Bozita = Mer päls?
Jag har en liten underlig fråga kanske.
Men ni som ger era katter Bozita blötmat i tetrapack, har ni märkt något på pälsen sedan ni började ge dem det?
Min ena hona har varit väldigt trög med att få tillbaka pälskonditionen efter att hon fick reaktion på Dermoscent. Det har gått långsamt framåt från kala fläckar till att de åtminstone försvann och blev jämnt korthårig 
Och min fertila hane klagade jag alldeles nyligen på att han inte har någon päls.
Men nu när jag gett dem Bozita blötmat (då jag försöker få ner hanen i vikt) så sa det bara pang, så fick de päls. Allt gick så snabbt från att nästan inte ha något till att ha krage.
Honan är kanonfin i päls och det är verkligen på gång på hanen också ser man.
Är det bara årstiden kanske och jag inbillar mig på fodret?
Eller kan det vara maten som gav sådan positiv effekt? Eftersom det syntes så snabbt just i samband med den maten?
Skulle det vara maten så är det väl första gången jag får en sådan reaktion av blötmat, men å andra sidan är de väldigt bra i sina magar sedan de fick denna mat.
Någon med samma erfarenheter?
Martina
Yataz

Detta låter nästan för bra för att vara sant.
Jag ska genast prova detta,för mat ska dom ju ha ändå.
Köper man Bozita i djuraffären?
Har ett par katter som är urpälsade nu så det är verkligen värt ett försök.
Ann
#1 Jag har köpt både från djuraffär, kattutställning och Granngården.
Hoppas du får samma resultat. Jag tycker också detta känns för bra för att vara sant eftersom jag provat massa annat för att de ska få mer päls som inte hjälpt något vidare. Och sedan med blötmat så bara händer det. Men som sagt jag är ju inte 100% på att det beror på blötmaten, men annars vet jag inte hur det kunde gå så fort.
Martina
Yataz

Martina, jag måste prova detta med min perser 
#3 Ja, gör det! Hoppas du får samma goda resultat 
Ingen som har upplevt samma som jag? För visst är det väl fler som använder Bozita??
Martina
Yataz
Ingen?
Yataz
aldrig testat… men låter ju som nåt för min Tosca som har svårt att få ordentlig päls igen.. de andra är redan pälsmonster *s*
Kanske ska prova!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Vad kostar Bozita i Sverige?
Vad är näringingsinnehållet på t.ex nötfärs eller kyckling? Jag har försökt söka på nätet men inte hittat några uppgifter.
Jag ger Mjau åt katterna, men har nu också beställt en provleverans Bozita (finns inte i affärerna här).

Jag har provat Bozita mjukmat i snart 3 veckor nu,
på min ena katt märker jag alla fall att pälsen blivit finare,däremot inte magarna:(
Har köpt i tetrapack 12 kr st
finns i smakerna Nötfärs,Kalkon,Kolja,Rödspätta,Ren,Kycklinglever,oxlever
# 12 Menar du att magarna blivit sämre, eller har de haft dåliga magar från förr men att det inte har blivit någon förbättring?

#13 Menade att dom fått lite dåliga magar sen jag började ge dom Bozita blötmat
#12 Jag har inte just provat Bozitas blötmat men jag tycker att blötmat över huvudtaget ger katterna lösa magar, då har jag provat lite olika, bl.a Hills som köps på vet.
/Ann

Jag håller med om att magarna blivit dåliga då jag gett Bonzita.
Vad lustigt…mina katters magar blev tvärtom bättre sen jag gav Bozita 
Martina
Yataz
Jag undrar om någon vet varför man har t.ex paprika och dill tillsatt i Bozita? Vad behöver katten det till?

Jag köpte i går tre tetror, nötfärs, abborre och havskräfta för prov. Hittade dem i Musti ja Mirri affär i Helsinfors i Östra Centrum. Det står på paketen att det finns grönsaker i dem, men inte vilka…
Och priset var 1 euro per st.
Nu har jag en hel samling olika Bozita smaker hemma. Tyvärr tycker inte katterna att det smakar speciellt gott, de tycker inte mera om Bozita än om Mjau. 
"Rich in chicken" som jag hade trott skulle bli en storfavorit är ingen höjdare alls.
Det är viktigt att fasa in blötmat sakta eftersom det ofta ger lösa magar. När magarna sedan stabiliserat sig är det bara att tuta och köra 
Jag ger mjau tetra 3 ggr per dag, slänger en del tyvärr, och så har dom fri tillgång till torrisar. Vi har enorma pälsar på alla katterna. För bra tom 
Jag har gett Bozita ett tag nu, och ingen har haft problem med magen (peppar, peppar). De har ätit blötmat tidigare, och kanske Mjau och Bozita är så pass lika att det därför inte ställt till med magproblem.

Mjau och Bozita är faktiskt ganska så olika. Jag skrive till Doggy och frågade om skillnaden eftersom jag hade en katt som fick väldigt lös mage av Mjau.
Det visade sig att Bozita var gjord på en bas av kyckling medn Mjau (tetrorna, alltså) var gjord på en bas av lever. Och ser man till innehållsförteckningen så skiljer det en del. Jämför paketen!
För exempel, proteinet i Bozita är 11,5% mot 9% i Mjau.
Fett 5,5 % i Bozita, 4% i Mjau, kolhydrater 075& i Bozita och 1,5% i Mjau osv osv, mer vatten i Mjau oxå, 83% mot 80%.
Så här skriver Doggys representant:
"Bozita tillverkas på en bas av svensk kyckling och Mjau har en bas av svensk lever.
I Bozita har vi Macrogard som är en ingrediens som stärker kattens immunförsvar. En naturlig betaglukan (1,3-1,6 betaglukan) som utvinns ur vanlig bagerijäst, men som har påvisats ha mycket stor effekt på djurets immunförsvar så att du får ett friskare djur.
I Mjau har det varit socker i gelén, men man håller på att titta på att ta bort det nu. Socker används för att göra gelén glansigare och ger en vacker färg, själva sockret försvinner i tillverkningen och kvar blir bara en vacker färg. I Bozita har man lyckats få fram en vacker färg utan socker."
Jag använder i huvudsak Eukanuba till mina katter men de får oxå Bozita (numera
) en till 2 gånger om dagen, inga dåliga magar längre, en del katter är känsliga för lever…
Christine
Köpte Bozita Kalkon till mina katter igår.. har ju hört så mycket bra om den blötmaten, men HUA vad tetran luktar mycket… urk…
Det var bara Mokita som uppskattade maten också.. de andra luktar på den och går därifrån.
De brukar få RC blötmat annars, men oftast slickar de mest av såsen så det känns som så mycket svinn att köpa det då… därför ville jag testa Bozita som ni talar så varmt om :)
Luktar alla varianter så där mycket?? 
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Mina ÄLSKAR Bozita (slickar faten helt rena) och det är jag mycket glad över!
Fina magar har de också! 
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Men åhh varför gör inte mina så? Vilken smak har du på maten? Köpte en "Mera kyckling" också.. ska testa den..
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
# 26 Hos oss är Oxlever, Ren och Kött (ja den heter typ så) favoriterna.
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Ska väl testa dem också så innan jag ratar Bozita (eller ok katterna ratar)
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

#26 Mina gillar också bozita, och nog har dom några favoritsmaker. Jag köper både BIG (bitar i gele) och BIS (bitar i sås).
Ren, Oxlever, nötfärs och Lax (även om dom inte gillar lax i vanliga fall) är favoriterna. Dom i sås är populärast och innehåller mest fett vilket är bra för mina spinkisar men dåligt för min tjocka husis´
Jag har aldrig provat Bozita, men skall göra det om pälskvaliten blir bättre. Och hur är det med hullet? Behöver ha upp mina kissar i vikt.
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !

#30 Två av mina katter har ökat i vikt sedan jag började ge dom bozita. Som jag nämnde tidigare har tetrorna med sås högre fettinnehåll så det kanske är något för dina kissar? 
Gav dem den sorten med "Mer kyckling" som är i sås (eller var det gele?) och DEN var uppskattat!! Den älskade dem, och den luktade godare också :)
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare