Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett05-utställningssnack
Läst 2805 ggr
huldabella
2010-03-02 03:07
0

För stor??

Stort tack till alla som har jobbat hårt med helgen show - det var jättetrevligt och det blev ju lite extra spännande i år med de vackra skogisarna också!

En sak gjorde mig oerhört fundersam bara, och det var en kommentar vår domare på söndagen ghorde - min Eddie är alldeles för stor! OK om hon sagt att han saknar ögonfärg eller panna, det hade jag köpt, men för stor??

Han är 5 månader och väger 4.5 kg utan att vara det minsta tjock, han är helt enkelt ganska stor. "En Ragdoll ska vara en medelstor katt", sa hon… Man undrade om man hört rätt. Obestämd Men hon måste ha tänkt på något annat i den stunden, eller hur. Flört

-----------------------------------------------

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

Helenas-Margit
2010-03-02 07:55
0

Det låter lite konstigt. tråkigt att få sådan kritik då raggisen skall vara en stor katt.. Som sagt, hon måste ha tänkt på något helt annat

Svidjas
2010-03-02 08:49
0

Ja jag fick också veta att min kisse var för stor och lång. (det att han är för lång kan jag förstå, han behöver lite massa i kroppen men det kommer nog, han är ju bara 11 månader)

http://www.svidjas.se

FunHouse
2010-03-02 09:03
0

låter jättemärkligt i mina öron. I mina ögon har han en jättebra vikt.

Vilken domare var det? Hon kanske inte är van att döma Ragdolls?

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Fyrpihls
2010-03-02 09:54
0

Ja det lät väl konstigt tycker jag.. helknasigt… Glad

Willenkatten
2010-03-02 10:01
0

Tungan uteFör stor kan aldrig en raggis bli. Däremot för tjock, men det är ju en annan femma. Kan vi få se ett kort på forumet av den stora pojken? Jag älskar stora raggisar, men har ingen som har ordentlig storlek.

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

Ninasmirakel
2010-03-02 10:20
0

Enligt min åsikt så tycker jag att många raggisar i vårat land är rätt små till växten och jag vill att raggisarna ska vara stoooora med kraftigt benstomme och god muskulatur så det strävar iaf jag efter….hur kan domaren säga så när han bara är 5 mån är för mig en gåtaObestämd

huldabella
2010-03-02 10:38
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på "lille" Eddie (S*Cas-Sus Edward Cullen)

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

huldabella
2010-03-02 10:39
0

En till.

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

Ragstars
2010-03-02 18:32
0

Et utdrag från ragdollstandarden:

General:

Appearance: The Ragdoll is a firm, large cat with a medium to strongly boned muscular body.

Solid overall appearance.

Body: Long body, medium to strong bone structure, muscular.

Chest broad and well developed. Muscular and heavier in the hindquarters. The mature cat is as broad at shoulders as it is at hindquarters.

Kanskje ikke din dommare er helt uppdaterat på standarden?

Jeg vet at det ikke er så mange år siden at ragdollstandarden endrades på just dette, for at öka storleken på våra ragdolls som kanskje hadde en tendens til at bli for små?

Om din dommare skrev dette på bedömningsseddelen, så hadde jeg kanskje innleverat en klage?

Om dommaren kun sa dette, så blir det tyvärr ord mot ord.

Det er inte rettvist å si at ragdollen er for stor, når standarden tydelig sier at ragdollen SKAL være en stor och LÅNG katt, så sant det inte ble sagt i en kommentar til noe annet, t.eks at kroppen var for stor i forhold til hodet ol.

Noe annat blir det jo om katten er överviktig, noe som tyvärr endel raggiser har en tendens til at varaFlört

(Så sant dette inte er for illa, så bruker jo dommaren å si at ägaren har "godt kjøkken")

Hoppas du har mer tur på neste utstilling!!

Synd når man møter dommare som inte kan standarden godt nok…Obestämd

Svidjas
2010-03-02 18:46
0

Så det står t.o.m att det ska vara en lång katt (gud vad ouppdaterad jag känner mig helt plötsligt, men man litar ju lite på domare ibland). Hm då är det kanske bra att archimedes är lång…

auroraborealis
2010-03-02 19:14
0

#10 Jag tycker verkligen att Archimedes har bra proportioner, mycket fin katt. Precis som alla unga katter så saknas massa men den kommer med tiden. Det är verkligen en grann katt.

cocia
2010-03-03 09:53
0

Jeg har også en Cas-sus Cat nemlig Colossal og han er også en stor dreng… og dommerne har svært ved og forholde sig til det… han er heller ikke tyk. Jeg mener vi i DK mangler str. i vores linier og derfor er jeg super glad for og kunne købe Colossal til Avl fra Susanne.

Han er nu 8 mdr næsten med en vægt på: 5,5 kg.

Denna kommentar har tagits bort.
Marleene
2010-03-03 10:33
0

Det är lite lustigt att det kommit till detta nu, att de klagar på att katterna är för stora. Jag har hört att de klagar på att de är för små, vilket jag kan anse är med rätta. Men för stora? Nej då behöver de nog läsa på. Ragdollen ska väl ändå vara en stor och lång katt. Kommer så väl ihåg när jag ställde ut min första ragdollhane år 2003. Han var 9 månader gammal och vägde närmare 7 kg då och jag minns hur domarna kommenterade hur bra i storlek han var och hur härligt det var med en ragdoll som hade den där tygden som de skulle ha. Ett år senare vägde han 8.5 utan att vara det minsta tjcok och han var lång och härlig i kroppen.

Så klagomål att katterna är för stora tycker jag nog inte att vi ska lyssna på. Jag vill ha en stor katt i alla fall. (säger hon som sitter på två pyttekatter och en kattunge hemma, hmm Flört )

Erika - S*Amun Ra's

cocia
2010-03-03 10:41
0

#14 vores ene hunkat er også for lille og derfor er vi jo glade for at have købt Colossal som vi håber ´kan give str. videre.

Desværre mener nogle dommere at vores katte skal være små pusse nusse katte som birmaer og det skal de jo ikke

huldabella
2010-03-03 10:44
0

Hon sa också till en annan utställare att det var fel att kattens bakben var högre än frambenen.

Well, well… Vi har väl alla våra sämre dagar. Flört

Redigerat av oss på Ragdoll iFokus

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

Svidjas
2010-03-03 19:08
0

Domaren sa att Archimedes var för stor, hon sa även att Duchesse var en medium hona (hon tycker jag är alldelens för liten, väger nu ca 3.5kg med lite extra på kroppen och tog med henne som sällskap.)

Redigerat av oss på Ragdoll iFokus

FunHouse
2010-03-03 20:12
0

#16 Domaren i fråga kanske inte visste att det var en Ragdoll hon dömde?? Flört

Redigerat av vi som jobbar på Ragdoll iFokus

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Fyrpihls
2010-03-03 20:55
0

Man ska ju inte baktala enskilda personer här på forumet, men som sagt… alla har vi våra dåliga dagar… och ibland kanske man tar fel glasögon eller nåt på sig på morgonen, eller låter sina personliga problem få utlopp i sitt yrkesliv.. eller helt enkelt glömmer bort att man ska vara proffesionell när man dömer och att folk faktiskt betalar pengar för att få en bedömning på sina katter och inte hån och spe…

En gång träffade jag en busschaufför som inte kunde köra buss heller.. och han blev avstängd efter en tid och nog många klagomålTungan ute

Alla kan ha en eller två dåliga dagar men…. sen bör man söka hjälp om det inte går över tycker jag… för sitt dåliga mående..

Evenstars
2010-03-03 21:23
0

Precis, vi ska hållas till reglerna även då de gäller våra domare. Vi ska inte peka ut enskilda personer offentligt här. Vi måste vara konsekventa som satjvärd och Medarbetare för att upprätthålla ett bra forum och därför är era inlägg redigerade.

Hälsningar VI som jobbar på Ragdoll iFokus gm Kicki

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

David
2010-03-03 21:55
0

Bra gjort Kicki!

Istället för namn kanske vi kan använda titeln istället, dvs "domare sa", "domaren gjorde" osv…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

raggis22
2010-03-04 00:50
0

Jag tycker att VI ska säge till, om en domare vet inte hur en Ragdoll ska se ut,

//eva

Willenkatten
2010-03-04 09:34
0

Tungan uteStår ju helt klart i rasstandarden att ragdoll är en stor kattras med en lång kropp. Är väl inga konstigheter eller?

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

huldabella
2010-03-04 10:13
0

#20 Tack för att du redigerade bort namnet Kicki, jag tänkte mig inte för.

www.hallonglantans.se

Vi har kattungar!

Evenstars
2010-03-04 12:30
0

# 24 Vassego och det är lugnt! Glad

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

ProvinsiaRivers
2010-03-04 16:45
0

#16   Hehe,jag har förstått att bakbenen SKA vara något högre än frambenen.

Och för övrigt tänker jag avla på stora,långa ragdolls,(med höga bakben) i fortsättningen också. Nångång träffar man på en domare som kan sin rasstandard;)

Sunrunners
2010-03-04 17:08
0

#26 Precis. Ocjh inte får vi börja avla på  medel små, cobby katter som ragdolls.

FunHouse
2010-03-04 17:21
0

Ursäkta glömde alldeles bort reglerna i en hastTyst.

Fel av mig!

AC

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Denna kommentar har tagits bort.