 Noen "kjøper" en hunne fra en annen oppdretter for å bruke hannen de har restriksjoner på…for så å "selge" den tilbake etter kullet. Kullet blir da i hannkatteiers oppdrettsnavn….og da brukes han "kun" på denne oppdretters hunner..Obestämd

Fyrpihls
0

#19 smart lösning Flört

skoja bara… egentligen tycker jag att man alltid ska tänka såhär; att man bara gör parningar som är såpass genomtänkta att man gärna behåller en avkomma själv, om det blir någon som är tillräckligt bra..

Så brukar jag tänka lite.. fast det har ju inget med restriktioner att göra, våra restriktioner som vi har på våran Leo.. dom har vi ju köpt honom med, och visst är det olyckligt då att man inte kan använda hanen på sina egna honor.. som tex i mitt fall eftersom han är n/hcm och två av mina honor också var det…

Då blir det ju väldigt synd, men det var i den där dna-skarven, så det är bara att "ta"

Man får väl behålla något bra efter sen och jobba vidare med..

Men visst är det egentligen sjukt att man inte får göra vad man vill med sin hane… //Unni

Snowflake
0

intressant tråd