Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1738 ggr
Fyrpihls
2010-03-10 21:15
0

Eucanuba foder

jag har lite funderingar kring mitt foder här…

jag köper alltid Eucanuba Kitten till mina katter…

och jag köper Eucanuba Adult, small breed till mina hundar..

Jag har läst och jämfört innehållet och det är väldigt marginella skillnader i näringsinehåll..

Saken är ju att alla inklusive Katteran bara ÄLSKAR hundmaten.
Hundarna också…
Så fort jag häller upp till hundarna så kommer katterna också och klämmer sig in, trots att de har fri tillgång till "sitt" foder…

Jag har nu testat att ställa fram en stor skål av varje.. en med hundmat och en med lika mycket kattmat.. och alla föredrar hundmaten, och kattmaten är i stort sett orörd…

Kan det vara så att hundmaten är extra smaksatt, och vad kan vara farligt egentligen.??. jag ser ingenting som direkt skiljer näringsmässigt.. förutom att det är lite mer protein och lite mer fett i kattmaten, men om de äter mer av hundmaten så borde de ju få i sig lika mycket ändå, eftersom de då äter mer av den…

Ingen har blivit dålig i magen eller nånting heller.. för de är ju där och snor hundarnas mat så fort de får en chans…
Naturligtvis äter de sin kattmat däremellan eftersom de har fri tillgång och det har ju inte hundarna…

men vad ska man göra?? Kan det vara skadligt att dom äter hundmat?? eller vad tror ni??

Evenstars
2010-03-10 21:39
0

Hundmaten saknar väl taurin?

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

raggorgeous
2010-03-10 21:41
0

Precis vad jag skulle skriva!!!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Vica
2010-03-10 21:48
0

Nu ger jag mig ut på djupt vatten - men taurin tillsätts väl endast om inte köttet i fodret är tillräckligt bra?

Evenstars
2010-03-10 21:52
0

# 3 Kan stämma. Glad 

Nu behöver vi AnnSofi (Marrics)…tror hon kan det här. FlörtGlad

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

raggorgeous
2010-03-10 22:03
0

Taurin

Taurin är en svavelinnehållande beta-aminosyra; men den är essentiell för syn, kardiovaskulär muskelfunktion och normal funktion hos nerv-, reproduktions- och för immunsystemet.

Taurin är essentiellt för katten eftersom den inte kan syntetisera tillräckliga mängder av taurinets föregångare (metionin och cystein). De enzym som behövs för taurinsyntes (cysteindioxygenas och cysteinsvavelsyradekarboxylas) har endast minimal aktivitet hos katt. Hos katten sker en konstant taurinförlust till gallan då endast taurin kan binda gallsyror.

För att komplicera det ytterligare är kattens taurinbehov beroende av många faktorer bla. men inte enbart proteinkällan (taurin finns i animaliskt protein men måste tillsättas när kosten innehåller vegetabiliskt protein), den kommersiella processningen (upphettning minskar taurinets biotillgänglighet), mängden svavelinnehållande aminosyror i kosten (taurin syntetiseras från svavelinnehållande aminosyror [metionin och cystein], även om katten inte kan tillgodose sitt behov på detta sätt) och mängden kostfiber i maten (fiberrik kost kräver mer taurin).

Katten har ett mycket större behov av taurin än hunden, och därför måste den tillfogas katten med födan. Hundmat innehåller inte denna viktiga aminosyra, och därför ska man inte ga katten hundmat. Brist på taurin kan leda till blindhet, kräkningar och hjärtproblem.

Hittade en bra rapport om hund/katt mat här

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Vica
2010-03-10 22:08
0

"taurin finns i animaliskt protein men måste tillsättas när kosten innehåller vegetabiliskt protein"

Det var nog därifrån jag fick det!

raggorgeous
2010-03-10 22:11
0

#6 ja och jag har förstått, efter vad jag läst, att katter har ett större behov av taurin än hundar och därav kan få brister som kan leda till blindhet, hjärtprobem mm

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Fyrpihls
2010-03-10 22:34
0

men det står inte att taurin är tillsatt… jag måste försöka läsa lite mer exakt… (jag behöver läsglasögon) hi hi

men det ser ut när man läser på det som att det är så gott som identiskt.. och är det säkert att inte hundmaten också kan innehålla taurin??

Fyrpihls
2010-03-10 22:36
0

Ja halloj Annsofie… kan du hjälpa mig… Gladvi kallar in expertråd här.. jag kan fotografera innehållsförteckningen så vi kan studera den…

raggorgeous
2010-03-10 22:38
0

#8 jo allt kött innehåller taurin men i kattmat tillsätter man extra eftersom katten har ett större behov.. 

därför står det inte på hundmaten..

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Fyrpihls
2010-03-10 22:39
0

ja och jag menar ju inte att de bara ska få hundmat, men jag blir lite kluven om de ska få vara med och festa när hundarna får sin mat eller ej…

Det kan väl inte vara farligt att de äter hundmat två gånger om dagen??

De äter ju som sagt kattmaten däremellan…

raggorgeous
2010-03-10 22:41
0

Hittade info på Eukanubas hemsida: (eng)

What Is Taurine and Why Is It Important to Cats?

Taurine is an essential amino acid that is critical for normal heart muscle function, vision and reproduction in cats. Taurine is also needed to form the bile salts that aid in digestion. Unlike other amino acids, taurine is found as a free amino acid in body tissues such as the heart and eyes and is not incorporated into proteins.

Most mammals manufacture taurine from other amino acids. However, cats cannot manufacture a sufficient amount and, therefore, must acquire enough additional taurine through diet to meet their needs. Specifically, cats need meat to fulfill this requirement, as taurine is found exclusively in animal-based protein.

Why Isn't Taurine Always Listed as an Ingredient?

Because taurine is found naturally in animal-based proteins, including high-quality animal protein as the primary ingredient in a dry cat food is one way to ensure sufficient taurine.

Dry cat foods that contain enough high-quality animal-based protein to supply adequate levels of taurine will not include taurine in the ingredient list. This is because the list contains only the ingredients that are added in the manufacturing of the diet.

When Is Taurine Listed as an Ingredient?

Taurine is listed when added to manufactured, dry cat foods that are low in animal-based protein and, hence, unsupplemented taurine levels.

Wet cat foods also list taurine as an ingredient because they must contain as much as twice the amount of taurine found in dry food for cats to maintain adequate blood taurine. Scientists are just beginning to understand how the canning process affects the complex taurine balance in the cat.

What Are Some Effects of Taurine Deficiency?

Cats eating a diet that is deficient in taurine can develop:

• Blindness

Taurine is essential to the proper development and function of cells in the retina of the eye. If insufficient taurine is present, the retinal cells don't function properly and may die, eventually causing impaired vision and even blindness. This process is referred to as feline central retinal degeneration.

• Heart Disease

Taurine is also necessary for normal function of the heart muscle cells. Taurine deficiency leads to weakening of the heart muscle, which in turn can lead to heart failure. This condition is known as dilated cardiomyopathy and can be fatal.

• Decreased Reproductive Performance and Growth

Taurine is necessary for optimal reproductive and growth performance. Both the queen and kittens must maintain adequate taurine levels during pregnancy, lactation and growth to ensure proper structural development.

Application

• All cat foods must contain taurine, an amino acid found naturally only in animal-based proteins, because cats cannot manufacture sufficient amounts on their own.
  • All of our dry cat foods are formulated with high-quality, animal-based proteins as their primary ingredient to provide optimal levels of natural taurine.

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

raggorgeous
2010-03-10 22:42
0

mina katter snor nån kula av Boris de också, då och då, men huvudsaken är att huvudfodret är KATTmat.. :)

Förstod det som att du skulle byta ut och bara ge hundmat… Oskyldig

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

GunBertus
2010-03-10 23:03
0

taurin kan köpas och tillsättas

Kattungar väntas hos GunBertus

Fyrpihls
2010-03-11 00:05
0

nej jag var mest orolig för att dom är så galet förtjusta i hundmaten,
och det kan ju vara en ide då kanske att tex låta de fertila hanarna äta det, särskilt då om man kanske kan tillsätta detta taurinet… förd et verkar som sagt som om det smakar MYCKET bättre..

jag tror jag mailar till Eucanuba… OCH så måste ajg läsa innehllsförteckningen i lite större format och i bättre ljus… det är nåt fel på mina brillor framåt kvällen… det blir liksom lite otydlig text när jag ska läsa finstilt, och kom inte och påstå att jag behöver läsglasögon… hihi

men som sagt.. deras huvudföda är ju Eucanuba Kitten, men jag låter dom äta medans hundarna äter, för de älskar det…

auroraborealis
2010-03-11 00:23
0

Armani är alldeles galen i hundens foder, levergodis och kex. Han går dit och norpar mitt framför nosen på hunden och morrar om hunden också ska ha. Förstår inte heller vad som är så gott med hundfodret, det enda jag kan gissa med Armani är att hunden har mycket större foderbitar så dem är roligare att tugga.

FunHouse
2010-03-11 07:23
0

Du kan väl ge dina katter lite hjärta varje/varannan dag så får dom tillskott av taurin. Fast kruxet är väl kanske att få dom att äta det, när dom inte är vana. Men försök. Köp kyckling hjärtan dom är små och naggande goda..

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Fyrpihls
2010-03-11 09:54
0

#16 ja fst mina kulor ser precis lika dana ut… det måste vara smaken…

# 17 ja det skulle jag ju kunna göra, men jag ska mejla Eucanuba och fråga… också..

Marrics
2010-03-11 10:05
0

Opps ska jag vara experten härFörvånad Jag tycker utdragen som Carro har säger mycket. Katten har ett mycket större behöv som sagt av Taurin och om det är farligt för dom att äta hundmat? Ja farligt blir det om dom bara äter hundmat men sedan om dom är där och "bara" smakar och var går gränsen när det blir en brist?? Ingen aning. Då måste man kanske göra en avancerad foderstat(heter det så på katter?) Men lite sunt bondförnuft? Känner du att någon av katterna glufsar i sig hundmat och kanske bara är och små naggar på kattmaten hade jag dragit åt mig öronen.