Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 15655 ggr
Christelle
4

Hjälp - rött tandkött!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kollade igenom mina katter idag då och då såg jag till min förskräckelse att Cesar är väldigt röd vid sitt tandkött! Vad kan det vara?
Även Candy är röd men inte lika mycket. Är jätterädd!

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Christelle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

candys tandkött, suddig bild dock

Marrics
0

Prova att borsta tandköttet och tänderna med en mjuktandborste i några dagar. Brukar hjälpa tycker jag.

Addiction
0

Det ser ut som gingivit, tandsköttsinflammation. Innan tandstenen syns på tänderna så växer bakterier och andra saker till under tandköttet och bildar plack. Detta utvecklas ju, som sagt till tandsten men orsakar även i långa loppet tandlossning.

Hur  gammal är han nu igen? När bytte han tänder? Kan vara utväxten av de vuxna tänderna som inflammerar också.

kolla också över hur han äter, om han äter mindre, för då kanske han behöver lite smärtlindring eller mjukare mat ett tag.

Jag skulle beställa en tid hos vet för att kolla närmare på tandköttet, det ser iaf. inflammerat ut.

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

AakresRagpride
0

Er det ikke mco du har?

Trodde det var "vanlig" at de hadde rødt tannkjøtt..og at dette er noe man sliter med å få bort i mco-miljøet..

Har ei venninne som er oppdretter av mco, og husker hun nevnte en gang at man kunne vaksinere kattungene når de er 8 uker ..men hva slags stoff man bruker da har jeg ikke peiling på..

GunBertus
0

typiskt för MCO

Flagyl hjälper…ta inte flytande utan tablettform..recept förstås..

Kattungar väntas hos GunBertus

GunBertus
0

kan tilläggas att jag aldrig var med om detta när jag började med MCO för 7 år sen…det har kommit på senare år…vet ej varför..inbillade mig ett tag att det var för att MCO maten var så stora kulor så det lätt blev flisor när katten tuggar och på så vis lätt fastnar i tandfickorna, men mina raggisar äter också samma mat och har aldrig detta..

Christelle
1

Cesar är 1 år och Candy snart 1 år. Så verkar konstigt att de skulle få någe fel så tidigt?Obestämd

#3 Vad gör man vid tandköttsinflamation då?
Vet faktiskt inte om hans tänder är helt färdigväxta, men de borde de vell vara vid 1 år?

#5 Jaså är det typiskt för MCO? Varför det?Ska jag be veterinären skriva ut det?

GunBertus
0

ja jag vet ju inte varför just MCO så lätt får detta..men får du reda på varför får du gärna säga till:)

ja be Vet. skriva ut medicin

Christelle
0

#8 Ska försöka snoka i det där!
Tack för hjälpen Ulla! Nu kanske jag kan sova inattGlad

Addiction
0

#7 Det som man gör vid inflammationer är ju att man gör rent runt tandköttet och undersöker det. Därefter kanske man ger något antibiotika. Men det verkar ju högst troligt att det är något MCO-relaterat och då kanske du får Flagyl utskriver för detta. Alltså att det inte skulle bero på bakterier eller annat under tandköttet utan är något rasrelaterat. :)

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

Fyrpihls
0

kanske kunde prova att strö lite placue off eller vad det heter över maten….

det är gjort av alger och det använde jag till min gamla lhasa apso som jag hade.. han finns inte mer (RIP Joyo) men det är en burk man kan strö lite pulver över maten…bra för tänderna

raggorgeous
0

ja det är tandköttsinflammation. Jag skulle gå till veterinär och se om du behöver antiobiotika till det.

Sedan skulle jag vänja katterna vid tandborstning och även ha Plaque Off att strö över maten. Så förebygger du det - om de har lätt att bli inflammerade där.

Jag vet inte om FORL ökat på MCO också som på de flesta andra raser tyvärr.. det har jag artikel om på min hemsida - klicka här

Lycka till -. hoppas det ordnar sig!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Lilltassens
0

Munproblem av olika slag är nog vanligt även bland Ragdolls (och katter överhuvudtaget). Jag har själv en kasterad ragdollhona med kronisk stomatit och jag vet andra uppfödare som även de har fått avstå från att avla på vissa katter pga kronisk gingivit. Hur många tittar sina katter i munnen regelbundet? Och hur många tar sitt ansvar och avstår från att avla på en katt med kroniska munproblem? Som jag skrev i en annan tråd: Det mesta är ärftligt och det är viktigt att använda endast friska katter i avel. Unga katter (i synnerhet) ska inte ha inflammerat tandkött, då är något fel. Att blunda för problem innebär bara att du så småningom får tillbaka samma problem du sålt vidare när du själv ska köpa in nya katter. Det tar aldrig slut.

off36is
0

Hoppas flagyl hjälper dina katter!

Om inte flagyl skulle hjälpa är det bra att be veterinären testa så inte katten bär på något virus typ herpes eller calici(kattsnuvevirus). Dessa kan orsaka kronisk gingivit och katten blir också kronisk smittbärare av viruset. Dessa gingiviter har dock inget att göra med stomatit.

Kolla på www.katt.nu, frågespalten och kattandläkaren. Där står mycket och just inflammationer och andra tandåkommor.

Christelle
1

Var hos vetten igår och han sa att jag skulle prova Flagyl i 2 veckor. Fick även en tandkräm som jag skulle borsta deras tänder med som heter Virbac. Vi får se om det blir bättre, annars kan det som sagt vara ett virus.