Högstbjudande på katt?
Vet att det finns vissa som har kattungeköpare som hänger på handtaget så att säga. Om då de får kattungar så vill ju många ha deras kattungar. Vet inte hur dom gör i dessa fall? Sätter de upp en intresse lista eller? Har hört att nån sålde katt till högstbjudande, det tycker jag var oerhört fel iaf!
Men som sagt om man har en kull efter eftertraktade linjer eller snygga föräldar hur bestämmer man då vilken som ska få köpa? Tycker tyvärr vissa gånger de "små" katterierna inte får nån chans?
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
Hej!
Jag har blivit erbjuden att vara med och "buda" på en kattunge, och jag avböjde vänligt men bestämt. Det är helt fel för mej också!
Jag vill ju att uppfödaren vill sälja katten till mej för att jag är just jag, och att h*n känner att kissen skulle få det jättebra hos mej.
En annan sak jag reagerar starkt på är vad jag fått höra flera(!!!) gånger, och det är sällskaps köpare som blivit snuvade på katten precis på målsnöret, för att det dykt upp nån som vill ha den till avel! (FY på er som gör så!!
)
Jag praktiserar "först till kvarn"….
Om jag har en kattunge med "intresse visat", så kvittar det om Kungen själv vill ha den…..han får vänta på att de med förtur bestämt sig!
Även om kissens intressenter vill ha sällskapskatt och Kungen vill avla Royal Ragdolls…..

#1 Fast då säger du ju emot dej själv… kattungen ska säljas till dej för att just du är du, och själv praktiserar du "först till kvarn".
Det betyder väl inte att du säljer till vem som helst som frågar först, hoppas jag. Utan tar väl reda på om personen i fråga är en sån som kan ge kattungen ett gott hem?

Jag tycker oxå det är helt fel med "budgivning" på katt, och jag praktiserar ABSOLUT inte modellen "först till kvarn" utan väljer de hem som jag känner mest för.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Ja jag tycker också det ska vara bäst hem som gäller! Att katten och personen skall funka bra ihop. Samt att jag ska känna stort förtroende för dem som köper katten. Men det är flera gånger jag varit med om att det går till på ett helt annat sätt.
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
Det måste väl ändå vara så att man har en väntelista med intresserade som hört av sig i tur och ordning och sedan går man igenom dem och säljer till dem det känns absolut rätt till? Det är ju ändå liv och individer man har ett ansvar för.
Åh, jösses….så gaalet det blev där då….
Jag säljer ju lååångt ifrån till vem som helst, utan jag är väldigt noga med att rätt katt hamnar på rätt plats…men SEN, efter DEN "utsållningen"; när jag har "godkänt" köparen och köparen går hemma och funderar på hur en kisse VERKLIGEN passar i familjen (vill att de funderar ett par dar) DÅ skriver jag "intresse visat"…..
Hänger ni med??
(Om fam XX ska komma och titta på en kattunge så får uppfödare NN vänta tills de varit och sett och "blivit granskade"….*s*)
Men fy så hemskt med högstbjudande!! Blir riktigt upprörd av att höra det!!!
Jag har inget kösystem på det viset utan det viktigaste är att rätt kattunge hamnar i rätt hem, de är ju individer och en fördel jag har av att föda upp katter är ju att lära känna dem och sedan kunna placera dem till ett passande hem..
Skulle aldrig sälja den lugnaste kattunge till en aktiv och "stökig" barnfamilj, eller den vildaste kattungen till en mindre aktiv pensionär.. för mig säger det sig själv att det är viktigast att de får rätt hem!
Pengarna är inte det viktigaste i mitt fall! Då jag såld mina kattungar har de faktiskt inte varit så jobbig eftersom jag vet att de köpare jag valt ut ger kattungen ett lika fint hem som jag skulle gett dem om de hade bott kvar här. Så som det ska kännas tycker jag!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Nej FYYY.. absolut inge högstbjudande hos mig inte..
Finns dom som försökt men skulle inte falla mig in..
Varje kattunge ska lämnas till den där det känns rätt o gott i hjärtat, punkt slut 
O det är min egen åsikt.. fast alla har ju rätt att tänka annorlunda..