Studiebesök av gymnasieklass
I dag kl 14:00 kommer en gymnasieklass hit som läser natur med djurinriktning. Det är nio tjejer och deras lärare. 
De vill se hur ett katteri hur fungerar, lära sig mer om Ragdoll och katt generellt (hälsa, beteenden osv.) samt prata om olika lagar och regler för djur.
Det är tydligen ganska fritt hur jag väljer att lägga upp timmarna, men jag tänkte att de skulle få börja med att plocka mina nio kattlådor och känna igenom varje katt.
Sen ska vi prata om varför jag håller Igasto i karantän och varför Frosty går i byxor
. Vi ska även prata om rang, förlossning och kattungar/uppfödning.
Sen ska vi prata om Ragdoll, historia, typ och varianter samt temperament. Jag kommer även att prata om kattsjukdomar och beteende generellt och sen ragdoll-specifikt.
Är det något särskilt ni tycker jag ska berätta för dem? Något viktigt som jag ska trycka extra på?
Ska bli spännande!! 
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Låter jättespännande!
Och du är verkligen rätt person till det också.
ID-märkning av katt och kastrering av huskatt? Kanske kan vara något att trycka på lite speciellt? (mina två hjärtefrågor) Eller de kanske är speciellt intresserade av just Ragdoll?
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
# 1 Ja just det, bra!
Tack, roligt att du tycker att jag är rätt person! 

# 1 Tycker du att jag ska låta dem plocka lådorna? Tänker att om det de kommer för att se ett katteri kan de ju få prova några av de dagliga rutinerna 
Min fodervärd höll på att skratta ihjäl sig då jag berättade om kattlådorna. 
S*Evenstar's
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Christina
Hur lång tid har du på dig? Det låter mastigt att få med så mycket. Tjejerna har säkert tusen frågor också
, så med ditt ambitiösa upplägg har du nog jobb hela eftermiddagen och en bit in på kvällen. Lycka till
//Kerstin i Umeå
# 3 Hahaha, vi har tre timmar på oss :) Det är därför jag frågor om vad ni tycker jag ska prioritera
och dessutom blir det inte särskilt djupt på varje område.
Plocka kattlådor går fort med nio tjejer 
JAG kan prata om detta till i morgon 
TACK! 
S*Evenstar's
Christina
#2. Absolut tycker jag det =). Det är ju en sån viktig och central grej i att ha ett katteri, eller överhuvudtaget ha en katt, så det kan de gott och väl få prova på. Men jag måste säga att jag skrattade en del åt det hela också, är en sån där grej man gärna skulle vilja se, framförallt när du presenterar uppgiften för dem. 
// David

Vad härligt! Synd att jag själv inte var i den åldern och fick komma på studiebesök hos dig. Det hade varit en riktig höjdare!
Lycka till med studiebesöket och låt oss veta hur det gick sen.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge

Vilken toppenidé! Hoppas ni har haft en trevlig eftermiddag. Håller med David att du är rätt person för jobbet. Berätta gärna hur det gick! 
# 7 Tack Jenny! 

Ja, nu har de varit här. Läraren varnade lite innan att det var en elev som var lite speciell (stora tonårsfasoner…om ni förstår
). Henne märkte jag inte av, vilket förmodligen var positivt. 
De ställde jättebra frågor och de fick styra innehållet lite. Vi plockade några kattlådor, satte på byxor på en hane
, gick igenom revir, hanbeteenden, lite sjukdomar, uppfödning (dräktighet, kattungar ansvar och försäljning) men också kostnad av uppfödning. Kostnaden av uppfödningen var ett intiativ från dem (en fråga "det måste kosta mycket?"). Vi pratade om regler (de hade besökt ett kattpensionat tidigare) och mycket mera.
Jag hade en jättetrevlig stund oh jag tror och hoppas att de hade det också! 

JAG vill gå om gymnasiet och gå deras program! 
Härnäst ska de till ett jordbruk 
S*Evenstar's
Christina

Det låter som ett lyckat besök! Tänk om man fått göra sånt på gymnasiet!
jo det e helt underbart, jag gick sådant gymnasium.. alla som jag gick i klass med hade gääärna gått 3år till och stor tjöt vid studenten.. vi ville inte sluta
S*Cherione - Ragdolls är Livet
Vi 1 Rag n 04 21 flicka kvar Tillsalu i Stjärnbildskullen
kolla gärna in våran hemsida www.cherione.com
# 10 Så härligt! Jag är riktigt avis 
S*Evenstar's
Christina
Håller med ovanstående talare. Tänk om det funnits sådana program tidigare. Hade inte haft några problem alls att välja, eller behålla motiviationen då.
#10. Är riktigt avis på dig ska du veta. 
// David

Låter som ni hade det trevligt !
Hade varit kul att få gå den utbildningen!
//Maria
ja det var en underbar tid, fick vara ute på massor intressanta studiebesök. Hade även 4v praktik på zoo och 4v på forsknings station.
Var en tid jag inte skulle vilja vara utan, även att jag inte just nu jobbar med det(ja förrutom hemma som kan vara nog med jobb ibland)
S*Cherione - Ragdolls är Livet
Vi 1 Rag n 04 21 flicka kvar Tillsalu i Stjärnbildskullen
kolla gärna in våran hemsida www.cherione.com
toppen!! ja tänka så många roliga gymnasieutbildningar det finns nu! en hel uppsjö!!! Underbart för de som är intresserade!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Jag gissar att du klarade det galant, och att du var ganska trött när de åkt.. de kommer säkert bära med sig många visdomsord från dig genom livet… kram