Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2040 ggr
Singo-Torpet
0

Hur väljer man uppfödare?

Hur väljer man uppfödare?

* letar ni upp specifika katter? Linjer m.m.

*köper ni bara från vissa uppfödare?

* eller tittar ni runt bland alla olika även mindre och nya, som kanske har sin första kull? Eller vill ni ha mer erfarna??

* Sådana som bor nära eller kvittar det?

* Eller går ni på priser enbart? Eller letar ni bland katterier där ni vet att de bara avlar på vissa färger?

Tillemoras
0

Min nästa ragdolls uppfödare valde jag för att hon åker en hel del på utställningar, vilket jag tycker är viktigt. Jag tycker att det visar på ett intresse på uppfödarens sida att den är intresserad av hur h*n har lyckats med sina avkommor osv. Plus att det visar ett allmänt intresse för den egna rasen. Utställningsresultaten ska vara bra, ett bevis på att uppfödaren har lyckats!

Linjer har ingen betydelse för mig.

Köper helst ifrån Sverige eller ngt grannland då jag inte har några erfarenheter kring att exportera från långväga håll

Är inte intresserad av uppfödare som nischar sig på lila och choklad. Jag är intresserade av typen inte en färg.

Tillemoras
0

Jag menar förstås importeraSkäms

ProvinsiaRivers
0

Jag söker nog numera efter intressanta linjer.Gillar att luska i stamtavlor..

4 av mina katter har jag köpt pga,önskat  teckning eller färg.Och linjer som jag då velat ha.Jag har köpt från 5 helt olika uppfödare.Inte för att jag inte gillat nån uppfödare utan det har bara blivit så när jag sökt nåt speciellt just då.

Priset har lite betydelse då jag gärna tycker att 8000 kr räcker som maxpris.

Och jag köper helst från uppfödare som inte bor så långt ifrån oss därför att jag är lite ängslig med långa resorSkämsoch är flygrädd.

En av katterna kom faktiskt med flygplan från andra sidan av vårt avlånga land. Den katten samäger jag med min bästis.Och kissen flög helt ensam men allting gick jättefint.Glad

Ja och att uppfödaren är intresserad av att ställa sina katter och har fått bra bedömningar är ju ett plus i kanten men inget måste.

Att uppfödaren är ny spelar mindre roll bara han/hon känns rätt och seriös och har något vackert och intresant till salu.

GunBertus
0

jag avlar efter linjer men det är för att jag vet hur linjerna ser ut/kommer att bli..

Som ni kanske sett så har jag en väldigt liten avelsbas. Jag har i stort sett 2 linjer som jag jobbar med. Jag "väver" in de i varandra och ibland lägger jag till en helt ny linje. (Men det är inte ofta )
Detta gör jag för att jag trivs med de linjerna och vet vad de ger .

Avståndet ja…jag har aldrig köpt en katt som bott nära mig så där är jag tvärtom:)

Kattungar väntas hos GunBertus

Elega
0

Jag är väl inte jättestolt över hur jag valde min ragdoll, men jag var ledig i 2 veckor och var tvungen att köpa en kattunge som var lev. klar då. Jag var dessutom ute rätt sent och de flesta jag ringde till hade inga otingade kattungar kvar.

Priset var rätt ointressant dock. Men gränsen var 8000. Han kostade dock 7500, vilket jag tycker är dyrt för en sällskapskatt. Men jag var tvungen att ha en leveransklar katt tills då jag var ledig och hittade en uppfödare i sthlm. Långt ifrån mig som bor i Jönköping men det var det värt. Jag köpte Tim för att ge som en födelsedagspresent till min Sambo, därför var jag ute sent eftersom jag var tvungen att avslöja det i sista minuten för tänk om det inte alls villes ha någon kattunge :P

Och såklart valde jag efter färg (haha jag är så fåfäng och löjlig), könet hade heller ingen betydelse, bara som okastrerad, då ville jag ha en hona, men den här uppfödaren kastrerade sina kattungar så då tog jag en hane. Jag ville ha RAG n eller RAG n 04 och det blev det sistnämda :)

Fast Tim är värd varenda öre. Han är underbar på alla sätt och vis! Men jag kunde varit mer noggrann i mitt val, om jag ska köpa en till raggis i framtiden så blir det mycket reserch.

Yataz
0

**letar ni upp specifika katter? Linjer m.m.
**Ja, stamtavlan betyder mycket och jag vill att föräldrarna har uttrycket jag fastnar för samt kompletterar varandra bra. Och sedan måste det kännas som kärlek vid första ögonkastet när man ser just den kattunge man vill ha. Viktigt för mig!

**köper ni bara från vissa uppfödare?
**Uppfödaren har mindre betydelse så länge jag gillar stamtavla och typ på katterna. Däremot köper jag ALDRIG en kattunge från en uppfödare som är oseriös eller som jag av någon anledning inte känner tillit till. Jag vill kunna lita på uppfödaren i fråga och veta att jag kan vända mig dit när det är något.

**eller tittar ni runt bland alla olika även mindre och nya, som kanske har sin första kull? Eller vill ni ha mer erfarna??
**Se ovan..

**Sådana som bor nära eller kvittar det?
**För mig spelar inte avståndet någon roll när jag väl fastnat för en viss katt och jag känner att det är rätt!

**Eller går ni på priser enbart? Eller letar ni bland katterier där ni vet att de bara avlar på vissa färger?
**Jag låter inte priser styra men vill självklart att de hålls inom rimliga gränser. Och färger låter jag aldrig styra även om rött och tabby alltid legat mig varmt om hjärtat.

Martina

Yataz

Ragstars
0

For meg er linjer viktig når jeg skal lete etter katt, og jeg synes det er intressant å lese stamtavler, og se bilder og finne ut om kattene som ligger bak, og hva de tidligere har gitt til andre avkom.

Jeg ser også på uttrykk, og hva som kan komplettere bra med mine andre katter.

Når det gjelder valg av oppdretter, så legger jeg vekt på at ikke oppdretteren har for mange katter, og har for mange kull på en gang, såkalt "produksjonskatteri".

Jeg har sett eksempler der kattunger ikke har blitt nok sosialiserte som små, og har avstått fra å kjøpe katt fra en slik oppdretter, som tur var.

Jeg setter stor pris på god kontakt mellom oppdretter og kjøper, og forventer å få mye informasjon og bilder av kattungen før jeg kjøper den, slik at jeg har et godt grunnlag for å tinge katten. Hvor katten bor, spiller mindre rolle, men desto lengre bort, jo mer kontakt kreves mellom oppdretteren og meg.

Jeg ønsker meg en trygg og god kattunge som kan fungere greit i vår familie (2 voksne og 2 barn)

Jeg ønsker å ha katter med tradisjonell farge, men for meg er kanskje variant viktigere enn farge.

Jeg har ingen problem med å kjøpe katt fra en "ny" oppdretter, så lenge jeg "kjenner til" kattene som ligger bak i stamtavlen.

For meg så spiller vel egentlig ikke pris så stor rolle, og finner jeg drømmekatten, er jeg også villig til å betale for den, men jeg synes at prisene bør ligge innen rimelighetens grenser. Synes ikke at prisen skal settes etter foreldrenes utstillingsmeritter eller farge, men etter typen på selve kattungen.

raggorgeous
0

**Absolut.. jag tycker mig ha rätt bra koll på linjerna numera efter 10 år i rasen *s* Det finns linjer man gärna vill ha och linjer man mindre gärna vill ha. Lite svårt med importlinjerna, man vet ju faktiskt inte så mycket om dem, samtidigt om man blandar in dem i våra svenska linjer så är de ju nya för varandra, och det är alltid kul att få in nytt blod.

Typen är också superviktig för mig, jag har en viss "typ av ragdoll" (typmässigt) som jag alltid fastnar för. Och då jag vill satsa mycket på temperamentet är det också en stor del, men det är ju lite svårare att veta på förhand, om man inte träffat föräldradjuren.

Viktigt för mig är att uppfödaren som har kattungen är lika noga som jag med att testa sina avelsdjur, det är en förutsättning.

**Absolut inte.. men jag är noga med att köpa av uppfödare där det "känns bra, och som har lite samma tankar kring uppfödning som jag har. Katthållningen måste vara BRA och med det menar jag även att de inte har för många katter och alla är med i familjelivet.

**eller tittar ni runt bland alla olika även mindre och nya, som kanske har sin första kull? Eller vill ni ha mer erfarna??
**Spelar ingen roll hur länge de hållt på.. linjerna och typen på katterna är det jag tittar på först..

**.. jag kan åka hur långt som helst om jag hittat den kattungen jag vill ha!  *s*

**Eller går ni på priser enbart? Eller letar ni bland katterier där ni vet att de bara avlar på vissa färger?
**Klart att priset har betydelse, men samtidigt om jag verkligen fastnar för en speciell individ så… ja.. då  har kanske en 1000lapp hit och dit så stor betydelse. Om den dessutom har fina linjer, testade föräldrar mm.. då spelar priset inte den största rollen.

Carro

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

raggorgeous
0

sedan är det ju så att om man har katter från en viss uppfödare som man är supernöjd med på alla vis.. då är det ju lätt att man köper en ny katt därifrån också..

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Kattokig74
0

Jag letar primärt bland uppfödare som ligger geografiskt nära. Iallafall innan jag träffat dem för första gången.

Nu ska vi, sambon och jag, iväg och träffa en liten ragdoll-katt på måndag. Förhoppningsvis så får jag sälla mig till er skara och bli ragdoll-ägare då! Längtar och är sååå nyfiken. :)

janesmatte
0

jag har inte köpt ragdoll ännu men den dag jag ska skaffa kommer jag vända mig till en uppfödare jag fått bra vibbar från hon verkar trevlig och bra ,inte pratat med henne på tel eller träffat henne men genom mail bytt nåot ord :-)

_____________________________________________________________________________________________________

Letar Ragdoll på foderKyss

Snowflake
0

Putter opp en gammel tråd

jeg holder "utkjikk" over lengre tid før jeg melder meg som intressert,så jeg vil si at det blir da fra visse opdrettere.

jo lengre unna katten bor,jo mer kontakt ønsker jeg,og gjerne muligheten til og kunne reise og hilse på,før et eventuellt kjøp.

prisen har ingen avgjørende betydning.

ei heller om det er et nytt opdrett.

Fyrpihls
0

**Ja, stamtavlan betyder mycket men även att föräldrarna har en viss look. Jag vet exakt hur "min katt" ska se ut inuti mitt huvud..det är dit jag strävar och väljer ju också då mina katter efter en viss mall.

**Nja, jag surfar runt på en del sidor, och har ofta span på föräldrarna långt innan kattungen finns..har lite trådar ute här och där. Det skulle aldrig falla mig in att köpa från en uppfödare som jag tycker har tråkig katthållning och/eller är dåligt insatt i rasen. Självklart måste personkemin stämma lite också, för annars skulle man ju inte fått köpa nån katt.
Jag vill helst köpa av utställningsintresserade.. eftersom jag själv gillar att ställa ut. för som sagt… TYP och hälsa går före allt!

**Nej oftast köper man av dom man känner till redan, men man skulle ju kunna ramla över nåt intressant. En del nya som har stenkoll skulle ajg kunna tänka mig att köpa från.

**För mig spelar avståndet ingen roll. Vill jag ha en katt, så köper jag den bara. Punkt slut!

**Jag kör efter principen.. smakar det så kostar det.. hi hi..
Jag betalar det jag måste om jag vill ha en viss katt.

Jag svarar än en gång TYP går för färg.. Ofta är de sämre i typ om man bara renavlar en färg har jag fått för mig.. i allafall de "blommiga" och/eller lila-choklad.
Så vad de har för nich angående färg struntar jag (numera) i.

Sammanfattningsvis… En uppfödare som jag köper katt från bör vara trevlig, kunnig, ärlig och förtroendeingivande… För man vill ju inte åka runt på utställningar och göra reklam för någon som man inte tycker förtjänar det.

LittleSweeties
0

Jag letar kärlek….Flört
Katten måste ha "det" helt enkelt.
Och uppfödaren vara seriös och att vi får "den där" kontakten.
Utställningsmeriter är totalt ointressant, jag vet vad jag vill ha och jobba vidare på Glad dessutom är jag själv inte så intresserad av skönhetstävlingar och anser att en exteriör merit inte på nåt sätt garanterar fina avkommor…(däremot så finns ju faktiskt nån champion från min uppfödning Flört)
Jag litar helt på min egen bedömning och vet precis vad jag vill få fram, vilket är den "lite äldre" looken på en ragdoll, med ett supertemperament.
Avstånd och pris spelar ingen stor roll, blir man kär så blir man Kyss

"Nya" uppfödare har jag inget alls emot….om de har rätt tänk och inte storhetsvansinne…Skrattande
På tal om det, hur länge är man "ny"???
Jag har min 9:e kull och känner mej fortfarande sån…Flört

/Pernilla