Svar på DNA
Fick testsvar från AnimalDNA.
Hur ska jag tolka provsvaret.
Det står att katten är positive heterozygos = "this cat has one copy of the HCM mutation".
Ser att många skriver ut på sina hemsidor t e x N/HCM.
Är det detta som min katt också är??
Vad innebär provsvaret rent hälsomässigt för min katt?
Hej !
Ja det betyder att din katt bär på en gen för hcm.
HCM/N värt att veta vid ev parning.
Det är bra att göra ett ultraljud på katten också om du inte redan gjort det. Ultraljudet säger om det finns synliga defekter på hjärtat .
Om du tänkt para den katten bör du para med en katt som är N/N.

Rent hälsomässigt innebär provet att din katt kan utveckla HCM någon gång under sin livstid. Hur stor sannolikheten är att katten blir sjuk varierar beroende på vem du frågar. Enligt Susan Little så kommer katten "förmodligen" bli sjuk förr eller senare, men att en katt som är HCM/N (heterozygot) blir sjuk senare än en katt som är HCM/HCM (homozygot).
Avelsmässigt betyder det att (förutsatt att katten kan bidra till aveln, annars bör man inte avla på den alls) katten endast bör användas en gång i avel, då tillsammans med en katt som är N/N. Man DNA-testar sedan kattungarna och sparar en kattunge som är N/N att ersätta föräldern i avel, och så kastrerar man den förälder som är HCM/N efter kullen.
Jag har skrivit en artikel om detta till Ragdollklubbens tidning Trasdockan, den finns nu publicerad här:
http://www.cheeserica.com/blogg/?page_id=481
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
Tack för svar.
Kan en katt vara N/HCM eller är man alltid HCM/N om man är heterozygot?
Ska man helt utesluta att para med en annan HCM/N även om man ser att båda katterna tillför rasen betydelsefulla egenskaper?
Hur blir det rent hypotetiskt om parar två HCM/N med varandra hur stor är sannolikheten att kattungarna blir HCM/HCM?

HCM/N och N/HCM är samma sak. :)
Ja, man ska aldrig någonsin para två katter som är HCM/N. Jag har en gång lånat ut min hane till en sådan parning, det var när DNA-testet var helt nytt och det bara var någon enstaka uppfödare som DNA-testat. Varken min hane eller honan var DNA-testad, men efteråt när vi testat visade det sig att båda är HCM/N. En av kattungarna drabbades av HCM och var så illa däran att han blev tvungen att bli avlivad redan vid 6 månaders ålder. Han var HCM/HCM. Det var fruktansvärt och jag kommer aldrig någonsin använda en katt i avel som inte är DNA-testad…
Så mitt råd är att följa rekommendationerna som jag skrev i inlägget ovan!
Man ska aldrig para två N/HCM katter. Risken att ungarna blir HCM/HCM är 25%, och 50 % blir N/HCM.
Jag gjorde en sådan parning innan DNA-testen fanns, en av ungarna blev HCM/HCM och måste avlivas vid 3.5 år ålder.
Det finns inga så betydelsefulla egenskaper som skulle berättiga en parning mellan två N/HCM katter enligt min mening. Jag kommer personligen inte heller att använda en N/HCM katt i avel själv. Men det är mera av personliga skäl, det var en sån jobbig erfarenhet med avkomman som insjuknade och familjen som miste en älska familjemedlem.

Rosino, jag håller med dig. Jag kommer inte själv avla på en katt som är HCM/N. Men där får man ju följa sin magkänsla.
Till trådskaparen, det finns fler artiklar på min hemsida om HCM och DNA-testet, de finns att se här (klicka på artiklar):
Kan tillägga att i Finland är det inte tillåtet att para två N/HCM katter. Innan parningen ska katterna ha ett officiellt HCM-DNA test (om inte föräldrarna har officiella testresultat), och endast kullar som har N/N & N/N eller N/HCM & N/N föräldrar registreras.
Det här är en ny regel som gäller för parningar efter 1.3.2010

#7 Tycker att det är toppen!
**#7 H e j a F i n l a n d !!!
**De har verkligen tagit sitt ansvar.
En självklarhet för mig att endast använda N/N i avel! För mig spelar det ingen roll hur bra katten är i övrigt, bär den HCM-genen ska den inte gå i avel enligt mig. Men det är min åsikt.. 
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se