Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1539 ggr
sturee
0

Kastrering

Hejhopp!

Nu fyller min älskling snart fyra månader och jag har börjat fundera lite på kastrering.

NÄR vet man att sin kisse är könsmogen och kan kastreras? Jag vill nämligen helst inte upptäcka det genom att han strilar… ;)

Och vad jag förstått så blir olika katter könsmogna olika tidigt eller sent..?

David
0

Runt sex månader är standardrekommendationen att kastrera (han behöver inte blivit könsmogen innan du kastrerar). Vissa kastrerar redan när de väger runt 2 kg, kanske runt 14-15 veckor.

Jag ska också strax kastrera, letar bara efter någon dit jag utan rädsla behöver lämna min lilla tös.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

GunBertus
0

nej men vad synd…att du har såna tankar…på en sån vacker prins:)

du behöver inte vara rädd för att han skulle börja med att strila , oftast upptäcker du det genom att kisset luktar skarpt och att han går omkring och jampratar lite mer. Strilningen är inte så vanlig men många tror att katten börjar pinka det första den gör..det händer väl men är inte så vanligt (tror jag) ..

6 mån blir nog bra..

Kattungar väntas hos GunBertus

sturee
0

Okej! Men är det så att de bli könsmogna i olika åldrar.. jag tänker bara ifall det är så att han blir de innan sex månader och börjar att strila…

Och vad är bäst, att göra det tidigt eller sent och isf varför?

sturee
0

#2 Ja, det är lite synd.. Karolina frågade om jag ville bli halvfodervärd men vill ha min lillaprins till gos och kel :) Är ju min första kisse så tyckte de var lite mkt första gången (:

Trasan08
0

Många uppfödare kastrerar kattungarna innan leverans, så du kan gott kastrera honom nu. Det har varit diskussioner här inne tidigare om tidig resp sen kastrering.

Vi kastrerade vår hane Chubby när han var runt 4 månader, och allt gick jättebra, faktiskt bättre än när jag låtit kastrera hanar tidigare och väntat till de varit runt året.

Lycka till hur du än gör Glad och berätta gärna sen här inne.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

GunBertus
0

finns ingen i Växjö som kastrerar tidigt ..

(om man inte har kontakterFlört)

sturee
0

hur mkt kostar det med kastrering föresten? (:

GunBertus
0

beror på var..

ca 500:- för vanlig ( när kulorna sitter på plats s.a.s)

tror Väckelsång är billigast..0470-33700