ang DNA tester
Jag undrar om någon vet… om man har en hona som är hcm N/N som parats med en hane som är N/HCM…
Kan man inte ta en liten bit av navelsträngen och skicka iväg på DNA test då… eller måste man vänta och göra såna där elaka borstningar på de små… det borde ju finnas dna i navelsträngen.. eller??
och eftersom mamman är n/n så kan det ju inte bli fel… som det kanske kunde bli annars om det är tvärtom… då kanske babysarna kan ha lite av mammans dna kvar i sig i början, precis som ett barn som föds av en hiv-smittad mamma kan visa positivt i ett och ett hallv år innan man vet säkert..
men om nu mamman är n/n… vad tror ni??

Tror att det blir svårt med navelstränsbitar eftersom det är blod och annat inblandat i en förlossning och det finns risk för kontaminering mellan kattungarna.
Det som skulle kunna fungera i teorin är att ta navelsträngsblod ur "kattungens blodkärl" men att göra det praktiskt vet jag inte hur det ska gå till.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!
ja men om man liksom tar en liten bit av navelsträngen på den aldeles nyfödda och avnavlade bebisen.. och gör det innan nästa bebis kommer så borde det ju gå… fast det kanske inte är 100 % igt.. men det är det väl i och för sig aldrig… De ligger ju i varsina fostersäckar och förhoppningsvis så kommer ju en unge i taget.. med en stund emellan…
Kanske veterinären kan komma och ta navelsträngsblod.. hon bor ju inte så långt härifrån.. om jag mutar henne lite.. *fniss*
och när vi ändå nu pratar avel så undrar jag om nån vet hur tidigt man kan ultraljuda en katthona för att se om hon verkligen är dräktig och inte skendräktig bara?? Nån som vet…??

Mellan 20-28 dagar in i dräktigheten kan man se via ultraljud :)
#4 ok, tack så mycket
Ojojoj såg just att jag har blandat ihop hund och katt -.-' Det är av någon konstig anledning 30 dagar på katt. Sorry
okidoki… då vet jag… tack.. ang ultraljudet altså..
Labben vill inte ha navelsträng, blodet kan blandas och ger inte rätt svar, jag har frågat en gång
nej jag får väl vackert vänta som alla andra.. hi hi GUD vad jobbigt!!!!!
Fööörlåt Unni, men är inte det självklart att navelsträngen inte funkar?! 
Den är ju länken mellan mamma och unge 
# 3 och 9 Ja, jag hade ju tänkt UL Grace och Pam för att få kastrera Frosty men nu löper de snart igen…alltså ej dräktiga. Glad att jag inte kastade bort pengarna i min iver. Nu ska jag också snällt vänta de 3-4 veckor som krävs och det får Frosty också! 

Håller tummarna på positivt besked!
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
#10 Neej är de inte dräktiga?!? *suck*
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Jo men jag tänkte att det inte gjorde nåt eftersom mamman ju är n/n.. så OM det fannas nåt hcm dna så borde det ju vara bebisens…
men jag tänkte nog bara lite högt… det kanske inte var så solklart.. hi hi