Smugling av Ragdoll
Jøss, fikk nettopp vite av en person i usa at mange oppdrettere der tror vi i skandinavia driver å smugler Ragdoll inn i våre land via Danmark…
Og grunnen til det er at alle sier at de bare skal sende katten til Danmark, der man har en venn som skal ta vare på den til titer-testen er klar.Mens i virkeligheten drar alle til Danmark og henter katten, og smugler den inn isteden…
Hallo? Hehe, jeg skjønner jo tankegangen på hvorfor de tenker slikt, men dette var litt artig egentlig 
Japp, jag vet också vilka många av dessa katter/kattrerier är. Jag har t.om. blivit erbjuden detta då jag frågade om att köpa katt från bl. a. USA.
Då jag inte vill gå med på detta fick jag inte köpa katten.
Jag vet en uppfödare av en annan ras som smugglade in två katter via Finland (körde dem över gränsen) och då var ändå titre-testerna tagna men hon väntade inte på resultaten. Hon blev avstängd i 10 år från SVERAK!!
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

Ja,det er jo nesten en skandale at de tror man gjør det slikt..
Men skjønner jo at de tenker det siden alle sier de har bekjentskaper i Danmark som kan passe katten. Hva vet de om de stemmer eller ei ..
Ojj, det var ikke bare bare..men flott at de tok tak i saken!! 
# 2 De katter jag tänker på har inte bott kvar titre-tiden i Danmark. De har tagits in som 3 månaders…alltså för tidigt enligt reglerna.
Däremot ser jag inget fel i att ta katten till en vän i Danmark/Finland för att vänta ut titre-tiden. Kan vara nog så bra för katten och mig som köpare att veta hur katten bor dessa 5 extra månader som det handlar om.
S*Evenstar's
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Christina

Nei, jeg ser ikke noe feil i det i hele tatt..men når mange i usa tror det er bare noe man sier , for så å hente katten med en gang og smugle inn..da er det ekkelt. For jeg regner jo med flestparten overholder dette 
Dom kan tidigast komma in i Danmark vid 4 månders ålder.
Och det ska gå 120 dagar från det att katten har fått rabies vacc. så katten kan komma in in Sverige vid 7 ånaders ålder.
# 5 Jasså är det så t.o.m. Ja du ser…förstår inte folk! 
S*Evenstar's
Christina
# 6 Japp och de måste vara 3 månader då sprutan ges, 3+5 = 8 mån 
S*Evenstar's
Christina
# 6 Mina har dessutom fått två rabies med 30 dagar emellan, plus 120 dagar så mina har varit över 9 månader.
S*Evenstar's
Christina
Oj, jag har aldrig gett mer än en rabies spruta, det har alltid räckt.
Rabies vid tre månaders ålder +120 dagar = 7 månader.
# 10 Då har du haft tur. Jag vet de som har fått vänta 2 x 120 dagar och den risken tar jag inte. JV rekommenderar så som jag gjort som ett säkrare alternativ på unga katter.
Men visst har jag haft lust att prova en rabies men tänk om
, 120 dagar till då dog man väl ? 

S*Evenstar's
Christina
Jag tog in Rosabella från Kanada via Danmark. Då var hon 3.5 år gammal och uppfödaren pumpade mig på pengar - än var det ena som var fel, än hände det något annat (som en kull t ex har jag upptäckt senare!) det var billigare att låta henne bo på kattpang i Helsingör de veckor det gällde tills titertiden var slut, än att låta henne bo kvar hos uppfödaren!
Under tiden i Danmark kunde jag åka dit och hälsa på henne - väldigt bra!
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
#11 Ja, jag har nog haft tur, har hört om andra där titran inte hållt, men jag har chansat och så här långt har det fungerat.
# 13 Härligt! 
S*Evenstar's
Christina
# 12 Ja fy din historia kan inte ha varit kul! Usch så fräckt!
S*Evenstar's
Christina
#13 Jag har som du alltid också chansat och bara tagit en rabies spruta, Min hona som skulle in i Sverige visade negativt på testet (Hon fick endast en spruta). Så hon fick stanna kvar i Budapest (där jag bor) hos en vännina medan jag åkte hem över julen utan henne
Så var försiktig, det kan hända vem som helst och när man väl får ett negativt test så är det inte så kul kan jag lova!
Hur fungerar det med stamtavla om du smuglar in en katt?
har inte Sverak en skylldighet att kolla upp alla papper?
tar de inte sitt ansvar, ja då behöver man ju inte bry sig, eller?
Det gjorde de i vårt fall, nu var dessa i ordning men du måste ju ha en stämpel i tullen för att ta in katt! behöver du inte betala moms, så ska du kanske betala tull!
katten ska ju under alla omständigheter gå på "rött"
Vi har inte Rabies men får det kanske!!! in i landet med dessa personer som tar in dem "bakvägen"
# 17 Ja just det, hur gör de då? Man måste ju skicka med alla handlingarna för tirar, införsel, ev. pass osv…och så…fejkas sådana då? Gissar att vi inte får ett svar här…
Precis!!! "Vi har inte Rabies men får det kanske!!! in i landet med dessa personer som tar in dem "bakvägen""
Tänk på att detta inte bara drabbar oss andra utan också ni själva.
S*Evenstar's
Christina

Må bare presisere at jeg ikke mener at det gjøres, men at mange oppdrettere i usa TROR at man smugler ragdoll inn via Danmark.
Siden alle sier at de bare kan sende katten dit, så har de en venn eller venninne som passer den til titertesten er tatt og ok.