Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1319 ggr
Ragstars
0

Nye mutasjoner på HCM-genet funnet?

Man har jo lenge undret seg over når neste mutasjon på HCM-genet skulle dukke opp, og nå skal det visst ha skjedd…

I følge Laboklin skal det nå ikke bare blitt funnet ETT gen i tillegg til HCM1, men også et tredje gen.

De tre genene heter nå:

HCM1 (den vi tidligere har testet våre ragdolls for)

HCM 2

og HCM ragdoll.

Det hevdes at det er det siste genet som er mest relevant for ragdoll.

Det er en veterinær i Porsgrunn som har vært i kontakt med Laboklin og fått disse opplysningene, og det er kun dette jeg vet foreløpig.

Jeg vet det foreligger en lengre mail fra Laboklin ang dette, men jeg har ikke fått tak i hele mailen ennå.

Det var Solveig D's veterinær som formidlet dette via en sms da både jeg og Solveig var på NRR's GF i helgen.

Mailen fra Laboklin var visst kommet til klinikken på fredag.

Er det noen andre her inne som vet mer om dette og som kan bekrefte at dette er sant?

Jeg håper nå at vi kan få testet for alle genene i en test, og det betyr jo at vi som redan har testet våre katter må begynne å teste våre katter på ny igjen, eller hur?

Jeg kommer tilbake til dette når jeg vet noe mer, men ville bare dele med meg oom det jeg har fått vite.

Cheeserica
0

Jag har inte hört något nytt, men om man kollar på Laboklins hemsida så räknar de upp tre HCM-gener på ragdoll, HCM1, HCM2 och HCM Ragdoll. Men för MCO räknar de också upp HCM1 och HCM2 vilket får mig att tro att en av dessa är genen som finns för MCO (och att de isåfall även hittat denna gen hos någon ragdoll). De räknar dessutom upp HCM2 för en himla massa raser så detta kanske är en "ny" gen som de funnit på en massa raser? Och att HCM Ragdoll är den vi testat våra katter för hittills.
Detta är dock bara spekulationer från min sida, du får uppdatera oss om du får veta mer!

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

---------------------------------------------------------------------------

GunBertus
0

HCM1

HCM2

är för MCO, men det är HCM1 (DrMeurs) som är den som rekommenderas som tillförlitligast från hälsokomittén inom MCO katten.

HCM ragdoll är fortfarande den vi testar för och vad jag vet så har det inte tillkommit någon ny…däremot har uppfödarna till mina katter från Holland också testat HCM för MCO men varför jag har aldrig förstått riktigt…känns lite som att kasta pengarna i sjön..

Kattungar väntas hos GunBertus

Sunrunners
0

#2 Ulla. Det är därför att i USA har man hittat några ragdoll med MCO gen fel. kanske outcross med MCO i några linjer??

GunBertus
0

oj, det visste jag inte..

ja det måste ju vara någon inparning då…

Kattungar väntas hos GunBertus

Evenstars
0

# 3 Skulle vara mycket intressant att veta vilja linjer det handlar om för att ta reda på om inblandning av MCO. Dessa Ragdolls måste vara synerligen intressanta för HCM-forskarna.

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Rosino
0

När HCM-DNA testen kom så rekommenderades att man testade ragdoll också för MCO genen. Den första av mina honor som testade är därför testad också för det.

Evenstars
0

# 4 Catgenes testar ju båda så du får det "gratis" och på de katter jag testat på catgenes har jag ju alltså testat både för rag och för mco.

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Fyrpihls
0

jaha, så då måste vi också egenetligen testa om alla våra n/n katter också för då kan de plötsligt ha nån av de andra hcm mutationerna…