Ragdoll + Birma = Kärlek?
Kryptisk rubrik kanske?
Undrar om ni på forumet har någon erfarenhet av ifall ragdoll går bra ihop med birma. Flera kattungespekulanter har hört av sig till mig o det intressanta är att samtliga har en eller två birmakatter hemma. Och vill köpa ragdoll av mig.
Genom en birmauppfödare som jag känner så har jag fått höra att birmor är "rashatare" innebärande att de inte gillar några andra kattraser än just birma.
Blir de vänner, ovänner, acceptans, icke acceptans….
Jag kanske skall avråda eller? I annat fall kan det bli så att Nova Frost kommer att dela sin tillvaro med två birmor..
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Jag har inte hört något om att birmor skulle vara rashatare men stämmer kanske.
Mina erfarenheter säger inte alls det. Min första avelshane bor med min svärmor som sällskap till hennes birma-hane, går jättebra. Vi har också två avkommor som lever i dag med birmor som sällskap. Jag känner också en tjej som födde upp båda raserna utan problem.
Som sagt, det var mina erfarenheter och det ska bli intressant att höra vad ni andra har för erfarenheter.
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Känner en birma som bor ihop med en exotic och dom är vänner.
Släktningar till mej har en birma, en skogis samt tre huskatter och de trivs tillsammans så att birmor skulle hata andra raser tror jag inte på särskilt mycket.
Jag har också hört (även sett) att birmor kan va "rashatare"…
En vän till mej hade stoora problem med att hennes birmahane "mobbade skiten" ur en huskatt…..
Men han går jättebra ihop med en annan (fertil) birmahane!
Jag tror att det är väldigt individuellt….(det kanske är vissa linjer inom birman??) för jag har också sålt kattungar till "birmahem" och det har gått strålande 
Kanske är ragdollen en perfekt "room-mate" till birman, pga sitt sociala och coola temperament…
"Hello, are You my new friend? Nice, I lööööve You…" 
# 5 Haha ja så är det nog, ditt sista citat alltså! :D Ragdollen är ju just precis så!! <3
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Det jag har hört är väl snarare att birma-uppfödare har lite svårt för Ragdollen som ras. Speciellt nu när de blivit så populär och de menar att det var från birman som Ragdollen blev till så deras katter skulle vara mer original.

Har tidigare haft birma och det är min erfarenhet också att birman generellt är lite speciell att placera ihop med andra raser. Dock har jag hört att dom ofta kan ha lättare att acceptera en mitted ragdoll, gärna i samma färg som dom har själva. Det kan ju vara så att dom har svårt för katter som skiljer sig för mycket från hur dom själva ser ut. Men främst är det nog från individ till individ. Man får testa sig fram helt enkelt, tror jag.
Jag har haft en birma, men i mitt fall var det så att birman var föööör snäll och underlägsen så han trivdes nog inte med andra katter över huvudtaget. Nu lever hans om en prins hos ett pensionerat par som ensamkatt och mår bättre än nånsin.
Men tror inte det är några som helst problem i allmänhet. Skulle inte avråda. Och Ragdoll är ju som sagt väldigt sociala och går ihop med stort sett allt.
Nova Frost får det säkert jättebra med sina två birmavänner!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Tack för alla svar!
Nova Frost är tingad idag och skall bli sällskapsdam åt två birmor (båda kastrerade, en hane, en hona). Jag hoppas o tror det blir bra. Och blir det inte det, så har jag återköpsklausul i köpekontraktet… Ifall det inte funkar…
S*Willénkatten:
#6 Ja det har jag märkt av, en av mina fick träffa min svägerskas huskattungar för ett år sedan, den som var silvertigré den accepterade hon direkt men den som var svart hatade hon över allt annat, även om kattungen la sig i underläge osv…
http://www.svidjas.se
jag har faktiskt också hört detsamma… att Birmor ät lite rasister….
men det är säkert individuellt… vi har ju många rasister bland oss människor också, och människor som inte tål andra osv.. och inte kan vi döma alla människor bara för det…
Man måste ge alla en chans… 
Det har jag oxå hört att Birmor är, har dock ingen erfarenhet av det. Däremot 1982 när vi köpte vår första Perser så var det tal om att Perser hade svårt att komma överens med andra katter med olika pälslängd, men det märkte jag aldrig av och inte nu heller.
Tror det är olika katters beteende som spelar in här, jag skriver som Unni att det är nog väldigt individuellt…
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
Jaa, tack för svar! Men Nova Frost får inte ynnesten att bo ihop med två birmor. Kattspekulanten, som var så säker på att det var Nova hon ville ha, har ändrat sig. Hon tänker skaffa sig en birma istället. Så Nova Frost är fri o ledig igen. Jag har ju inte lagt ut till-salu på Frostkullen än. Jag har velat se utvecklingen lite till, men nästa vecka så…
Trots smile-gubben, jag är inte ledsen utan glad, för vet man inte om det är ragdoll eller birma man vill ha så tror jag man i första hand skall göra det klart för sig. Jag är insnöad på raggisar själv. Törs inte längre gå ut på er andra uppfödares hemsidor o kolla in kattbebisar….
Sist jag gjorde detta blev jag med kattbarn, Ja Unni, då blev jag förälskad i Frosty Louise. Förälskelserna bara växer för mig o blir till kärlek. Och sedan blir de kvar, allihopa…
Ha det gott o tag hand om er!
S*Willénkatten:
Ja men Lena, då var det nog inte meningen att det skulle bli dom helt enkelt….
Det kommer en ny familj som dyker upp ska du se som verkligen blir förälskad, såsom det ska vara… Kram
Håller helt och hållet med Unni - det finns en mening med allt och i slutänden ska du se att helt rätt köpare dyker upp till Frosty Louise!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Hej på er
vi har köpt en birma till våran Torres som kompis
det har gått så bra .Nu efter 10 dagar sover dom tillsammans äter
ur samma matskål.leker och har roligt.