Nu är han 1 år!
Ja den 19 januari blev Ramses 1 år! Stora killen! Han är så bedårande, personlig och härlig katt som ger mig glädje varje dag
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

en bild till

Och en sista bild
Jättefin!! Är han verkligen redan 1 år?? Jösses…
ett tips… noppa hans örontofsar innan du fotar honom så får de en rundare form…
de blir lite coonis spetsiga annars…
men oj så vacker han blivit…
Han är sååååå söööt den lilla 1-åringen
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 

#3 Jajjemänn tiden går verkligen fort!
Jag gillar Coonisar ;). Hehe jaså gör man sånt med ragdoll innan utställning tex?
#4 Tack 
Sötnosen! 
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

Söt!!
Vet att endel uppfödare gör så…hoppas bara att de är ärliga när det kommer till avel…och informerar om att de gör det.För de tar ju bort något som inte ses som önskvärt.(Hade de sätt det som önskvärt så hade de ju inte plockat bort det
)
Men ska man plocka här och där???
lite fusk? eller
varför kan de inte se ut som de är?
det är väl mest ärligt!
# 7 Tja det är väl en smaksak, men jag plockar då mina ögonbryn och rakar mig under armarna innan jag ska på bal 

Jag vet också vissa män som vill raka sina toffsar i öronen *fniss*
S*Evenstar's
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Christina

#8 *skratt* tja där kom information om dej och vissa män
.Tja bara en fråga färgar du håret oxå?

Jag har hört att sådana schampoon finns till katter.Trimningskam……tja vill man så kan man ju förändra ett utseende till det bättre på många sätt…men då är det ju till fixat och inte medfött

Ramses är söööt
# 9 Ja fast då måste ju ändå ha förutsättningarna i en skönhetstävling som människa och det är ingen som tvingar en att gå på utställning med sin hund och katt. 
Jag respekterar att man väljer att se helt naturlig ut, både som männniska och katt/hund absolut, men då ska man nog inte delta i skönhetstävlingar.
Att fixa Ramses öron (som för övrigt är barnbarn barn till mig) inför ett foto här tycker jag är överdrivit. Jag syftade på show! 
Han är jättejättesöt! 
S*Evenstar's
Christina
OCH färgschampoo?! Jag tror nog att de flesta här följer reglerna för vad som är tillåtet på show och inte, så någon färgning av hår för att tillrättalägga tror jag är mycket ovanligt.
S*Evenstar's
Christina

Tack aannickaa och Kicki!
Ja Ramses ska få slippa hela utställnings biten. han ska få leva ett skönt hemma liv har fullt upp med 3 Coonisar
.Så för mig får Ramses vara elle naturelle
Föresten Kicki, barnbarns barn är det något jag missat
?

Grattis Ramses! Ja jisses,va tiden går fort
. Han är jättesöt,med eller utan tofsar. Som Kicki säger,kan man ju göra skillnad på vardag o fest

#12 tyvärr så tror jag inte att det är så ovanligt.Eftersom att det är så många utställare som har tyckt att jag ska köpa färgschampoo till en av mina katter som har lite vitt på ett ben.Med samma motivering som ryckning av toffsar på öron och trimmning här och där.-Det är ju en skönhetstävling
Men "sånt" vill inte jag syssla med-Så kattutställning för mej just nu näää….
Så, söt 1-åring!! 
# 13 Visst är Ramses mamma Rocka Fellan? Hon är mitt barnbarn :D
S*Evenstar's
Christina
Grattis till stora pojken
han är jättesöööööt ock så lik sin mormor
så jag får en tår i ögat. KRAAAAAAAM
jamen, att noppa öronens översta tofsar är väl inte något fusk… det görs ju bara för att få fram örats rätta form.. det ser ju direkt spetsigare ut med coonis tofsar på… det tror jag alla ragdollutställare gör OM dom nu har tofsar.. alla har ju inte det…
att färga en katt är ju däremot inte tillåtet…
Det är diskvalificerande…
men att plocka lite här och där.. det kallas preparering.. och är fullt tillåtet…
men jag menade inte att han inte var fiiin… han är jättefin!! En stilig kille..
ps. jag rakar också mina armhål. bl.a däremot noppar jag inte ögonbrynen för de är inte så bushiga… men om jag skulle vara med i miss Sverige eller nåt (vilket inte är särskilt troligt) så skulle jag säkert bli noppad på ögonbrynen också..

vilken underbra katt… en sådan skulle inte vara fel alls

#2 Så skön bild!!
Han är jättefin, din Ramses!

#17 javisst ja! Ja det stämmer
#18 ja han är verkligen lik henne! Undra om han även är lik henne i sättet? Hur var hon? Ramses hälsar tusen kramar!
#19 Ne jag förstår att du tycker han är fin
. Själklart ska man preparera katten om katten skall ställas ut. Man badar ju och fejjar på så några hårstrån mindre på ett öra är vell inga problem att noppa bort. Jag rakar mig också och noppar ögonbrynen med
.
Men nu är ju Ramses bara hemma kille "soffpotatis" och då få hans toffsar vara kvar
. Men tack för tipset kan vara bra om det nu kommer en annan ragdoll som skall ställas ut
Tack dara och jacksmatte!

Jag rakar mej oxå och noppar ögonbrynen med.Men jag tycker att det är en viss skilnad eftersom att jag själv gör valet

Jag vet inte vad ni strävar efter..men jag strävar efter att föda upp snygga ragdolls som inte är tillfixat snygga ..
Alltså *hihi*födaupp ragdolls som inte behöver prepareras för att vara snygg..en bit dit men men

("Hygien")Duschning,föning+kam japp men inget mer.
Ramses + "EJtoffs Maja" *hihi*hade blivit fina kattungar..antagligen några toffsisar och några utan…men nu är ju Ramses kastrat

Sen går ALLTID temperamentet/psyket först för mej.
Det är nr 1.
Sen utseendet.
#23 jag föder också upp ragdolls som är snygga även ofixade men inför utställning vill man ju göra dom extra fina…
DET är ju en skönhetstävling…
Det var inte alls meningen att kritisera den här jättefina killen, och jag respekterar verkligen att alla tänker olika och att våra avels planer/mål skiljer sig åt…
jag är ledsen om mitt uttalande stötte någons åsikter. det var inte alls min mening… förlåt mig för det..
men till och med domarna skulle komma med det tipset OM man kommer med en ragdoll med tofsar på öronen..
Det var bara ett litet tips… absolut inte för att såra någon…

Ursäkta mej Christell för nu är jag helt utanför din tråd.
#25 ahaa jag är då inte stött
Jo,säkerligen skulle man få det tipset av domarna…för visst är det så att för att få bli domare så måste man ha varit på x-antal utställningar innan och om jag inte minns fel även vara uppfödare?
Så här tänker jag…så tråkigt om vi alla tyckte lika,tänkte lika ,har samma åsikter osv.
Extra fin…en riktigt snygg ragdoll för mej är en ragdoll som inte går att göra extra fin.
Jo,du har vackra katter…och jag tror att du är ärlig om jag kommer och frågar hur mycket ryckt här och där och överallt den katten är 
för visst är du det

Christelle jag hoppas på att få se kort på han när han är 2år
#26 Nu går detta bara mer och mer off… men men (förlåt Christelle, han är verkligen snygg din Ramses
).
Utan domare, uppfödare och utställningar så skulle vi säkerligen inte ha den ragdoll vi har, vi skulle förmodligen inte ha raskatter på samma vis heller.
Men, ska inte gå offtopic. Han är skitsnygg, bamsen
Han ser ut som att han äger världen.
http://www.svidjas.se

Jo och det är sant, visst gör vi det valet själva (noppa och raka oss), men det är ju även vi som gör valet att katten ska delta i en skönhetstävling och då får man (inom rimliga/lagliga) gränser förfina sin katt, tycker då jag
. Det är ju även vi som gör valet att katten ska gå igenom X antal bad(+föna) för alla utställningar vilket de själva aldrig skulle göra själv,hehe
.
Om man inte skulle få förfina katten genom tex bad skulle ju denna skönhetstävling tappa mycket, tex med tanken på all fetsvans 
Men för mig är Ramses lika vacker med toffsar som utan
. Skulle han dock bli utställningskatt (och nån domare skulle påpeka hans toffsar) skulle dom nog ryka
. Men nu slipper han det gubben min. Skulle aldrig rycka dessa strån i detta läge då det är totalt onödigt han blir lika snygg en då på bild (tycker jag)
.
#23 Ja Ramses hade nog fått fina bebisar! Tog emot att kastrera honom men då jag valde att satsa på Maine Coon just nu så vore det ju inte så speciellt smart om man hade honom fertil också.
Snygg kille!!!

#28 Tack! Ja han har verkligen den looken och ibland även den personligheten
. Han gillar att vara i fokus!
#30 Tack!

Grattis Ramses och Grattis matte till en fin kille! Han blir bara finare och finare!
/ Miggy
Hoppas in och säger GRATTIS! Hoppas det serverades räkor. 
Den andra diskussionen är väldigt intressant. Någon som vill starta en egen tråd om det? (så kanske fler hittar diskussionen och vill vara med och diskutera…)
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
#33 öppna den du David, skriv nån fin inledning så lär diskussioner dra igång direkt. 
http://www.svidjas.se
Hur som helst är Ramses JÄTTEFIN!!
Noppad eller ej…
Grattis till en kanonfin 1 åring !!!
#26 och Ja, alldeles riktigt, om du frågar mig får du ett ärligt svar..
mina katter badas och får noppade öron (om det behövs) innan utställning
och det är inget jag skäms för…
kanske ska ta och öppna en tråd om det nu då…

Tack :)! Ja det kan vara en intressant diskussion!

putt upp
Det finns ju en tråd om piff inför utställning redan.. på "Fusk eller ej"
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se