Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1328 ggr
Askrike
0

kattungeuppfostran

Hej!

Jag undrar om någon har lite bra tips att ge. En av kattungarna i min kull som flyttade för en dryg månad sedan är en otroligt envis liten kille och speciellt vad det gäller mat. Alltså inte sin egen, utan det människofamiljen äter. Han piper och skriker och klänger uppför benen på dem när de sitter och äter och ska till varje pris åt maten. Det har gått så långt att han hoppar upp och snor smörgåsen ur händerna på barnen och de måste ha stängd dörr när de äter. Och det är ju inte okej. Det är inte så att hela kissen är galen utan tvärtom är han en fantastisk katt som är supersocial och supergosig, verkligen utöver det normala. Hela han är väldigt mycket på något sätt och har varit så ända sedan han föddes. Störst, hungrigast, nyfiknast, mest på och också mest gosig i kullen.

Jag har tipsat om att aldrig, aldrig ge honom något av maten och att lyfta ner honom och bestämt säga nej. Även se till att han har ordentligt av sin egen mat. Har också berättat om BARF mat om det kan vara något som kan få honom att bli lite mer nöjd (det har de inte hunnit testa än). Också att prova vattenspruta med hård stråle. Vattensprutan har de testat, men den lille rackaren till knasig kattunge stålsätter sig och "tar emot" vattnet för att sen ruska lite på sig och fortsätta. Maken till envis katt har jag aldrig träffat. Känner att jag nu är tom på goda råd. Är det någon som har lite bra tips?

raggorgeous
0

Oj då det låter verkligen som en målmedveten liten filur! Hade tänkt föreslå vattensprutan.. men kom på en sak iaf.. be dem ha i lite citron i vattensprutan så kanske det kan ha nån inverkan.. de gillar ju inte den lukten vanligtvis iallafall *s*

Annars är det nog bara ge sig den på att vara ännu envisare än katten och fortsätta som de gör… ta ner honom och säga nej.. fräsa ordentligt åt honom..

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Addiction
0

Ibland kan katter verkligen ogilla när man blåser på dem, eftersom katter pustar luft på varandra när de utmanar varandra. Så de kan ju prova att ge honom en häftig pust när han kommer för nära. Han måste ju nästan börja ogilla situationen för att han ska sluta känns det som. Det finns ju många tråkiga saker man kan göra, t ex att faktiskt blöta ner honom till den grad att det enda han kan göra är att tvätta sig.. varje gång han försöker.. men det känns lite jobbigt Rynkar på näsan

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Askrike
0

Ja han påminner rätt mycket om vår iller vi hade när jag var yngre. Hi hi.

Citron i vattensprutan, blåsa och MYCKET vatten. Bra tips!

Någon annan…

Svidjas
0

Fräs åt honom, som en förbannad katt

http://www.svidjas.se

Fyrpihls
0

äsch.. ge honom en egen tallrik med mat vettja…. Skrattande

Fyrpihls
0

skoja bara…. envis envisare envisast… är det väl som gäller…

Eller varför inte stänga ut honom när dom äter.. eller snarare in honom.. tex i sovrummet

Addiction
0

#5 JA, eller varför inte ha en liten chili liggandes på tallrikskanten varje måltid, den kan han ju sno! OskyldigSkrattande

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Fyrpihls
0

# 3 Ahaaaaaaa, där kom vi på det… det är nog en blandras… ragdoll /Iller… Tungan uteSkrattandeGlad

Askrike
0

Fräsa, mycket bra tips också. Ha ha chili, fy så elakt men antagligen väldigt effektivt. Jo, någon illergen verkar uppenbarligen ha dykt här…

Nu har jag ett litet batteri av tips att ge. Tack!

Kommer ni på fler så hojta till!

FunHouse
0

nä, usch inte ge honom chili, tänk om han biter i den.

Tycker som Unni, ge honom nåt gott samtidigt som man sitter och äter. Typ lite köttfärs eller nåt som han gillar.

Hjälper inte det så spruta lite vatten på honom då.

Gör man det 100 ggr så tröttnar han väl snart. Sen är dom nog värst just när dom är kattungar. Min katt som nu är 6 månader var nästan likadan när han var liten. Men nu gör han inte så mer.

Man måste ha lite tålamod med en kattunge.

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Lottis-Gottis
0

Det låter oxå som min envisa lilla Tilly när hon var bebis, hon var oxå en rackare när man åt tog oxå direkt från mackan etc, men jag eller vi lyfte ner henne med ett bestämt nej och så fick hon alltid lite mat på någon av våra tallrikar när vi ätit klart. Det tog några månader så hade det gett med sig och nu gör hon aldrig så.

Ha tålamod och var bestämd så löser det sig nogGlad

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

Trasan08
0

Vår Cora var ihärdig som få när hon var liten Skrattande Men vi gav henne en egen tallrik med hennes favoritfoder (IAMS blötfoder för kattungar) samtidigt, och hon slutade ganska snart att vara "jobbig" när vi skulle äta.

Faktiskt när jag tänker efter så har nog alla  kattungar som jag haft, haft en mat-stjälartid, men det har gett med sig efter en tid, och vi har sett till att de haft egen mat på en liten tallrik i samma rum där vi äter om det nu är i köket eller i vardagsrummet framför tv:n.

Lycka till med den lille rackaren.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

Askrike
0

Tack för alla tips! Nu har jag en massa bra råd att ge dem.

Silla