inflammerat
Här är nib sötnos på straxt 12 veckor. Hon har jätte irriterade, inflammerade ögon som rinner och varar. Aning om vad det kan vara? Vanlig ögoninflammation? Risk att det är ngn allvarligt?
Jag ska till vetrinären idag kl 16. Men jag blir såklart så nojig & orolig att det ska vara ngt allvarligt. Hon är förövrigt jätte pigg, äter o dricker ordentligt, fin i pälsen m.m.
Men, stackars liten…. det ser inte alls bra ut.
Jag kan inte ge dig några råd, men har inte uppfödaren uppsökt veterinären?? För visst har du nyss fått hem henne och då med variga ögon?
Ring din uppfödare… där ska du få råd och stöd. För inte tycker jag att du ska komma hem med en kattunge i går och redan idag måste den till veterinären, det borde den har gjort innan du hämtade henne.
Hoppas du får veta vad hon har…. håller tummarna att det går bra.
Kanske misstar jag mig nu, men visst hade samma kattunge problem med ögonen tidigare, när den var kvar hos uppfödaren? Eller var det någon annan?
Hur som helst måste kattungen varit veterinärbesiktad vid leverans, eller? Hur en uppfödare/veterinär kan släppa i väg den lilla förstår jag inte!
Det ser rejält illa ut och en tanke som slår
mig är klamydia, kanske kattsnuva. Be veterinären ta ett kattögonpaket prov det inkluderar dessa samt mykoplasma. Veterinären vet hur provet tas?
Håll henne avskild andra djur! Lycka till!
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Bra att du går till vet. direkt. Kattungar kan vara känsliga i sina ögon men det blir nog bra med droppar eller salva.
Tycker du ska prata med din uppfödare.
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Föresten ta också kontakt med uppfödaren. Hon/han vill säkert hjälpa till med tips. Kanske vet denne något om kullsyskon och andra i dennes besättning som kan vara till hjälp!
Jag vill uppmuntra till att ta kontakt med uppfödaren och veterinär i första hand. Vi här på forumet har också bra tips, men ge kattungens uppfödare en chans!
S*Evenstar's
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Christina
# 3 Haha såg ditt inlägg efter min postning :D
S*Evenstar's
Christina
Visst är hon väl veterinärbesiktad? Började ögonproblemen hemma hos dig eller? Ibland kan i såfall stress av flyttning utlösa såna problem men det är lätt att behandla. Ta henne till vetrinären du.Det är jättebra att du gör det direkt:)
Men det gjorde mig lite konfunderad att du skriver att hon är strax 12 veckor….Man får ju inte överlåta kattungar innan dom är 12 veckor.Men jag kanske missförstod.)
Joo! Jag har pratat med uppfödaren. Fick med mig ett pulver att badda med. MSM tror jag det hette. Enlig uppfödaren har denna inflammation startat för ca 5 dagar sedan och andra kattungar hos henne hade samma. Enligr henne skulle det inte vara ngt allvarligt och jag har kontalt med henne om fallet skulle vara så.
Hon är ingen "riktig" uppfödare så det var inte en ordentlig "försäljning" eller vad man säger. Så det är jag som ska vetrinärbisikta henne, lite konstigt jag vet. Dem ska göra det idag hos vetrinären. Jag hoppas innerligt detta ska gå bra, är nervös!
För hon är jordens godis annars.
Hon blir 12 veckor den 2 februari nu. Jag kände att jag gjorde en god gärning som tog henne, trotts denna "konstiga" försäljning. Hon & jag ska fixa detta.
24* februari

Herrefred, en fornuftig oppdretter sender da ikke en kattungen til sitt nye hjem slik den ser ut?? Hva står det på besiktelsesarket fra veterinæren?
Enhver seriøs oppdretter skal helsesjekke kattungen FØR de drar, og hun er i mine øyne useriøs som sender kattungen avgårde seende slik ut.
Beklager harde ord, men dette er så absolutt ikke rett..behandle---> så dra til sin nye familie!

Ah, så ikke det innlegget…skammelig uansett, useriøs er hun som ikke behandler lillemor før avreise. Da tenker man ikke på kattens beste..
Er hun chippet og vaksinert ellers??
#8 Ooops!
Jag hoppas verkligen att det "bara" är en vanlig inflammation som är enkel att behandla med droppar eller salva. Men som man nämnde här tidigare så finns faktiskt kattsnuva och klamydia bland katter.Och man blir lite misstänksam när alla andra ungar också hade problem med ögonen….Förmodar att du inte har en registrerad ragdoll.
Meddela gärna hur det gick hos vetten:)
#8. Då, förstår jag… men det är dåligt i alla fall att sälja en kattunge som ser ut så där och inte har varit till veterinären…. och låta dig sköta den biten. Man säljer inte kattungar som är sjuka…. inte enligt mig i alla fall. Och din lilla tjej ser inte pigg ut….
Jag håller tummarna att allt går bra… både med ögonen och veterinärbesiktningen.

Innkrøll/snevring på øyekanten kan det forsåvidt også være..da må det i verste fall en operasjon til.
Håper det går godt med den lille hos veterinæren.
Nej, jag skulle själv inte släppa iväg en kat tmed sådanna ögon. Motsägelsefullt nog. Hoppas ni inte tycker det är ansvaslös av mig att ta emot henne. Men jag vill bara hennes bästa och uppfödaren hade som jag förstod inga planer att ta dem till vetrinären än. Så jag tog sakerna i mina händer.
Jag la ut en bild som verkligen ser värst ut. Riktigt så illa ser det inte ut, men det är INTE fint! Min lilla gumma…
Jag meddelar vad vetrinären sa. Håll tummarna!
Just nu springer hon omkring för full rulle här hemma & busar!

Lilla gumman, det där ser inte bra ut.
Och inte har det blivit bättre på fem dagar heller.
Det kanske är det som skiljer oss uppfödare från andra, vi skulle ALDRIG lämna ifrån oss en kattunge som såg ut så här i ögonen.
Man undrar hur hon kan säga att det inte är ngt allvarligt.
Menar inte att oroa dig, men sån tur att ni har en tid idag till vetrinären.
Lycka till!!!
Usch vilka människor det finns… man blir ju ledsen…
jag fattar inte att man har djur ens om man inte kan se till deras bästa, och söka hjälp för dom..
säljer hon en hel kull som ser ut såhär..?? Ja det låter inte seriöst.
Är kattungen registrerad överhuvudtaget?
tråkigt… hur som helst.
Skönt för den här lilla tjejen att du tagit dig an henne i allafall, även om jag tycker att det är smartare att köpa kattunge av en seriös uppfödare, men ibland velar ju hjärtat iväg, det kan jag förstå…
och huvudsaken är ju nu att allt blir bra..
Lycka till med din lilla tjej…
Jag veeet. Jag var helt inne på en seriöst uppfödare, men sen träffa jag på den här lilla tjejen och det blev kärlek!!!!!!
Jag ångrar det inte för jag är SÅ FAST med henne….
Hon är värd att få det bra.
Nu hoppas vi på det bästa!
Ja nu hoppas vi på det bästa….
jag håller tummarna för att det bara är en vanlig ögonfluss… 
till den lilla från mig…
man kan ju inte hjälpa vars man är född… tur att hon adopterats av just DIG
Stackars liten! Hoppas det är en vanlig ögoninflammation som går snabbt att bota! Men jag tänker direkt på chlamydia när jag ser bilden.
Jag tittade in på din Personliga sajt tidigare idag och såg att du skrivit att kattungen skulle bli 12 veckor den 4 mars. Nu har du ändrat till att hon blir 12 veckor den 24 februari! Känns väldigt konstigt.
Jag håller med de andra som skrivit här. Fy för oseriösa "uppfödare". Det finns bara ett sätt att stoppa dem och det är att vara en seriös köpare!
Köp alltså inte oregistrerade raskatter och ta aldrig hem en kattunge som inte är vaccinerad och besiktigad och minst 12 veckor gammal.
En oregistrerad raskatt är detsamma som en huskatt. När någon säljer raskattungar och säger att de är äkta Ragdoll, Birma, Maine Coon … så måste man alltid bli misstänksam. Det kostar 200:- att registrera en kattunge så den kostnaden kan knappast vara ett skäl att låta bli. Alltså är det läge att misstänka att det inte står rätt till med katter och "uppfödare".
Hoppas att det går bra med din lilla och lycka till med henne!
-------------------------------------------------------------------
GIC NL*SiempreAmar All For Love söker nytt hem
#21 ja, jag tänkte fel när jag gjorde min personliga sidan. Hon föddes 3 december och jag tänkte att hon blev 12 veckor 3 mars. Men så är det ju inte.
Det kanske EGENTLIGEN var dumt att ta henne :( Men ibland tar hjärtat över, så i detta fall. Blev kär i båda hennes mamma och pappa oxå. :)
HAr varit hon vetrinären nu. Andas ut ett tag….
Vetrinärbesiktningen gick kanon, allt var bra. Hjärta,lungor m.m.
Dem trodde det var en vanlig kraftig inflammation.Ögonen var annars jätte fina och klara & dem hitta inga övriga fel. Fick recept på ögondroppar som jag ska använda på henne 4ggr dagen i 10 dagar. Märker jag att den inte börjar ge resultat får jag en åter tid för fler prover. Nu hoppas jag på det bästa.

Lykke til med "Gullet" og god bedring. Håper det går fort over, så dere kan kose dere masse sammen. Noen ganger er man bare ment for hverandre. Lykke til videre.
Jamen det var ju skönt att det inte var värre
. Ta hand om din lilla nu men tänk efter nästa gång du blir "kär" i en katt att det är 12 v som gäller och se till att dom är vaccinerade o besiktade osv innan, så slipper du onödiga överraskningar kanske
. Även om katten nu var oregistrerad och billig så kan den bli dyr i längden när man inte vet vad de har i "bagaget". Plus att det finns en mening med att dom ska vara just 12 v. Dom behöver mamman så länge för att få de bästa förutsättningarna med att bli en glad o social katt. Förutom mycket mänsklig kontakt också då.
Oj vad ledsen jag blir av att läsa det här. Jag skulle ALDRIG leverera en kattunge som ser ut så i ögonen.. usch får ont i hjärtat. Ledsen för din skull med som tyvärr fick tag i en oseriös "uppfödare" till din katt.
Att hon inte tog dem alla till en veterinär och kollade upp dem och sedan hade kvar dem tills ögonen var friska igen, är för mig helt oförståligt!!!
Om katterna hade besiktigats hade hon aldrig fått sälja dem!
Stackars katter! Hoppas hennes syskon också fått vård!!! Och Hoppas hennes små ögon blir snabbt bra!
Håller med Kicki (#2) att be veterinären ta ett kattögonpaket prov det inkluderar klamydia, kanske kattsnuva samt mykoplasma.
Ingen som klandrar dig så klart. hon ser ju supersöt ut annars och det är ju skönt att hon inte är mer allmänpåverkad än hon är av den kraftiga ögoninfektionen. Var hon grundvaccinerad och ID märkt då du fick henne?
Varma tankar från mig / Caroline
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
#8 hur hon kan säga att det inte är nåt allvarligt om fler och fler av kattungarna får det och det ser ut som det gör? Usch.. blir ledsen över dessa oseriösa människor…
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
men inte att låta så hård - hon ska vara superlycklig som kom till ett så fint hem som till dig som tar hand om henne! Blir bara så ledsen över sånt här.. det är ju de oskyldiga djuren som blir lidande…
Hoppas allt ordnar sig till det bästa nu för er! Hör av dig om hur det går!
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Hennes ögon är inte alls lika rinniga nu efter bara 5 droppningar! Hoppas på detta, Den är fortfarande svullna. Joo hon är grundvaccinerad och chipad. JAg har fortfarande kontakt med hon som födde upp dem. Ska kontakta henne o berätta om ögonen!
Det är sock SVÅRT att få en dropparna i hennes småögon nöär man är alldeles själv. ;) men vi börjar få in snittsen nu!

Uppfödaren gör mej ledsen och bedrövad.
Du ska veta,att det är guld värt att ha en seriös uppfödare att vända sej till i både glädje och sorg. Men du har gjort det du kan. Skönt att dropparna verka funka.
men är hon inte registrerad heller då???
Nej fy, vad sorgligt det är och man blir ju lite bedrövad över de kattungar som är kvar… tänk om ingen hjälper dom att bli friska…
Vore jag du skulle jag säga upp kontakten med henne… ge henne fingret och tala om vad ruttet hon betett sig… och hädan efter köper du av en seriös och ärlig människa, för du kommer bli sugen på fler…
ragdolls är lite lätt beroende framkallande… he he
underbart att hon verkar bättre i alla fall… lycka till
JA man vill ju ha fler reeeedan, fy vad fast man bli. Det är så enormt speciella!!!! Jag ska absolut köpa va en seriös. Vill ha en "liten" pojke sen :) Dem trivs ju bästa att vara 2 iallafall. :P
Men man får räkna med att man inte får vara själv många sekunder ;) Bästa stället är ju såklart att ligga på datorn jut när matte ska använda den! ;)
Lykke til med den lille
, håper hun blir frisk snart
!
Skönt att det verkar gå åt rätt håll MEN det gör det under behandligen oavsett vanlig ögoninflammation, chlamydia eller kattsnuva. Det som skiljer är att de två sista gör att rinnigheten kommer tillbaka…Källa: Veterinärerna på SVA (Statens Veterinärmedicinska Anstalt).
Sen undrar jag, vad väger din lilla docka? I mina ögon ser hon väldigt liten ut, kanske 7 - 8 veckor gammal!
Nu håller vi tummarna att allt går jättebra och att hennes syskon har fått hjälp!
S*Evenstar's
Christina