Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2632 ggr
Surfan
0

Hjälp - 3,5 årig ragdollhona på prov!!

Hej ny här! har idag tagit hand om en 3,5 årig ragdollhona på prov. Ägaren har blivit allergisk. Ägaren kom hit och hälsade på med katten i lördags, den sprang runt i huset väldigt nyfiken kom till oss vid köksbordet och sambon fick tom klappa den. Idag kom ägaren och lämnade den hos oss….när ägaren åkte sprang hon direkt in i en garderob och gömde sig, försökte locka ut henne men hon morrade och tom fräste åt oss. 2 timmar satt hon där, då tog sambon upp henne till övervåningen då sprang hon direkt under fåtöljen och ligger där ännu, fräser och morrar om nån kommer nära. Kändes ju så himla bra i lördags… men nu vet jag inte…ska det vara så här? Hon har inte ätit eller gått på lådan heller. Snälla alla kattkunniga människor hjälp oss:)

Svidjas
0

Det kan ta ett tag för en katt att anpassa sig till den nya tillvaron. Ta det lugnt med henne i en vecka och återkom hit om det fortfarande är problem då.

http://www.svidjas.se

Surfan
0

Tack för snabbt svar! Vi får avvakta och se då.:)

raggis22
0

Låt henne komma till dig det kan ta 1 vec,,,,,,,,,,,,,,

Amasing-Stars
0

Bare ta det med ro ….Glad det kommer til å gå  bra , hun må bare få venne seg til dere og alt av nye lukter og lyder . Hun er nok litt redd når ikke gammel matte er der sammens med henne Flörtmen du skal se at hun roer seg nok ned bare hun får litt tid på seg .

Rosino
0

Det är ofta värre för en äldre katt att byta miljö, men ge henne tid och se till att hon har låda och mat i närheten och begränsa gärna hennes utrymme till först om ni har stora ytor.

Det är en ny stor värld för henne och alla bekanta har försvunnit, så det är inte konstigt om det kan kännas skrämmande.

Helona
0

Det kan ta bra mycket längre tid än EN vecka,kan jag säga!! När min hjärtekatt,Helona flyttade in till oss,två år gammal,bodde hon i en garderob i flera veckor. Hon rusade ut till kattoan och matskålen,sen in i garderoben igen. Till slut vågade hon sej ut,men var jätterädd. Det tog månader till vi kunde röra henne. Då började vi med,bara en liten lätt smekning och gick,så hon inte hann att rusa iväg. Därefter kom hon succesivt till ro hos oss.

Så har du massor av tålamod,och ett stort hjärta,ge kissen en chans! En sådan katt blir annars lätt en katt som vandrar runt hos många olika människor,och blir bara mer och mer stressad.

Helona är sedan flera år,en gosig kelmaja. Som sover i min säng,gillar att bli klappad och älskar att få kli på magen. Jag älskar alla mina djur,men Helona har en alldeles speciell plats i mitt hjärta.

Lycka till,och berätta gärna hur det går för er.

Surfan
0

Tack så hemskt mycket för svaren! Hon kom precis ut från fåtöljen gick och la sig i våran säng en stund, men sprang sedan och gömde sig igenGlad…..men hon har inte varit på lådan ännu…

Fyrpihls
0

oj då lilla gumman….

men jag håller med de övriga… låt henne vara i fred… småprata lite i samma rum som hon är… säg hennes namn vänligt och snällt..

Hon kommer nog snart till ro… men det kan ta lite tid, det beror helt på hennes självförtroende och tidigare prägling…

En katt kan hålla sig ganska länge…

Ett tips kan vara att ha henne bara i ett rum i början, gärna då såklart där ni är, men att man har en mindre yta i början, där hon har både mat och toa. Hon kommer snart att tina upp…

lycka till vill jag önska er…

auroraborealis
0

Håller med alla som svarat dig här. Har själv haft en omplaceringskatt och hon var extremt rädd av sig redan från sitt förra hem, hon låg under sängen länge sedan började hon nattetid gå på toa och äta samt dricka, jag ställde mat och vatten under sängen så hon hade nära. Så ge massor av tid, prata för dig själv så katten vänjer sig vid hur du låter och hör vad du gör. Så länge katten inte äter eller dricker så är det ingen nöd för den att gå på toa. Försök bara leva vardagen som du alltid gjort och prata lite med katten emellanåt, till slut inser katten att du inte är ett hot. TID är enda lösningen, jag fick underbara år med min omplaceringskatt och hon var rädd att borstas och kammas samt pysslas om. Aldrig van att någon hållit på med henne. Hon blev toppenbra i slutändan!!!

Surfan
0

Inatt var hon uppe, gick upp i våran säng ett par ggr:) Hon har även varit på lådan och gjort både A och B haha, hon har ätit litegrann också. Så nu verkar det gå åt rätt håll:)

Willenkatten
0

KyssDet kan ta lång tid innan en nyinflyttad katt känner sig hemma. Det gäller särskilt en vuxen katt som omplaceras, men även kattungar. Jag har fått hem kattunge som gömt sig under soffa i 2 veckor, framme på nätterna. Han blev sedan en gosegubbe av högsta dignitet o vi fick 15 underbara år tillsammans.

Så se tiden an. Skynda långsamt. Ge tid.

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!