Fodervärd...
Jag har en liten fundering som jag hoppas att ni kan svara på. Jag läser lite här och där att uppfödare söker fodervärd till sina hanar/honor och att det då är lite olika avtal som gäller osv. Jag har själv blivit tillfrågad att bli fodervärd åt en hane (kattunge), men just då kändes det inte aktuellt. Och det är inte aktuellt att vara fodervärd nu heller… men jag är lite nyfiken på just hur det är att vara fodervärd
Jag är själv intresserad av uppfödning och utställning (ska testa det i sommar) men jag känner att vara uppfödare kräver en hel del av en och det är inte "bara" att ge sig in i den världen.
Så, därför har jag fått upp ögonen för just fodervärd. Min dröm är att någon gång i framtiden få vara fodervärd åt en hona (gärna kattunge), men det är en dröm långt fram i framtiden… behöver lära mig en hel del… men drömma måste man ju få göra 
Det jag undrar över är… ni som är uppfödare och har eller har tänkt ha fodervärd, vad har ni för krav på fodervärden?
Berätta gärna om era tankar just kring fodervärd…

Hej
De jag som krav på mina fodervärdar är att de bor inom samma län som mig. Samt att de
- Att katten aldrig släpps lös ute.
- Att katten revaccineras vartannat år och vid sjukdom/skada alltid får vård av veterinär.
- Att katten hålls veterinärvårdsförsäkrad livet ut.
- Att katten inte får vara ensam mer än ca 7 timmar/dygn, om ingen kattkompis finns.
- Att du hör av dig om det händer katten något.
- Samt de är medvetna om vad de innebär å ha en fertil katt hemma.
Sen så är de ju oxå så klart viktigt att den tilltänkta fodervärden å jag kommer överens .
Lite tips från mig
Kram å lycka till
Vi har helt underbart söta
Ragdoll kattungar som söker nya hem!!!
Besök gärna vår hemsida S* Northern Pearl´s
Äkta vänner är som ädelstenar,värdefulla men sällsynta;falska vänner är som höstens löv granna men blåser bort med första vinddrag.
1#: Tack för ditt svar.
Ni som är uppfödare är lätt att hitta bra fodervärdar?

#2 inte så lätt,, men måste verkligen tänka efter
Äkta vänner är som ädelstenar,värdefulla men sällsynta;falska vänner är som höstens löv granna men blåser bort med första vinddrag.
#2: Är det många som är intresserade att bli fodervärd?
Ja, man måste verkligen tänka efter både som uppfödare och fodervärd, så man vet vad man ger sig in på. Och jag förstår att det gäller att man skapar en bra kontakt mellan uppfödaren och fodervärden…för det är ju ett samarbete som skall fungera under en längre tid.
Men, det låter väldigt spännande 

Förstår dig.
Min första ragdoll var en foderkatt å de var en stor erfarenhet att få den så.
Med hjälp av uppfödaren fick jag äran och lära mig allt om ragdolls å fick ta mig in i uppfödar världen ordentligt.
De var ett stort ansvar och spännande å innehålls rik tid
#5: Vad spännande… då har du sjäv erfarenheter från båda delarna. Jag förstår att det måste ha varit en lärorik period och mycket bra för din egen uppfödning.

jag har vart fodervärd åt en hona.. tyvärr fick hon aldrig några bebisar :(
#7: Vad tråkigt att det inte blev några bebisar. Men, hur upplevde du det annars att vara fodervärd? Något du kan rekommendera?
#7 Som fodervärd får man behålla katten efter ett avtalat antal kullar om jag förstått det rätt, men om det inte blir några kullar då? Får man lämna tillbaka katten efter flera år då eller?
Zabelle
#9 Jag har haft en hona på foder som inte blev dräktig efter flera försök. Så jag beslutade att kastrera henne och så fick hon övergå i fodervärdens ägo, utan ersättning.
Det är ju inte fodervärdens fel om det inte blir som man tänkt sig.
Martina
Yataz
Jag söker fodervärd nu, först och främt till en hane. Hade en fodervärd på gång men hon backade ur då hennes bästa väninna visade sig vara svårt kattallergisk. Och förutom henne är det ingen som har hört av sig, det är väl svårare att hitta fodervärd till en hane kan jag tänka mig. Men jag hoppas fortfarande hitta "det rätta" 
Jag vill förstås känna fullt förtroende för fodervärden, det är för mig oerhört viktigt att hon/han har samma syn på katter (skötsel, säkerhetsåtgärder o.s.v.) som jag har. Jag har inte bestämt till 100 % vilka överenskommelser som jag vill ska gälla, min tanke är att dessa ska utformas i samråd med fodervärden. Så det är också viktigt för mig att man gemensamt kan diskutera igenom alla möjliga "om och men" så att man vet var man har varandra, och sedan vill jag självklart ha alla överenskommelser noggrant nedskrivna i ett avtal.
Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!
Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå
#11: Ja, jag har sett Hanna att du söker fodervärd. Jag hoppas att du hittar rätt fodervärd. Vad spännande med en egen hane
Jag håller helt med det du skriver, jag tycker också det är viktigt att man har en bra relation med sin uppfödare/fodervärd… för att det skall fungera. Sen tycker jag det låter kanonbra att du utformar skriftlig överenskommelser tillsammans med fodervärden. Det tror jag är viktigt från båda hållen.
Det är mycket att tänka på som fodervärd, men det låter väldigt intressant och spännande. Då får man vara med på ett "litet" hörn vad gäller avel/uppfödning… och det tycker jag låter väldigt intressant.

# 8 & 9 hon lever tyvärr inte längre.. :( så det var därför de inte blev några bebisar, hon hade troligen fel på njurarna sa vet..
#11 synd att ja redan har pojkar hemma nu annars hade ja gärna vart fodervärd till just en hane.. efter allt vi genom gick med vår hona och hört från andra så har vi sagt att ska vi vara fodervärdar något mer som de känns nu så blir de en pojke, med allt vad det innebär, ja bytter hellre 1000 blöjor och så på en piss nisse än allt de här tråkiga :(
puttar upp denna tråd då jag precis skaffat en fodervärd åt min hane. Nu behöver jag skriva ett kontrakt men vet inte riktigt vad jag ska ha med mer än vad #1 skriver?
Vem ska stå för veterinärkostnader? Kan jag ha som krav att de inte får ha andra fertila katter i samma hushåll? Kan jag kräva att de ger ett bra foder? Vem står för försäkran? Vem kastrerar katten när den inte ska gå i avel mer?
tack på förhand!

Jeg har hatt en hanne hos fodervert.. Der var avtalen at jeg betalte alle vetrinær utgifter og forsikring, og de betaler foder, men da gir de ham skikkelig foder…. Avtalen var at jeg skulle bruke ham til avl og derefter skulle jeg kastrere ham og han skulle bli skrevet over til forverten som eier… Men han ble dessverre kastrert før jeg fikk bruke ham i avl og måtte taes ut av foderhjemmet da han ikke hadde det for godt der. Han lever nå som lykkelig kastrat da jeg fant ut at det var det beste for ham. Så jeg har ikke noen god erfaring med foderverter men ser det er mange som har det… Vet at neste gang skal jeg være ganske så sikker før jeg velger forvert iallfall om jeg noen gang gjør det igjen.
Håller med #1, men det är det jag kräver av mina köpare.
Som fodervärd krävs det mer att vi har samma syn och tänkande i smått o stort, inte bara inom katt utan Vi ska vara vänner.
Svårt att förklara med ord men känslan ska finnas där och allt man kan tänka sig som kan gå fel ska skrivas på papper så att det aldrig kan bli prat om vem som har rätt eller fel.
Peppar peppar tar mig på skallen så har jag bara haft hundar på foder och aldrig några problem.
En kull på den ena, den andra aldrig använd i avel så hon blev fodervärdens hund.
När det gäller katt och framförallt en fertil hane kan det vara extra svårt om han börjar pinka inne, vem vill ha en pissnisse? som förstör möbler tapeter osv.
Mao så en fertil hane får bo kvar hemma och jag tar problemen som kan uppstå.

det är väldigt svårt att hitta fodervärdar som man trivs med, de man hittar är verkligen guld värda.
jag kommer nog att ha de flesta av mina nya honor som är på G hemma , och sälja dem när de är kastrerade. Det är enklast så.
men hanarna säljer jag numera oftast med ett antal parningar istället=billigare för köparen. Så slipper man fodervärdskrånglet.
när jag annonserade på Blocket skrev jag så här. Det låter krävande och tufft, men det var meningen..så folk begriper att det inte bara är en dans på rosor att vara fodervärd. Ni får gärna använda det..
**DU betalar inget för katten
DU har katten och sköter den som din egen
DU betalar försäkringen på katten
DU är villig att ta på dig ansvaret att ha kattungar
DU får på inga villkor släppa ut katten i det fria
DU får inte ha några katter i hushållet nu, men andra djur går bra
JAG erbjuder dig en underbar ras
JAG hjälper dig med råd och tips
JAG ersätter dig med en viss summa, när kattungarna har flyttat
JAG vill att honan får 3 kullar.
Känns detta bra och du är SERIÖST intresserad , tveka inte att kontaka mig**
Kattungar väntas hos GunBertus
Jag tycker också att det är jättesvårt och jag nekar flera. Vi har en fodervärdsfamilj idag som är toppen. De är som en förlängning av vår familj/uppfödning och har blivit några av våra bästa vänner. Jag får besöka dem så ofta jag vill, jag kan ta en spontansväng efter jobbet eller komma en kväll och stanna länge. Vi umgås som vänner.
För oss är det viktigt med punkterna # 1 mfl. men framför allt att VI blir goda vänner. Jag vill att fodervärden ska älska mina katter såsom jag gör och uppleva att vi under en tid "har delad vårdnad" även om katten bor hos fodervärden. Jag vill att fodervärden ska känna sig delaktig men förstå att det är jag som står för besluten. Jag vill att de har bil och ekonomi att ta hand om fertila djur och akut vet.vård. Vi har 6 mil till jourvet och då krävs bil
På torsdag kommer det en familj och ska träffa Liam, ska bli jättespännande. Vi har pratat men ännu inte träffats. För mig är det viktigt att även besöka den ev. fodervärden. Jag vill att de har samma höga krav på skötsel och renlighet som jag har. Får gärna vara lika hönsiga också ;)
Om jag idag ska sälja en Ragdoll till oregistrerad uppfödare vill jag att denne helst först börjar som min fodervärd. På så sätt kan jag försäkra mig om att denne sätter sig in i allt som krävs och jag kan försäkra mig att denna nya har en mentor. Jag tror dessutom att den nya kan vinsta på det också. Denne kommer snabbare in i mitt nätverk och kan dessutom få möjligheter till att köpa fler fertila så småningom då de har goda referenser. Lika gärna som jag skulle sälja en fertil till någon som haft sällskapskatter men varit aktiva och byggt upp en kontaktnät.
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Oj, min gamla tråd kom upp igen efter precis 1 år!
Intressant att få läsa lite fler inlägg i ämnet… alltid bra att lära sig något nytt 

försäkringen är då bara veterinärvården givetvis..den andra delen betalar jag..
Kattungar väntas hos GunBertus
Jag har ju just satt min Amber på foder nu, och där har hon nu sin sista kull.
Jag har gjort så att jag betalar all veterinärvård och sånt, och självklart allt omkring kullens omkostnader.
Min fodervärd betalar det vanliga (kvalitetsfodret och kattsand) Sen kommer jag ev ersätta henne lite per kattunge sen , men det vet hon nog inte än.. om hon inte är här och smygläser..
Sen när kullen är levererad och klar kommer jag skriva över Amber på henne och då flyttas ju också försäkringen över till henne.
Det hon betalat mig i tid , kärlek och engagemang räcker för mig, och att Amber sen får en härlig kastrat tid hos henne.
jag funderar också nu på faktiskt att sälja Rico/sätta honom på foder.. för att bara använda honom en kortare tid i avel för att sen kastreras..
Jag tycker det är lite synd om hanarna, och det är ju ganska smart att dom får bo i en familj utan honor, och sen bara komma hem och para x antal gånger.. men där har jag inte riktigt bestämt mig än…
Om man gör så så kan man ju sälja katten billigare med rätten till ett visst antal parningar..
jag har ju också varit inne på samma upplägg med flera av mina honor, att de kan få sin sista kull i en annan familj, men man måste ju verkligen få kemi mellan varandra då.. men jag tycker annars det är ett toppentillfälle att bygga en jättefin relation med en redan vuxen hona.. att vara med i en kull, ger ju så mycket… så så kommer jag nog ev göra med flera när de ska ha sin sista kull…
Jag hade ju fressten också min Mini Mee på foder, fast ifrån att hon var en kattunge… samma där.. jag stod för avelsförsäkring och de stod för mat/sand och daglig omvårdnad.
Hon fick en kull där också, där vi behöll en hona som också fick bo kvar där, men henne beslutade vi att kastrera sen för hon höll inte riktigt måttet i mina ögon..
så nu bor de båda där kasterade och glada… de fick självklart behålla henne även om jag inte tog kull på henne… de betalade endast kastreringen.. fast jag är nog lite mesig.. kanske kunde tagit lite betalt men…
Vi hade ju också vår först hane hos en fodervärd, AC och jag, men det blev inte helt bra.. eller för katten blev det väldigt bra, men de hade lite svårt att inse att det var VÅRAN katt som var hos dom på foder, så där var det ganska skönt när vi kastrerade honom och han övergick i deras ägo.. Hon ville lägga sig i allt ifrån vilka honor han skulle ha osv…
Hon var skitsur för att jag inte använde honom på min Amber tex.. fast jag tyckte inte att de kompletterade varandra så bra.. men hon såg det som att vi kritiserade "hennes" katt, fast det handlade ju inte om det…
fast lite gulligt förälskade var de och ÄR fortfarande… han är en stor bortskämd bamsebjörn nu…
#19 Haha va häftigt att det är precis ett år sedan din tråd skrevs! Tänkte jag inte alls på när jag puttade upp den, alltid kul att lära sig nåt nytt! :)
Tack alla för eran svar!
Fodervärden som jag hittat känner Oskar och har passat honom när han varit mindre, hon står mig dessutom väldigt nära så det känns väldigt skönt att det inte är någon främling! Hon har dock aldrig haft katt innan men hon är villig att lära sig. Han kommer att bo hos henne fr.o.m i början av mars så hon har en månad på sig att förberedda sig osv, såklart med min hjälp! Jag har förklarat vad som gäller och hon är villig att ställa upp även fast han är fertil och problem kan uppstå. Han har varit fertil i 2.5 månad nu och strilade ett par gånger när han fortfarande befann sig tillsammans med min hona. Men efter att han fick flytta till en vän till mig slutade han helt som tur är! Han har heller inte skrikigt, så jag får hålla tummarna att han fortsätter så!
Men va bra, nu har jag fått lite tips om vad som borde stå på kontraktet och vem som borde stå för de olika kostnaderna.
Ulla: Ja det kan vara klokt att göra som du skriver, att man säljer hanarna billigare men att man har rätt till att ta några parningar! Har aldrig tänkt på det innan, värt att ha i tankarna till nästa gång!