Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1907 ggr
sturee
0

Priser på ragdolls!

Har en liten fråga jag är lite nyfiken på, vad jag förstått så finns det otroliga skillnader på hur mkt folk säljer sina ragdolls för. Men ändå fått någon sorts uppfattning att dom vanligtvis ligger på ca 7.000 kr…?

Hur bedömmer man hur mkt man ska och kan sälja sina kattungar för? Är det beroende på stamtavlan, eller på hur de ser ut, eller helt enkelt bara som man själv känner och tycker man vill sälja sina katter för?

Hört att man kan sälja sina ragdolls för 17.000 kr vilket jag tycker är enormt mkt pengar! Vad är det som gör att dessa kan sälja sina katter för så mkt?

En liten fundering.. :)

Kram på er!

Svidjas
0

Vad katten passar till, är den en perfekt utställningskatt? Passar den bara till sällskap? Har den bra kvalitéer för avel? Vilka linjer är det? osv tror jag spelar mycket in

http://www.svidjas.se

sturee
0

Kan man då sätta olika priser på katter ur samma kull?

CallaMej
0

Vilken kvalitét som kattungen har: sällskap/utställning/avel.

Sällskapskatter som kommer kastreras brukar väl ligga mellan 6000-7000 kr oftast. Felteckande katter säljs ibland billigare.

Ibland spelar mönster också roll: colorpoint/mitted/bicolour. Just nu är ju bicolour "hetast", tycker jag att det verkar som.

Men priser upp mot 17.000 kr tror jag är ytterst ovanligt. Det är en "perfekt" avelskatt med importerade föräldrar som kanske kan ta det priserna.

Färg har ju ibland betydelse; lila och choklad är ju lite ovanligare och det gav kanske ett lite högre pris förr. Medan på röda och creme verkar efterfrågan vara lägre… (min uppfattning).

Linjer och stamtavla har ju också betydelse…men det brukar man främst se på priset på en avelskatt.

Så allt styrs ju av utbud och efterfrågan, som på alla "marknader". Utifrån Blocket att döma, så verkade det ju ett tag som att det föddes otroligt många Ragdolls, att marknaden blev "mättad" och då sänktes många priser på kattungarna…

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

CallaMej
0

#2 En del sätter olika priser beroende på kvalitet; högre kvalitét eller en kattunge som man tror har högre efterfrågan kanske man tar ett högre pris.

Medan andra uppfödare sätter samma på pris på alla.

Men visst, ja, visst sätter vissa uppfödare olika priser på sina kattungar.

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

sturee
0

Ok, då vet jag :) var lite nyfiken framför allt då jag hörde om dessa dyra katter :p

Rosino
0

Det är ju så att det finns inga regler för vad en ragdoll (eller nån annan katt) ska kosta. Det är uppfödaren som bestämmer priset.

Det är frivilligt att köpa, vill man inte betala 17000 kronor för en kattunge så söker man en annan uppfödare Flört

Som tidigare nämnts så beror det på vad katten säljs till, om den har färgfel, vilken färg och vilket mönster som kan påverka priset.

Som säljare kan om jag så vill begära 100.000 kronor för en kattunge, eller ge bort den.

Jag kan förstå att man kan bli förvånad över prisskillnaderna, men det är bara att acceptera att det är uppfödarens beslut.

raggorgeous
0

Alla dessa aspekter som skrivit ovan är självklart bidragande till priset,  men även de pengar man lagt ner på div. hälsotester av föräldrakatterna… det kostar en hel del det med.

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se