Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2777 ggr
Ragstars
0

Ragdollforslagene skal til FIFe!!!!!

Nå er jeg just kommet hjem fra Norges rasekattklubbers riksforbund sitt årsmøte, og vil bare si at BÅDA ragdollforslagene vi leverte inn ble godkjent med stort flertall, og skal nå inn til FIFe's generalforsamling til vurdering i sommerSkrattande

Jeg vil gjerne si tusen takk til Solveig Damsgård for en SUPER presentasjon av forslagene!

Amasing-Stars
0

Jeg takker ogå …. tusen takk SolSkrattande!

cocia
0

Har nogen tænkt over hvor lille en genpulje dette giver hvis det går igennem???

En ikke perfekt Bicolour vil ikke blive udstillet så hvormange bicolour skal vi forvente på udstillingerne fremover 2-3 stk.???

Synes det er synd og skam da Bicolour jo netop er"vores" hvis vi ser i henhold til birmaer.

Hos mig hænger avl/udstilling sammen og ja så ville jeg jo heller ikke kunne beholde en bicolour med skævt v.

Derudover så synes jeg det er kedeligt vi kigger mere på om v´et er perfekt en typen…. gavner det vores race???

Nå det var bare lidt tanker fra mig….. (men jeg skal jo heller ikke udstille i Norge endnu…. ;) )

Snowflake
0

Cocia: Litt OT,Men hvilken utstilling kommer du til??..

cocia
0

Snowflake: Sidder her og planlægger……….. men skal jo tage de "rigtige" katte med…………. ;)

Sunrunners
0

Det är en enorm synd att sådana förslag går till FIFe GA.

Ny går det färg före typ, och typen skall utväcklas till en mindre katt med mer och mer perser typ. Så kan det hända att vi tappar hela det vad ragdoll egentiligen skulle vara.

Genetiska starkheten på rasen blir också hotat (och vår ras skulle ju behöva det… med tanke på inavalad början av rasen och de så många avelsrestriktioner man har inom rasen), när man börjar ha kvar bara dom som har "perfekt" vit.

Fyrpihls
0

Men hallå!!! Har ni ens läst dom nya förslagen….??

De är ju jättebra, och det är väl inget som säger att en katt som inte håller för utställning skulle vara en sämre avelskatt för det, så det har ju inget med genpolen att göra egentligen.

Det är ju bara det att vi måste få en mer tydlig formulering som gör att alla blir dömda rättvist oavsett vilken domare som dömer.. Om ni hade varit med under diskussionerna så hade ni förstått vad som menas..

Jag välkomnar det nya förslaget!! Det är väl jättebra att tydligt få reda på exakt vart gränsen går på det vita, och det är inte riktigt sant att en helt korrekt tecknad katt som är dålig i typ skulle vinna över en katt med kanon stomme och ett mindre färgfel… Det säger sig väl själv…

Det blir bara enklare för domarna när det kommer till kritan… och det är väldigt sällan som två katter är såpass lika starka så att de måste börja peta i färgen, men då behövs ju de här "verktygen" för domarna..

Tack för ett kanon jobb alla ni som varit med och framformat dessa förslag! Både här i sverige och slutspurten som Norge gjort så kanon…

Fyrpihls
0

och fressten så kommer de ju gälla i hela FIFE och inet bara i Norge om de går igenom… och det hoppas jag i alla fall.. Glad

Och #5 läs igenom förslagen så får du se vad det står… kanske du missuppfattat… det är inte det V et som vi diskutterade här på forumet för ett tag sedan som gäller…

Sunrunners
0

# 7. Jag har nog läst dem nogrannare än de som har skrivit den ;-)

Och jag kan inte tacka er. Tyvärr.

cocia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det er OGSÅ v´et og jo i min verden hænger avl og udstilling sammen og derfor mener jeg også at vores genpulje bliver mindre og vi kommer ikke til og se mange bicolour på udstillinger. GråterGråter

Grunden kan jeg give jeg for jeg sidder med katten som er opstart til denne debat….

Billedet som er vedlagt er mit opdræt:

DK Vandoll Celeste Rag g 03 JUNIOR WINNER…. og det er åbenbart forkert i nogens øjne…..

For mig er hun det jeg ønsker og opdrætter og udstille.. ja hendes v er skævt…. men alt andet er super…..

Dockgarden
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var kan man hitta de finala förslagen?

EP &  EC S*Dockgården's Aurora (1999-2006)

En underbar katt med härlig typ och storlek och ett helt otroligt temperament. Hon älskade utställningar. Tur att hon fick vara med och bli dubbel Europa :-)

-------------------------------------------------------------------

GIC NL*SiempreAmar All For Love söker nytt hem

http://www.dockgardens.com/

cocia
0

# 10 tak for dit billede….. er rart at se

Jeg ved godt at stod min kat overfor en med bedre v til en kamp om certifikat så ville den anden vinde og det er fint nok…. jeg ved bare at typemæssigt er hun korrekt…..

Fyrpihls
0

nej så är det inte,… typ går fortfarande före färg… men om två är exakt lika bra i typen (vilket de sällan är) så börjar ju färgen spela in.. inte annars.. Är din katt bäst i typ så får den inte stryk av en katt med usel profil o fint V.. det är jag övertygad om..

cocia
0

hvorfor så overhovedet lave en ændring???? ja det forstår jeg ikke……… for er min kat der er grunden til dette….

En opdrætter har selv skrevet det på sin hjemmeside….

DanDaras
0

Hei.

Vi kan ikke forvente at alle skal være like fornøyd med et forslag. Det som er viktig å understreke her er at ALLE oppdretter i Norge og Sverige har hatt muligheten til å komme med innspill, og det er gjort demokratisk. Vi er så klart heller ikke helt enige om alt. Men har stemt frem det som flest syns er akseptabelt.

Vi tror absolutt det er bra for rasen med disse endringene. Og vi vet hva vi har skrevet, og diskutert hva det kommer til å medføre for rasen.

Å si at alle oppdrettere i norge og sverige vil endre standarden for at en katt går bra er i seg selv o fordumme alle de som har brukt MYE tid på denne prosessen og kjempet for det de mener er viktig for rasen. Og som kommer til å heve standarden på sikt. Det fokus man har er rasen i sin helhet og hvor vi ønsker å komme.

For meg er det også forskjell på en utstillings og avelskatt. En katt med farge feil, feks et v som ikke holder til utstilling kan være en fantastisk avelskatt.

Det er både dommere og oppdrettere som har spurt etter klarere linjer for standard hos ragdoll. Det var på tide, i takt med at vår kvalitet øker, samtidig som man ser at det kommer flere og flere forskjellige typer ragdoll på utstillinger. Det er et hjelpemiddel til oppdrettere og dommere til å jobbe videre for rasen. Det er ikke ok at en katt den ene dagen får dårlig bedømmelse og dagen etter kanskje NOM fordi man har for uklar standard.

Jeg tror heller ikke at det blir en redusert genpol.

Jeg håper bestemt at det går igjenom hos FIFE og gratulerer alle som har lagt ned mye jobb og energi i å utvikle vår standard. Dette kommer til å gi et løft for rasen på sikt.

Ønsker alle lykke til med sitt oppdrett!

cocia
0

men hvis de skal være persertypede og runde i hovederne som perserne…. så har vi da både i norge/sverige og Danmark et problem for sådan ser vores avlskatte da ikke ud mange af dem.

Men ja…. måske vi bare skulle opdrættere persere istedetFlört

Fyrpihls
0

Instämmer i Aksels mycket bra formulerade anledning här ovanför…

Men som sagt… det är helt omöjligt att alla ska vara 100% eniga i allt.
så är det ju alltid..