Fusk eller ej ?
Här startar jag nu en tråd som handlar om preparering inför utställning…
Själv badar fönar och noppar jag öronen i stort sett på mina Ragdolls innan utställning.. och klipper klorna såklart.
Vad tycker ni?? Är det "fusk" att tex noppa öronen så att man ser hur runda och fina dom är…??
Är det fusk att pudra bort fettsvansen…??
Vart går gränsen…??

Jag tycker inte att det är fusk, man kan ju inte fixa och dona hur mycket som helst med pälsen utan att det syns, så det blir bara lite finputs.. =)
Man hoppas bara att det stannar vid finputs och att inte folk löper amok och fifflar med gud vet vad..
Ang fetsvans så tycker jag att det är ok att ha puder som suger upp fettet innan utställning. Samma här egentligen, man kan ju inte använda produkter i mängder utan att det tillslut syns..
Näää - inte är det fusk!
Det är ju t o m så att man får påpekanden av domarna om man har glömt någon av de detaljerna du nämner!
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
Nä, inte är det att fuska!!
Innan en utställning så är det enda jag kan påverka är just prepareringen… jag kan inte påverka hans haka, profil, öronplacering, pälsmängd osv. Utan det jag kan göra är att göra han så fin som möjligt… jag både badar och fönar och noppar även öronen. Och visst har jag med mig lite antistatspray, kam mm. under utställningen. Men sånt är ju ok… men visst det ska inte gå till överdrift.
Jag har varenda utställning fått mycket bra kommentarer från domarna över min preparering… så helt fel kan jag inte göra. Fast jag bara gjort det tre gånger 
#1: Oj, oj vad hon är snygg!!!! 

Jag håller med er andra. Hur är det med Feliway eller Felifriend, nån sa på nån utställning att det var doping och borde vara otillåtet.
(inte preparering Unni, men jag vill höra vad ni tycker om detta)
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
feliway tror jag är godkänt faktiskt.. har dock själv inte provat det för jag tycker det STINKER och jag fattar inte att det skulle kunna vara lugnande..
men jag har sett att en del sprayar lite i buren innan de stoppar in katten..
ja det brukar jag också ha med mig.. antistatspray, för ibland blir dom ju så elektriska liteberoende på vad det är för golv i lokalen tror jag..
MEN nu måste jag gå och lägga mina barn… hur sjutton kan dom köra Robinsson så sent en vardagskväll.. vi om har halvsmå barn får ju problem med det?? Får ju slita dom från TVn och så är det en helstrulig morgon i morrn

#1 Urtunningskam? Var finns en sådan att köpa? Hur gör man? Är det inte lätt att man tunnar ur för mkt?
Jag skulle behöva göra det på en av mina flickor….
Näe tycker inte det är fusk med lite "finputs". Fetsvans måste man ju behandla annars kommer de ju bara få mer och mer problem med det. Att noppa av öronen när det handlar om 2-3 hårstrån är absolut inte fusk.
Däremot som det nämdes i förra tråden, att färga sin katt (inte för att jag fattar hur de ens skulle kunna lyckas med nått sånt utan att en erfaren domare skulle märka det) är definitivt fusk.
http://www.svidjas.se

Absolut inte!!!!
Katten ska ju ha rundade öron och dom få strån som sitter där ska ju bort, det säger ju till o med domaren 
Snygg katt du visar upp dessutom 
Jag vet inte om vi tagit upp det förut men Sverak har ju en lista på vad som är otillåtet på utställning och det handlar ju inte om "finputset" 
Listan kan läsas här.
http://www.sverak.se/SVERAK/Om_SVERAK/karenslista_091021.pdf
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Nei, Unni- Jeg tycker inte dette er fusk at nappa bort örontofsar og trimme pelsen for at få fram "uttrykket" på katten. I enkelte tilfeller kan pelsen voksa ur seg, og da må man "hjelpe til " lite
For meg går fusk mer på farging av pelsen/ ljusa partier på öron og rundt ögonen. Vet at det er endel som anvender seg av tex. ögonskygge (heter det det på svenska?)
Måste beretta en liten historie från värkligheten:
En utställare jeg kjenner skulle opp med sin MCO til Raymond Sætre, en bra dommare, som er kjent for at være mycket petig på pels og preparering. Katten var i og for seg fin, men ägaren ville at katten skulle fremstå naturlig på dommarbordet, og hadde inte gjort seg særs mycket flid med pelsprepareringen.
Raymond fikk katten opp på bordet, og ägaren fikk virkelig höra at katten inte var bra nok preparerat. Han sa at katten var OK, men hadde for djuptliggande ögon og vissa andra ting, men om han i det hele tatt skulle ta denne katten opp igjen til en evt. nominering, ville han at ägaren skulle gå hjem til sitt bur og preparera sin katt.
Min kompis, som er meget duktig på pelsstell, sa at hon kunne hjelpe utställaren, og tok katten med seg til sitt bur. Hun fant frem effileringssaxen, og stussade katten rundt ögonen, og tok bort ganske mycket pels. Hun pudret katten ned, og gjorde seg så flid med pelsen så det var möjligt at gjøra utan ordentlig bading.
När katten kom opp til nominering senare på dagen, kjende Raymond nesten inte igjen katten. Han ble jätteglad, och sa at "slik skal en MCO se ut" Dom djuptliggande ögonen var "borta", og huvudet fremstod som vackert, omkrinsad av en flott pälskrage. Han ville også veta hvem som hadde preparerat honom, og sa til alla som stod rundt at min kompis hadde dom mycket at læra av. Jeg kan jo også si at katten ble nominert og sedan BIS den dagen
Ägaren har nu lært seg hur man preparerer pels, og anvender seg ofte av slike metoder som å skjære bort lite pels nu och då
#12. Ja jag ser de lite som, varför ska man gå oduschad på en skönhetstävlng?

Så som jag har sätt på kattutställningar så ska det vara lite av en riktlinje för rasen/uppfödaren att sträva efter.Den vackraste och mäst rastypiska katten vinner.Men där har jag kanske fel?
Måste nog kanske ändra sätt att se på kattutställningar?.
Kattutställningar är just bara skönhetstävling som ni sejer .
Och har inget med avel att göra då?.
(För mitt avelsmål är då att få fram Ragdolls som är supersnygga utan att måsta rycka örontoffsar som dom inte ska ha,och inte behöva trimma både här och där för att få den rätta looken.En Ragdoll som är supersnygg efter att man har duschat,föna och kammat den.Men som nr1 kommer temperamentet/psyket lugn,trygg.)
Sen fetsvans är ju något som katten kan fara illa av om man inte gör något så det ska behandlas/skötas och hållas koll på hela tiden..men mej veteligen så har ingen katt farit illa av att ha örontoffsar.
Jag skulle häldre få lite poäng avdrag för toffsarna och ha en profesionell domare som kan se/känna att dom har en rundform utan att behöva rycka bort håret på öronen.Samma med för mycket päls oavsätt vars det är.
Om man tänker så här…Det är två lika vackra katter.En har ägaren rycktbort örontoffsarna på och trimmat lite här och där för att få fram den rätta looken/uttrycket.Den andra har från början inga örontoffsar och har den rätta looken/uttrycket endå.Vem borde då vinna??
Ja,jag vet då vilken jag häldre skulle avla på
..men nu var det ju skönhetstävling…..så då kanske den med tillfixad look är bättre för den är ju mer prepparerad
Men visst är det den mest rastypiska och vackraste som borde vinna, men domarna är ju olika individer och dömer olika. Det är svårt att säga om rätt katt vann! Så, vem som är snyggast och bäst är ibland svårt att avgöra! Då domarna lägger vikten på olika delar om hur en ragdoll skall se ut. Det finns domare som tycker att det enda som är vitkigt på en ragdoll är blå ögon… har dom inte den bästa ögonfärgen så faller allt annat fast katten kanske har superbra profil, haka, panna, kropp, pälskvalité, teckning osv…. är det rätt?
Men man måste ända tycker jag vara fin inför utställningen…. det är ju ändå även en skönhetstävling. Och vissa får ju bakläxa av domarna att katterna är för dåligt preparerade och missar då en ev. nominering. Så, för mig är utställning en kombination mellan det som är mest rastypiskt och att kunna visa det bästa (preparering). Men för mig finns också gränser för vad jag skulle göra för att få fram bästa looken, skulle aldrig färga eller så, men att bada och göra dem snygga och noppa några strån kring örat tycker jag är ok. 
Tycker absolut inte det är fusk att noppa bort lite päls från örontippen, det är ju som sagt formen på ÖRAT vi vill framhäva!!
Såg att nån jämförde det med våra ögonbryn, vilket var en superbra jämförelse tycker jag! Klart man ska framhöva det vackra och finjustera lite.
Att FÄRGA katter tycker jag däremot är fel! Då DÖLJER man saker istället för att framhäva!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
har inten erfarenhet av utsällning…än :P
Men jag tycker nog inte att det är fusk då det framhäver kattens vackra, naturliga drag.
Vilken fin tös du har!:D
# 14 men Annika, först av allt känner domaren igenom katten, känner benstomme, tyngd, känner på huvudets bredd och hakan och profilen och allt sånt… SEN kommer vi till pälskvalite och liknande….
men till syvene och sist så står ju jämförelsen mellan två katter kanske och domaren ser ju såklart att både den katten med örontofsar och den som har noppade örontofsar har rätt eller fel form på öronen. Det är ju inget som man ändrar på.. man bara "framhäver" det lite genom att noppa bort tofsarna… nu pratar vi alltså om de allra översta tofsarna uppe på öronspetsen inget annat..
Och det finns ju inget i att ha tofsar eller inte som gör katten till en bättre eller sämre avelskatt… utan det är ju bara som att ha mascar eller inte ha mascara när man gör sig fin… jag är ju inen sämrte morsa bara för att jag inte använder mascara så ofta eller vice versa..
att domaren i vissa fall ber ägaren att återkomma till utagning för NOM och ha preparerat katten betyder ju bara att domaren SER och VET att det är en skitsnygg katt, MEN att om den ska ha en chans i en jämförelse, så måste den ju vara väl preparerad.. altså snyggt irordninggjord… för när man kommer upp till dom poängen som en NOM är så måste domarna börja peta i andra detaljer om de har två jämnbra katter..
och då faller det till sist på prepereningen…
Om man bara är ute efter att få en bedömning på sin katt och sen gå hem och avla på den så visst.. gå dit med örontofsar och rubbet.. det är ju inget som ger avdrag på kattens TYP eller avelsegenskaper…
MEN om du vill vara med och tävla om NOM och BIV osv, då MÅSTE du se till at katten visas så fint som möjligt… Och inte kan du väl mena att du väljer ut ett avelsdjur efter om den har örontofsar eller ej… för då blir jag liiite bekymrad över hur du tänker.
ps. nu pratade jag inte om att trimma lite här och där, för det tror jag är väldigt ovanligt just på ragdollen, men Örontofsarna på örat ska bort…
annars en ren och fin katt… kammad och fräsch, och med ett gott temperament
# 14 fressten, domaren har i princip ALDRIG två exakt lika bra katter, så ingen katt blir bortdömd enbart på att den inte har noppat öronen… bedömningarna är gedignare än så… då faller det oftast på typen… eller looken och den kan man liksom inte preparera bort.. den bara finns där…
#18: Jag håller med dig om det du skriver om utställning… ska man nå NOM och BIS… så gäller det även att katten är bra preparerad…för då är det de bästa katterna mot varandra. Sen hjälper det inte hur mycket jag tvättar, kammar, noppar mm… om inte min katt är bra i typen då tar det stopp i alla fall. Men, jag känner att man vill göra det bästa jag kan… allt annat kan man ju inte påverka!
# 21 Precis… det var det jag menade…. man kan ju inte förvandla en katt bara med preparering…
#22: Precis… har min katt en svag haka, dålig profil, lite för liten i storlek så kan jag inte med lite tvätt och noppning få en bättre typ på min katt… men jag kan i alla fall visa det bästa den katten har på ett bra sätt genom en bra preparering….
Och några små tofsar på öronen har ju inget med typen att göra… inte för mig i alla fall. Det handlar om örats form och placering inte om katten har lite mer tofsar på öronen eller inte. Det är ju som med oss människor en del har mer hår än andra. Och inte tror jag i Miss Universum tävlingen att det kollar vem som har noppat ögonbrynen minst att den vinner… eller 

Enig i det du sier Unni! Om en katt har noen få hårstrå som plukkes bort på toppen av øret, så har det ingenting med avlskvaliteten og juks å gjøre. Det man avler for å få hos ragdollen er jo avrundede ører, og det har da katten med eller uten hårtofsar…
Skal man velge bort å avle på katter som har pels øverst på øret og alt som kan jamføres med det, så får man da virkelig slite med å finne avlskatter….
Sen, det är ju inte så att en ragdoll har örontofsar i storlek med en Maine Coon, det är ju inga hårbollar på öronen vi pratar om. 
Och om det inte vore delvis en skönhetstävling varför bedömmer då domarna kondition? (Vet att en massa annat ingår där med men iaf.)
Skulle jag ha en ragdoll som har rediga Maine Coon tofsar på öronen då skulle jag undra om jag hade en ragdoll.
halloj, är det nån som har nåt bra tips.. Unnique är ju badad och klar.. men jag var kanske inte nog ihärdig med fönen så hon är liite lockig(tendens) bakpå lårena och i ljumskarna..
jag hade tanke på att bada om henne men jag är rädd att det blir sämre… nån som har nåt bra tips.. har någon provat det här texturizer eller vad det heter… eller ska jag bara fukta henne lite och föna/borsta om.. vad tycker ni??

Jag skulle fukta henne lite och blåsa helt torrt!!!!!
Lycka till, jag håller en tumme, var det imorgon eller på söndag du ställer?
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
i morgon… tack Lena… 
Jag tycker nog att om man valt att avla på en ras så är man förbunden att sträva efter den rasstandard som finns. De som bara vill avla på temperament kan ju då avla på huskatter. Strävan måste väl ändå vara att få med sig både utseendet och ett härligt temperament och såvitt jag vet är det många som lyckas med det.
Trimning av päls i ansiktet är för mig ett gränsfall men i slutändan jag ser det inte som fusk. Noppning av hår på örats yttersta spets är helt klart inget fusk! Örats form kan man inte göra något åt och jag vet då ingen ragdoll som inte har antydan till en liten tofs där på spetsen.

#18.#29.När jag väljer ut avelsdjur så tänker jag även på det..ja..men jag väljer inte bort en katt pga det.Har ju två Ragdolls som inte har nån tillstymelse till nått längre hårstrå på öronen och en som har mainecoon toffsar och då pratar jag inte om två-tre hårstrån.De utan långstrån på örona finns men om uppfödare skiter i att bry sej så kommer alla Ragdolls att ha toffsar som ska ryckas bort.Strävan måste väl ändå vara att få med sig både utseendet och ett härligt temperament.
#29 Låter som du förespråkar huskatts avel?
# 30 lite OT men.. vore roligt om man visste vem man disskutterar med…
har du sett våran trevliga tråd där vi presenterar oss själva… ??
Välkommen att presentera dig och din uppfödning
#31 hon är redan där
kolla näst längst upp på vem är vem?
Ojdå, förlåt mig, då vet jag.. jag tittade bara på att det inte fanns nån presentation på din egna sida… ska genast gå in och beundra dina av naturen tofslösa katter… 
# 30 Jättefina och faktiskt nästan tofsfria… 

hoppas att inte den här diskussionen liksom blivit lite kaxig.. jag tyckte nästan det när jag läste igenom tråden nu..
Om jag bidragit till det så vill jag verkligen be om ursäkt..
det är ju så underbart att vi ska få tycka som vi vill och inte vara stöpta i samma form.. eller hur.. 
så det är viktigt att vi behåller vårt trevliga forum som vi brukar ha det…
Så förlåt mig ifall jag var lite kaxig.. det brukar faktiskt inte jag vara… (tror jag) eller?? 
Sådärja, nu har jag fuktat henne lite och fönat henne helt torr, så det blev lite bättre faktiskt tror jag…
Nu ska jag gå och sova så jag orkar upp i Ottan i morrn

#34 Tack,Tack
ja då såg du min tofsRagdoll oxå
Du har bara varit rakt igenom Unni….
Så som jag sa i förra tråden…så tråkigt om vi alla tyckte lika,tänkte lika ,har samma åsikter osv.
örona….
framhäva eller dölja?Som jag ser det så när man sejer att man framhäver så döljer man ju samtidigt något.
Måste nog även betona att jag tycker att färgning är FEL,för då döljer man ju oxå.
#35.Lycka till,hoppas det går jätte bra för er

#13.Vem har pratat om oduschad?
intressant
#30 Nu tänkte jag vara ironisk men inser att det inte funkar så bra i skrift på ett forum. Huskatter kan vara bland det ljuvligaste som finns men den där "avel" brukar sköta sig självt ;) Jag förstår inte riktigt din fråga om jag ska vara helt ärlig, vet inte om du är ironisk eller ej.
#34 Unni, det är väl bara kul att man kan diskutera och tycka olika. Så länge folk är tydliga och raka är iallafall jag nöjd. Jag tycker det kan gå rätt hett till utan att det känns obehagligt, bara folk är ödmjuka i grund och botten. Och jag vill betona att jag inte anser att urkamning är fusk, det var intressant att läsa #12 Ragstars inlägg. Men jag är ändå av åsikten att det bästa är om man slipper det, det tror jag de flesta kan hålla med om.
Allt gott till forumfolket, likasinnade eller ej! ;)

Vad jag vet så plockar man inte bara ögonbryna och duschar på en skönhetstävling om ni vill göra den gemförelsen.
Så vill ni göra den gemförelsen så
Framhäver ni oxå ögonen med smink/ögonskugga då?Ja menar ni sejer ju att det är ju en skönhetstävling så att sålänge man framhäver något så är det okej?
För ögonformen och ögonfärgen finns ju där det är ju då bara så att ni tar fram det ennu mer?
(Jag har aldrig sätt någon människa osminkad på en skönhetstävling
)
Vet inte om det är en skröna eller om det ligger någon sanning i det, men var det inte en perserutställare som helt struntade i det här med preparering och ställde fram sin katt för bedömning samtidigt som det ramlade en torkad kotte ifrån pälsen på domarbordet.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hva er en kotte?? 

Kongle jo! :O Hva i alle dager..datt det en hel slik en ut fra pelsen til katten?? Hehehe, måtte jo være perser 

#43. Är osäker om det just var en sådan kotte som föll ur pälsen. 
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Jag tror att oavsett hur mycket någon trimmar och noppar öron, så ser en domare om det är en snygg eller mindre snygg katt. De klämmer ju och känner så det hjälper nog inte så mycket i sista ändan.
Men man kanske kan förbättra ett uttryck lite och det kan vara lite roligare att visa upp en katt utan örontofsar.
Jag har varit med om att domaren talat om för utställaren att hon ska noppa öronen innan hon visar upp för NOM, skrattat lite och förstått att det var en nybörjare, så visst tycker dom att det är okey att noppa.
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
# 41 Jag vet en utställare med skogis som anser att "de ska vara naturliga" så han badar dem inte. Ur hans katt föll också en kotte och domaren höll på att svimma!! Han sa: "TA bort katten, denna bedömer jag inte!"
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

#47..Tja det sejer väll lika mycket om domarna.En bra och profesionell domare bör ju kunna ge en bedömning på den katten.Det är ju inte så att *skratt*kotten ändrar kattens typ.
(Visserligen så skulle jag inte fara med mina katter ej duschade,fönade och kammade.)
Det går ju till lite extrema fall. Inte är mina raggisar fulla med kottar och äckel bara för att de inte duschas i normala fall. Om jag skulle ställa dem utan att bada så skulle jag nog påminnas till att preparera dem bättre men de skulle absolut inte anmärka på att katterna verkade ofräsha ( !! )Även om man inte badar så borstar jag ju dem i normala vardagen några gånger i veckan så jag skulle ju visa upp dem i ett rätt så fint tillstånd. :)
Däremot så vill jag bada dem, och föna dem, för att jag vill visa deras bästa sida.
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Ett fel som är vanligt ses ofta som ett mindre fel och kan till och med bli rastypiskt till slut med domarnas godtycke.

#45 *skratt* nja jag tror inte det heller, men jag höll just på att föra över den bilder från min kamera så jag passade på. Orkade inte googla nån bätte bild hehe 
#50 , Vad tänker du på då för fel som blivit rastypiskt??
Nyfiken AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Ska Ragdoll ha tofsar enligt rasstandarden eller ej…om Ragdoll ska ha tofsar så borde ju inte uppfödare behöva rycka bort dom när dom ska på en kattutställning.
Jag tycker att man ska försöka avla så att i framtiden att Ragdoll inte har toffsar som ska ryckas bort innan kattutställningen.
Sen för att jag har en åsikt och ett mål när det kommer till ragdolls tofsar på öron vara eller icke vara och om att rycka bort hår från katterna, så betyder ju inte det att jag inte bryr mej om Ragdolls hälsa på alla sätt och vis.
Även jag tänker på avelsbasen och linjeavel/inavel (nej tack till Linjeav./inavel).Sen tycker jag att det är jätte viktigt att göra alla tester och ha koll på även släktingarna till de katter som man avlar på.Å,jag ägnar mycket tid till mina katter vilket alla som känner mej vet.Så då behöver det inte spekuleras i det och vara funderingar kring hur jag tänker.
#50.Inget specifikt hos ragdoll än..men om alla uppfödare skiter i om ragdolls har tofsar och domarna inte bryr sej,utan sejer att man ska rycka bort toffsarna så att de slipper se det.Istället för att göra ett litet poängavdrag tja då har vi ijalla fall där snart ett fel,Som kan platsa under Ett fel som är vanligt ses ofta som ett mindre fel och kan till och med bli rastypiskt till slut med domarnas godtycke.

Vill bara seja TACK till alla ni som är här och sejer vad ni tycker och hur ni ser på det..istället för att prata skit bakom ryggen,eller ifråga sätta och tycka att den andra inte ska seja sin mening.
TACK;TACK;TACK

#54: Du har jo selv katter som er linjeavlet i ditt katteri, (Far-dotterparning i 8. generasjon) og de aller fleste ragdolls er linjeavlet, men regner med at dine katter er friske og snygga fordetom?
Örontofser ansees jo ikke som et direkte feil, men ørene skal jo være avrundet i toppen, så när katten annars er i pälskondisjon, og det vokser ur seg, så selvklart at man nappar bort dom…

Jo,Ragdoll är ju från början ett stort inavel så om man ser det så ,så syslar även jag med det.Men jag skulle aldrig själv göra en far+dotter parning.

Om det inte ses som fel så bör domarna inte påpeka tofsarna utan enbart hålla sej till formen på örat.
Tofsarna försvinner ju inte om man inte rycker bort dom,visst kan det vara lite mer eller mindre beroende på om det är sommar eller vinter..men tofsarna är där.