Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett05-utställningssnack
Läst 1224 ggr
Helenas-Margit
0

Hur slippa krull

Jag badade en av mina herrar igårkväll inför utställningen nästa helg (alltså ett litet provbad med nya schampoon och så)  Idag ser han fin ut överallt förutom i armvecken och byxorna, trots att jag fönade som en galning där så är det krulligt idag igen Skrikandes Finns det inga schampoon eller andra hjälpmedel som gör att det inte lockar sig lika lätt. Det är min första utställning och vill inte komma med en krullig kisse!

Helenas-Margit
0

putt putt, ingen som har ett bra tips??

David
0

Jag har samma fråga som dig och hoppas att någon kommer med ett bra tips/knep/trick för det =)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Limin
0

För mig är det viktigt att föna ordentligt dvs torrt och kamma under föningen… nå andra tips har jag inte. Utan jag fönar, kammar, fönar, kammar, fönar, kammar Flört Men det gör du säkert redan…

Jag brukar först föna så det inte är allt för blött innan man börjar kamma… men sen brukar jag varva och min man får hjälpa till att hålla Colin så jag kan föna och kamma.

Men, någon annan har säkert bättre tips… det där med produkter är jag inte så bra på…

huldabella
0

Föna brukar vara bra, men en trimfön är helt oumbärlig när man väl har börjat använda det! Skrattande Svindyr, men rekommenderas ändå å det varmaste!! Hårstråna blir spikraka och föningen tar bara en bråkdel i tid mot en vanlig fön!

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

-----------------------------------------------

Limin
0

#4: Låter kanonbra… vad kostar en sån?

Evenstars
0

Visst är det föna som gäller, men jag skulle också gå en vänta i mitt huvudet och fundera "sköljde vi byxor och armveck tillräckligt?"

SEN en ännu viktigare sak. Jag kan inte utvärdera tvättning/krull osv…dagen efter tvätt. Det måste gå minst två dagar och gärna tre då jag tvättar en ny katt "första gången".

Kan hända att krullet kommit av just nybadad och just nyfönad och slätar ut sig efter en dag till.

Lycka till!

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Limin
0

#6: Precis Kicki! Skölja är så viktigt!! Hanna gav mig rådet att skölja länge och och jag sköljer lite till Flört 

Sen har du rätt med att det tar några dagar innan man ser hur allt blev…. jag tycker Colins päls brukar se rätt platt ut dagen efter men sen får den volym. Så, det tar någon dag att se vad resultatet blev.

Det är en hel vetenskap kring detta badande och fönande… jag har skrivit ner ett schema hur jag skall tvätta Colin efter Hannas råd… och hon blev rätt impad att jag hade allt skrivet på papper punkt för punkt och väldigt detaljerat… men det ska göras ordentligt enligt mig.. Skrattande Sen har Colin också fått mycket bra beröm av domarna kring just prepareringen… så helt fel kan jag inte göra.. Flört

Helenas-Margit
0

#7 kanske har du lust att skriva hur du går till väga punkt för punkt här, eller det kanske är hemligt :)?

David
0

#7. Ja, den listan skulle man gärna vilja titta på, själv har jag ju bara ägnat mig åt "vardagsbadning", aldrig ens funderat på utställningsbadning.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Limin
0

#8 & 9: Ni har fått meddelande … Flört

Neo033
0

Jag läste någonstans att om man hade stora krullproblem Skrattande skulle man föna halvtorrt och sedan dutta i lite puder på de ställena där det krullade sig som värst och sedan blåsa hela pälsen toktorr. Har dock aldrig testat det själv, mne lade på minnet om man skulle känna behov av det någon gång. Berätta gärna om det funkar, om någon testar!

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

kitcat
0

Tycker själv oftast att det beror på att man inte fönat pälsen absolut kruttorr! Ibland tycker man den ser torr ut men känner man efter kan den kännas lite "kall" och då är det fukt kvar.