VARNING
fick ett mejl igår angående en katt som är till salu…
… som föddes med flatchest och mirakulöst nog överlevde.. såldes sen till SÄLLSKAP men nu försöker de nya ägarna sälja henne fertil för 6000 kronor MOT uppfödarens vilja.. en lila vacker kisse… varning…
jag tipsade uppfödaren om att sätta avelsförbud på henne för det måste man väl kunna göra.. så köp ingen avelskatt i andra hand utan att kontakta uppfödaren innan.. dvs det katten heter i stamtavlan.. sprid gärna detta vidare inom ragdollvärlden…
Fy vilka människor det finns…
jag vet inte om uppfödaren i fråga vill att jag nämner henne här, så jag gör inte det sålänge, men hon bad mig varna er andra…

Vaa gu så hemskt
bra att du varnar!!!
#0. Tyvärr kan hon inte sätta avelsförbud i efterhand, då måste den nya ägaren också godkänna det.
"Om avelsförbud ska införas i efterhand, när registrering skett, måste den nya ägaren, om sådan finns, godkänna ansökan om avelsförbud."
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Hu vad hemskt
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 

Fy så hemskt! Hoppas dom inte lyckas! Vet du vart annonsen finns?
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

kan man sette avelsforbud i ettertid forresten??nysjerrig
Hon hade naturligtvis redan satt avelsförbud på henne… men det kan ju vara försent om någon redan köpt henne, parar henne och sen får veta det när de ska registrera kullen..
man kan ju jiddra lite om att stamtavlan har kommit bort eller så… att man skickar den sen osv…
sprid gärna ut i allafall…
"#4 nej jag vet inte vart annonsen finns…
Usch vad hemskt. Men om en uppfödare säljer en katt till sällskap som absolut inte ska avlas på, är det inte säkrare med att skriva in i avtalet att denna katt ska kastreras? Lite sent för denna katten kanske men till andra som har katter som inte ska användas i avel? Då slipper man ju även överflödet av blandraskatter som det redan finns tillräckligt många av.
"En stund i taget - här & nu"
jomen naturligtvis har ju uppfödaren sagt det och sen har dom bara inte gjort det… …
Det är i såna här lägen som tidig kastrering är KANON!
#8 Normalt sett är ju detta med tidig kastrering precis min åsikt
, men inte när det gäller en kattunge med FC. En sådan kattunge ska man nog inte utsätta för en sådan stress förrän den är vuxen.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
#9 nej det har du rätt i… det tänkte jag inte på…
men det är ju inte roligt för henne om nån börjar avla på henne nu… 
Skulle man inte kunna skriva ett avtal när katten säljs att den ska kastreras vid en viss ålder och görs det inte har uppfödaren rätt att ta tillbaka katten?
"En stund i taget - här & nu"
#11 tyvärr så är det väl så i sverige att så fort man har sålt katten till någon så har man ingen juridisk rätt att kräva någonting…
http://www.svidjas.se