Svårsålt med tabby o rött/creme?
Har en liten fundering. Är det inte så att det är svårt sälja tabby o rött/creme? Hade tabbykull förra sommaren o det var mycket trögt. Fanns överhuvudtaget ingen efterfrågan.
Fler som upplevt detsamma eller?
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Jag har upplevt lite samma sak med rött och sköldpadd. Speciellt sällskapsköparna verkar inte så intresserade av dessa. Inte lika många som de andra färgerna i alla fall. 
Yataz
Håller med dig Martina! Jag har ju en sköldpaddstabby, mitted, som jag tar en sista kull på i år, sedan går hon ur avel. Då ska jag låna en solid hane så jag kan få både tabby o solida.
Tycker det är så tråkigt, för jag älskar paddor! Och jag gillar rött!
Sällskapsköparna som hört av sig till mig vill ha bicolour eller colourpoint. Upplever att de inte är så intresserade av mitted-varianten. Och mest av allt har alla frågat efter blå bicolourer.
Men det kanske går i vågor eller?
S*Willénkatten:
Som "sällskapsköpare" är jag personligen inte intresserad av tabby, men kan tänka mig en sköldpadda. Nästa Ragdoll får gärna vara röd, men inte creme eller lila - jag vill ha starka färger. Det har väl att göra med de personliga preferenserna. Vi har en blå mitted och en brun bicolor.

Mulig at det er fordi at noen uppfödare skrur opp prisen på disse kattene, da färgen kanskje er lite ovanlig?
…bare en liten tanke från meg

De flesta som mailar mig vill ha colorpoint eller bicolor men när jag hade ett gäng mitted i somras var det inga problem att sälja. Jag tror att de flesta sällskapsköpare ine känner till mitted varianten lika bra, likadant med paddor och tabby som det inte finns så många av på utställningarna.
En familj som var här och köpte en kattunge ville absolut inte ha en röd pojk, ända tills de fick se Herkules för det var första gången som de såg en röd colorpoint live. Nu blev det en blåmitted eftersom alla pojkar var blå men vem vet i framtiden.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!

I senaste kullen hade jag två paddor och en creme och en röd pojke (+ en brun pojke). En sällskapsköpare som skulle komma och kolla på den ena paddan blev kär i cremepojken och det slutade med att denne köpte cremepojken istället.
Jag upplever att de flesta helt nya helst vill ha colorpoint och desto mörkare desto bättre… kanske för att det är det som man mest sammanknippar med maskad katt.. sen när man lärt sig lite mer så blir bicoloren mer självklar, och mitteden är liksom lite mittemellan… men jag håller med.
Jag har mest intresseanmälningar på bicolorer.. allra mest blå, men även de andra färgerna.. just nu också flera mittedintressen faktiskt..
men rött och tabby, nej faktiskt ingen på kö.. men de kommer nog när de får se dom.. det är jag övertygad om.. Däremot har jag några som väntar på paddor..
och jag tror inte att det handlar om priset, för jag tror inte att paddor och röda är dyrare.. eller jag kanske har fel..??
jag tror att det inte alls handlar om färg// pris utan kvalite// pris..
har inte haft några som helst problem varken i min förra kull eller den här att bli av med creme/rött/tabby
har ingen på kö men de faller för dem då de kommer hit och tittar, eller ibland redan på korten faktiskt..
Så jag upplever det inte alls som svårt… klart att vissa bestämt ska ha brun men då de väl kommer hit och kollar på alla kattungarna är det ju även personligheten som spelar in och det har varit de som ändrat sig från tex blått till creme :)
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

har aldrig märkt att det skulle vara svårare med dessa färger..
och jag skulle aldrig få för mig att ta mer betalt för en speciell färg…inte ens lila och choklad om jag nu får det nån gång..
Kattungar väntas hos GunBertus
Jag har ju bara haft en kull men upplevde att de som tog de creme-färgade verkligen ville ha just den färgen. En av köparna var väldigt noga med att fråga gång på gång om det var säkert att den inte skulle bli "sådär grå" 
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction
Hm, kan det bero på var i landet man bor, kanske mer efterfrågan i storstadsregionerna? Carro?
Har i alla fall beslutat ta tredje kull på min underbart vackra padda, som också är en fantastisk mamma.
S*Willénkatten:

Jeg har ikke hatt noen padde/creme/rød/tabby kattunger enda, men jeg må si at tanken på at jeg skulle ta mere for disse variantene har aldri slått meg..Men det er godt mulig noen tenkte slik før, nå tror jeg ikke det er så mange av de lengre.
Jeg er spent på hvordan det blir å selge de kattungene jeg får etterhvert med disse fargene, men som mange andre sier her, så tror jeg folk forelsker seg i kattungen når de ser den uavhengig av farge. Det var iallefall det som skjedde meg når jeg kjøpte godeste Boxtern min.

Jeg hadde ingen problemer med å selge mine to tabbyer fra et kull på tre. Jeg tar samme pris for tabby som f. eks brun cp. Så det er ingen prisforskjeller her.
Men de som skal ha til selskap ønsker nok de tradisjonelle brun cp o.l., da det er en variant som skiller seg veldig fra "vanlige huskatt mønster", det er min teori iallefall.

Jag tror också att tabby och rött mer för tankarna till en bondkatt hos en sällskapsköpare och att det då känns som en vanligare katt än om man väljer ex. en Colorpoint. Jag vet att jag absolut ville ha en brun bicolor när jag köpte min första, just för att det mörka bruna kändes så ovanligt och vackert med de blå ögonen till. Sett då ur ett huskattsperspektiv.
Har märkt att det är mest efterfrågan på brun cp och bicolour! Och så verkar det vara svårast att sälja röda ragdolls här uppe…
Även blå colourpoint är svår att sälja av någon anledning…
Kan tro att det är svårare med creme/rött till avel kanske, men till sällskap känner jag det som att de flesta jag sålt kattunge till fastnar för personligheten i kattungen i första hand.
I min förra kull ville ju nästan alla ha den blå bic tabbyhanen Supremo, men han var inte den mest framträdande i sättet att vara, utan mer tjuren Ferdinand och väldigt lugn, vilket gjorde att trots att nästan alla var inriktade på honom var han kvar sist.. men kom dock till HELT rätt hem!! :) Och det här gör mig bara glad… visar att köparen väljer med hjärtat och inte bara med "färgögat"..
Dock respekterar jag fullt ut de som vill ha just en viss färg, jag var också fast besluten om att jag skulle ha en blå och en brun colorpoint då jag köpte Ymer och Erox.
Tror att ju fler creme/röda det föds, ju mer får folk upp ögonen för dem. Det har ju trots allt inte vara godkänt så länge på RAG. Brunt och blått var ju först och är mer "klassiskt" kanske..
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Hm Ulla! Vilken gobit… Är lite svag för rött, o inte så lite…. Flickorna kastar slängkyssar!
S*Willénkatten:
Tabby o rött…
Röda ragdoll är något man ser mer o mer på utställningar. Tycker själv det är svårt se skillnad på rött och creme. Och när det sedan är tabby, så komplicerar det ytterligare…
Här en bild på Lupin. Honom har jag reggat som rödtabby, bicolour.
S*Willénkatten:
Syster till Lupin - Linnea - har jag reggat som blå sköldpaddstabby, bicolour.
S*Willénkatten: