Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1446 ggr
ariotellos
0

Vad vill min katt?

Jag har ibland svårt att förstå/tolka vad min älskade katt vill.

Ofta när jag sitter vid skrivbordet kommer min katt och ställer sig nedanför mig och jamar för full hals och tittar på mig i rakt in i ögonen. Sen när jag ställer mig upp för att klappa eller följa efter honom springer han iväg och gömmer sig. Antingen in i badrummet bakom badkaret eller under sängen. Jag förstår att han inte vill att jag skall ta upp honom. Hinner jag göra det jamar han missnöjt men lugnar dock ner sig och jag brukar kunna gosa med honom några minuter. Sen vill han ner från knät och då fortsätter samma procedur en än gång.

Vill han bara ha uppmärksamhet, eller vad vill han?? Någon som känner igen beteendet?

Marrics
0

Jag tror han vill busa. Så gör Agnes när hon vill att vi ska leka kurragömma. Det är min gissning.

raggorgeous
0

#1 låter högst troligt.. bara testa att busa med honom!! lek katt… hihi

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

ariotellos
0

Ja, det stämmer säkert. Anledningen till att jag inte tänkt den tanken är för att han (Orion) inte är den typiska katten som tycker om att busa och leka (men jag kanske har fel).

När jag tar fram vippan och ska leka med katterna så är det min andra katt (Mira) som alltid är först. Orion har liksom inte en chans, han är inte lika snabb och långt ifrån lika smidig som honkatten min. Så han brukar bara ligga ner och titta på.

Jag provade faktiskt att busa med honom nu, men då kom ju självklart Mira och tog över. Stackars Orion… men han jamar inte nu i alla fall Glad

Marrics
0

Jag brukar ibland stänga in dom dominanta i kattrummet så dom lite blyga ska få "egen"tid. Det är så lätt dom ranglåga knuffas undan.

off36is
1

Precis så gör min kisse och då brukar hon vilja leka kurragömma.

Hon gömmer sej och lurpassar på mej och när jag kommer smygandes hoppar hon fram och sen gör vi om det om och om och om igen.

Tror det egentligen handlar om att dom vill ha uppmärksamhet.

Min katt sitter aldrig i knät utom när jag har min laptop i knät. Vips sitter det en tjockis och skymmer skärmen!