Flanksnitt
Hej!
Jag undrar om det är någon här inne som har erfarenhet av flanksnitt vid kastrering av honkatt?
Såg att det hade varit ett inlägg tidigare om detta fast med väldigt få svar (det var skrivet 08)
tänkte att det kanske har blivit vanligare idag..
Tacksam för svar!
Sarah.
Tankekraft? Satt precis och läste om det i ett arbete ifrån en student på SLU, mest handlar det om tidig kastrering, men tar även upp flanksnitt.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

#1 Haha perfekt tajming! Som sagt tankekraft
Tackar tackar, ska läsa på lite mer! 
…Om det är några där ute som har fått sina honor kastrerade med flanksnitt så vill jag gärna höra vad ni tyckte om det! =))

Det finns mig veterligen tyvärr ingen veterinär i Stockholmsområdet som utför flanksnitt (jag har letat). Däremot kastrerade jag nyligen en katt med titthålskastrering fast på magen. Det är alltså samma teknik som flanksnitt fast man lägger snittet på vanligt ställe på magen istället.
Jag kastrerade hos Hagsätra veterinärklinik och är nöjd med resultatet, även om veterinären var lite mysko. Det måste vara väldigt mycket skönare för katten med ett sår på 1 cm som endast kräver ett stygn än det sedvanliga kastreringssåret.
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
#3 Tyckte du har är mysko??
Supertrevlig och skicklig hur som helst! 
Jag har kastrerat ganska många honor med titthål hos samma veterinär som Erica - både vuxna och kattungar - och är mycket nöjd! De är lite dizzy första dygnet och sedan märker de knappt ens av att de har blivit kastrerade. Ingen tratt och ingen tröja behövs. 
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
INtressant läsning! Gäller att veterinären kan sin sak då vid flanksnitt eftersom de verkar få "gräva runt" lite mer…
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Tack för era svar! Jo det känns ju bättre med endast ett litet snitt och flanksnittet sitter ju på sidan om buken vilket ska minska risken för bråck då inte alla organ trycker på..
Den största nackdelen var som jag läste att om det blir en blödning eller liknande att det kan va svårare att fixa då "insynen" är så dålig…
Som tur va finns det en veterinär här i umeå som gör flanksnitt, kanske finns fler veterinärer men har inte fått tag på dom än (någon umeåbo som vet?).. Priset skulle bli 970kr, vilket var samma som vid "vanlig" kastrering av honkatt.
Vad har ni fått betala för era titthåls kastreringar?
#6. Jag vill också veta! 
Sarah, vilken veterinär är det du kollat med? Jag sitter nästan panikslagen och letar efter en bra veterinär som jag vågar lämna Amira till, och jag vill gärna ha sånt litet operationsområde som möjligt.
// David

#7 Jag har kollat med Vännäs, dom andra har telefontider på morgon och då sover jag *skratt*
Annars vet jag att många tycker att Göransson är duktig och kan mycket, men om han gör flanksnitt vette tusan..Kicki kanske vet? Kicki!? *ropar* 
Vid titthålskastreringen behöver veterinären andra verktyg och han får då gå en extra utbildning för att lära sig hantera dem.
Vi betalar 900:- för titthålskastrering.
Vi har kattungar!
De honkatter jag har kastrerat hos Göransson har varit "traditionella" operationer.
//Kerstin i Umeå
"Min" veterinär gör vanliga snitt på ca 2 cm. Kattorna har varit pigga direkt och varken krage eller tröja har behövts. 
-------------------------------------------------------------------
GIC NL*SiempreAmar All For Love söker nytt hem
Ställde faktiskt frågan till en i BJK, och hon hade kastrerat honkatt med flanksnitt i Vännäs, fick se ett par bilder och det verkar vara två stygn, ett litet står men rejält rakat. 
Så det blir nog en tur till Vännäs när det är dags för mig. Det var tydligen bara en vet. som gjorde det där, en skotte (?)
// David

#4 Ja, det var faktiskt så jag undrade om det var rätt veterinär jag kommit till för jag hade hört att han var så himla trevlig. Han sa nästan ingenting, svarade knappt på tilltal och var ganska brysk med katterna.
Han drog ut katten ur buren och undersökte henne, sen stoppade han tillbaks katten i buren och stack in händerna med sprutan och stack där inne, min stackars Leica blev jätterädd och skrek. Men med tanke på att det var det enda hon behövde uppleva där innan hon somnade av narkosen så är jag ändå nöjd att jag gick dit för såret var verkligen jättefint och jag tvivlar inte på att han är bra på att kastrera!
#13 dit hade jag aldrig mer gått
#13 Vad tråkigt att det var så! Jag har alltid upplevt honom som väldigt mjuk och vänlig, även om han är väldigt snabb när han vaccinerar osv.
Vi har kattungar!
#8 Kicki sitter i bilen på väg ner till mig 
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
#4 Tråkigt att du upplevde honom så! Jag har också varit där hos honom och kastrerat min A-kull och tyckte att han vad jätte trevlig på ett mjuk sätt och snabb.
Det vad också min första gång att uppleva hur man chipmärker en kattunge det tyckte jag inte att det vad speciellt snällt
.

#16 Jasså har du norpat åt dig the all knowing Kicki över helgen *s*
#12 Ja jag har nog också bestämt mig för att köra på vännäs, ska prova med flanksnitt. Jag menar det är ju inte så att jag inte tänker på katten för att jag provar nånting "nytt". Det finns ju risker med båda metoderna.
Det är bara surt att vännäs är så långt bort hmmf
Jag uppdaterar om hur det gick =)) Tack alla för era svar!
Kram

#15 och #17 Ja han kanske bara hade en dålig dag? Jag var nämligen där med en kompis som kastrerade sin katt samtidigt och hon fick samma vibbar som mig. Jag har ju andra veterinärer jag går till med kattungar etc så jag kommer inte gå till honom för sådana saker men jag tänkte nog kastrera där igen när det blir aktuellt.
#18. Hur har det gått?
Har du beställt tid, eller kanske redan kastrerat?!
// David

#20 Hej!
Det blir att kastrera med vanligt snitt, veterinären som gör flanksnitt hade ont om tider och sedan är det krångligt att ta mig till vännäs fram och tillbaka. =/ tyvärr..
Om du väljer att göra flanksnitt berätta gärna hur det går =)

När man kastrerar "vanligt" skär man i stora senplattan på magen, när man gör flanksnitt så går man genom muskel vilket gör ondare efteråt.
Min vet gör små snitt på ca 1,5 cm och det blir jättefint och ingen tratt behövs. Ser ingen anledning till flanksnitt om man har en vet som gör ett litet sår på 1-2 cm.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!
#21. Lovar att berätta hur det går (hade det bara hängt på avståndet för dig hade jag kunnat skjutsa dig).
#22. Nu blir jag ju fundersam här, ska vara så smärtlöst som möjligt för min tös.
Jag har alltid haft veterinärer som gjort jättesmå snitt (har haft tre stora djursjukhus inom en radie av 6 mil). Men här uppe verkar det som alla veterinärer skär upp halva magen, därav min tanke på flanksnitt.
// David

#23 Jag kastrerade ingen hona medan jag bodde i Umeå men jag skulle välja Björkstaden. Hon kastrerade tre av mina pojkar varav Herkules var krypto och kom därifrån med två stora snitt (men det var inte vets fel, det kan vara svårt att hitta kulorna i buken och ljumsken som det var i det här fallet). Men trots två snitt så lekte han tarsan samma kväll… 
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!

900:- är ju bra pris tycker jag för en hona,, vet du vad han tar för hanar? Unge som vuxen?
MVH Linda
#25 han tog 500:- för hanarna men jag vet inte om det samma pris till vuxen till kattunge iaf.
#25 Fr o m mars -10 kostar det 1000:- för en titthålskastrering, men det är ändå billigt! Hanarna kostar 500:-
Vi har kattungar!
Ja, det är enda nackdelen med att bo här uppe i norr, veterinärerna verkar inte allt för "uppdaterade" på titthålskastreringar och sådant.
Lovar att uppdatera dig Sarah när jag kastrerat (blir alldeles direkt efter BJK-utställningen, så hon är fit for fight till Sundsvall)
// David
Jag skulle inte kalla det titthålskastrering om det är samma sak vi pratar om. Flera av mina honor har blivit kastrerade med bara ca 1 cm stort hål, men inga "titthålsredskap" används - dvs med det tänker jag på när man ser läkare i tv t.ex operera knän och titta i en tv-skärm vad de håller på med.
Jag måste säga att våra veterinärer häromkring - fast jag bor i obygden
- är väldigt framme när det gäller kastreringar. Det har gått helt problemfritt med alla mina, ingen krage eller strumpa har behövts och de har aldrig mått illa. Redan samma dag har de i princip varit i farten som vanligt.
Sarah, strax efter BJK-utställningen ska hon kastreras, så direkt efteråt rapporterar jag hur det gått.
Pratade med "min" veterinär nere i söder, och tydligen hade han arbetat en stund med en av distriktsveterinärna här uppe som var väldigt up-to-date gällande nya kastreringstekniker. 
// David
# 30 Ska du kastrera henne innan Sundsvall, då måtte snittet bli pyttelitet.
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
#31. Tack! Jag är visst tidsoptimist. Har mailat och bytt klass ifrån 10 till 9 på henne, så blir det kastrering efter Sundsvallsutställningen istället =)
// David
# 32 Good! :D
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

#30 Ja gör gärna det
Jag har kastrerade mina tjejer hos Göransson den 19:e feb med vanligt snitt och stygnen har nu tagits bort. Snitten är på ca 4 cm men har läkt väldigt fint =)
Jag måste också berätta något som kanske är lite OT.
Jag är så fascinerad över hur min Luna fått ett helt annat, rättare sagt tillbaka sitt gamla temperament efter kastreringen, redan efter några veckor. Hon har ju varit lite av en surkärring mot sin dotter men nu är det helt annorlunda. Nu har hon istället blivit för snäll mot henne vilket resulterat i att Dalia (dottern) tar chansen att klättra i rang.. tänk va lite hormoner kan göra..
Men jag är så lycklig över att min Luna är sitt gamla jag igen, min mysiga, rara lilla docka