Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3981 ggr
sturee
0

Andas konstigt?

Hej!

Min lilla Douglas har ända sen jag fick hem honom, enligt mig, andats konstigt. Det är inte alltid men ofta så är det som magen krampar när han andas. Som han spänner musklerna i magen… Har ingen aning om ifall detta är normalt eller inte eller vad det beror på?

Han är jätte pigg i övrigt och det är inget som märks på honom annars.

Någon som vet något om detta?
Tack på förhand!

ProvinsiaRivers
0

Kan det vara så enkelt att han "sniffar" efter dofter och andas då annorlunda? Eller när han sover och drömmer och andas ibland snabbare?

sturee
0

ne de tror jag inte.. utan de kan vara när han ligger och halvsover eller jag ligger och myser med honom. Och det är långdragna "krampningar" om du förstår vad jag menar. Typ varenda gång han andas in eller ut så drar han ihop magen. Jätte svårt att förklara… :S

ProvinsiaRivers
0

Ok. Svårt att föreställa sig hur du menar tyvärrObestämd. Men om du misstänker att det är nåt onormalt,sjukligt så ta honom till en veterinär koll för säkerhets skull.

Tror dock att det kan vara helt normalt också:) Katter kan ha konstiga saker för sig utan anledning ibland. Andas annorlunda ibland osv. Kanske han tycker det är mysigt när du klappar honom och han spinner ljudlöst eller nåt liknande.

Nu blev du inte klokare av mina ordFlört men hoppas någon annan kan svara bättre:)

Wermdos
0

Jag har inte heller ngn bra förklaring.

Men tycker nog du skulle kolla upp honom.

Addiction
0

Jag har som jag tidigare sagt aldrig känt att han skulle andas konstigt när han bodde hemma. Jag tror att det är något som har med situatione att göra, att han just halvsover och börjar hamna i djupsömn, eller att han kurrar så tyst så du inte hör det, för de brukar ta lite speciella andetag när de har kurrat en stund, liksom långa utandningar. Sedan är alla djur individuella, jag vet att Tumbai suckar massor, trodde också att det var något fel på henne i början men hon bara är sån att hon suckar.

För säkerhetsskull kan du ju kolla med veterinär om det har blivit "värre" Glad

Djur som har problem med andningen brukar ofta vara slöa eftersom kroppen inte får tillräckligt med syretillförsel, är han pigg tycker du?

//Karolina Nylén

Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

sturee
0

okej.. ne egentligen är jag är inte så orolig då han är jättepigg osv annars! Man märker inget på honom iaf.. bara det att jag aldrig sett det förut och har pratat med andra som heller aldring varit med om det. De ser ju ansträngande ut när han gör så så tänker ju att man kan kolla här för säkerhetsskull.. (:

Addiction
0

#7 Upplever du att det här har ökat? Det kan ju vara något som är fel, som utvecklas succesivt, eftersom sjukdomar brukar börja märkas när de blir lite äldre.

Det du skulle kunna göra är att låna en videokamera av någon och spela in det, detta kan du ju visa både här och hos en eventuell veterinär Skrattande Är ju lite komplicerat, men om du är orolig tycker jag det låter som en smart idé. eller så låter du någon uppfödare i närheten komma på besök och vara med en stund om det är så att du kan "locka fram" beteendet.

//Karolina Nylén

Willenkatten
0

KyssTror inte du behöver vara orolig.. När jag fick hem min första ragdoll, Sickan, hade hon "konstig" andning. Men det var så att hon busade så att hon satt o andades ikapp sedan. Hon blev veterinärundersökt och det var inget fel.

Men det är ju så att man blir lite "kycklingmamma" ibland. Är så rädd att något skall vara fel.

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

Fyrpihls
1

men tror du inte att han kanske drömmer nåt för då kan de ju ha lite rycningar och konstigheter för sig… Glad

annars är det ju såklart bästa att kolla upp, men som sagt.. de kan ju snarka och drömma precis som vi..

sturee
0

Vet inte om de ökat direkt.. svårt att säga! Men jag ska försöka få det på film, verkligen! Jag har faktiskt tänkt tanken innan :)

Detta sker oftast i vaket tillstånd så att säga, när han ligger och spinner och myser i knät eller jämte. Tror faktiskt inte ens de hänt när han sovit. Så drömmar är de nog dessvärre inte..

Helona
0

Japp! Jag fattar precis hur du menar. Min MCO hona andas så. Det har hon gjort sen hon var 12 v och flyttade in. Jag trodde att hon var allvarligt sjuk,och snart skulle dö Skäms

Men så var jag i ett annat ärende hos vet. och frågade för detta. Jag fick ingen förklaring,men hjärta och lungor var helt ok.

Hon blir 3 år till sommaren,och andas fortfarande så. Jag märker det bara när hon är slö och ligger och päser,eller sover. Hon liksom skakar/rister /skälver/huttrar/darrar i kroppen på utandningen Obestämd Svårt att beskriva. Hon är en aktiv dam,som är aktiv och mår bra.

Men är du orolig,så fråga för det. Du ska inte gå och vara orolig!

Lycka till!  / Åsa

Evenstars
0

En av mina tidigare honor Pearl, hulkar, skälver och harklar sig när hon myser men det beror på att hon kurrar och kurrar och myser som i trans tills hon typ låter som om hon sätter i halsen. Jag var till vetten då hon var 13 veckor på grund av jag inte varit med om det tidigare. Hon var frisk. Hon är snart 4 år. Hennes dotter, Harmony, gör likadant. Lite läskigt de första gångerna men nu är det bara så mysigt för nu vet jag att hon är så uppslukad av stunden att hon "sätter i halsen" av allt kurrande. Båda honorna är eeeextremt keliga.

Hoppas det är samma som med mina två damer.

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Svidjas
0

#12 mmm sådana hulkanden gör Duchesse med, hon blir fööör exalterad och uppe i stunden så hon glömmer bort allt annat.

http://www.svidjas.se

Addiction
0

#13 Mamma katt brukar göra så också, hon kurrar även med öppen mun så hon låter som en motor ungefär ;) sen til slut sätter hon dreglet i halsen så som hon kurrar Skrattande

//Karolina Nylén