"vibrerande öga"
Min rag a 03 har ett lite konstigt problem med sina ögon.. De lixom vibrerar fram och tillbaka i sidled, ibland mer ibland mindre. Har varit hos vet för vaccinering och fått ögondroppar för annat ögonproblem och veterinären har aldrig sagt något om det.. det ligger inget i släkten från mamman eller pappan. Någon som kanske vet vad detta kan vara?? MYCKET tacksam för alla tips och förslag.
Nystagmus?
Jag skulle kolla öronen eftersom problem med dem kan orsaka darrningar i ögonen.
//Karolina Nylén
Uppfödare av ragdoll under stamnamnet S*Addiction

okej tack så mycket.. vad är nystagmus???
Nystagmus är just darrande ögon, men det finns flera saker som kan orsaka det, Störningar i balanssinnet, nervsjukdomar, FIP… och så kan det vara ärftligt också om jag minns rätt.
Googla, så hittar du säkert mer information.

Jag har pratat med uppfödaren och ingen av föräldradjuren eller kullsyskonen har liknande,, dock skall vi till veterinär ikväll.

Har varit hos veterinären nu, hon sa att det var en lindrig nystagmus, eftersom katten haft det sedan han var någon månad så verkade det inte som om att det skulle vara någon fara, men jag blev ändå orolig och rädd. är det någon som vet mer om detta? Kan veterinären bara konstatera att det skall vara så här eller skall man kräva att de tar några tester eller liknande?? OROLIG

Maskade katter har större risk för nystagmus och det är inget farligt i just de fallen.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!

men det finns ju en viss risk att det är en tumör som ligger och gror någonstans, Är det någon som har kollat upp en katt med nystagmus?? alltså röntgat och så?
Hittade detta på nätet om nystagmus…
Hoppas att det ordnar sig för din lille kille….
Nystagmus
Nystagmus ger inte heller rinnande ögon. Nystagmus betyder darrande och krampaktiga rörelser av ögat, ofta i sidled. Orsakerna kan vara flera, men vanligast är någon form av nerv- eller hjärnskada. Vissa öronproblem samt katarakt (grå starr) kan också vara orsaken.

jag har också sett detta, är jätte ledsen, tårarna bara forsar ner, min vackra vackra bäbis! Ingen som vet mer??
#10: Jag förstår din oro. Fick du ingen bättre information av veterinären? Ring igen och fråga de du funderar över. Ring även någon annan veterinär på de djursjukhus du har varit på eller något annat sjukhus. Så, du får fakta från flera håll.
Jag håller alla tummar jag har att det ska gå bra för din lilla älskling!
En stor kram till dig!!!

# 11, jag ringde tillbaka till veterinären, men jag fick inget bättre svar än att jag skulle vara uppmärksam på eventuella beteende förändringar. men jag tänker inte vänta och sen när det händer något är det för sent att göra något åt det.
Jag ringde en veterinär i sthlm och hon sa att i värsta fall så kan det vara en pågående tumör och tyckte därför jag skulle ringa strömsholms djursjukhus och prata med dom, där kan dom ju röntga honom och gå igenom honom klokt.. Jag litar inte riktigt på våra veterinärer här nere tyvär… så imorgon ringer jag dem och bokar en tid!!! nu kom tårarna igen.. 
#12: Men, fy… nu förstår jag att du är jätteorolig.
Det är bra att du har ringt runt… man måste ha en veterinär man litar på. Hoppas att du får ett snabbt svar. Tyvärr har jag inga råd att ge dig då jag aldrig varit med om detta…
Tänker på din lilla kille… ge honom en extra kram från mig!! 

#13 jo verkligen, det här var inte alls roliga bud, Jag hoppas hoppas hoppas att det är den ärftliga vaianten, alltså bara ett fel i musklerna i ögonen som gör att de vibrerar, men jag kommer inte kunna andas ut förrän han är röntgad och klar.
Jag hade en katt med det för 7 år sev, och det var en ärftlig åkomma på honom. Han fick några kullar och jag tror det var en eller två som fick det efter honom.
Jag ringde till Strömsholm och pratade med dom då vet jag, men de sa att jag inte skulle oroa mig, så jag lät det vara.
Tycker du ska ta det lite lugnt och rusa iväg utan må gott med din katt och så länge den inte visar några andra symtom så …..

Du må snakke med en øyespesialist…de har satt seg inn i emnet øyet og kan sååå mye mer enn en vanlig veterinær.
Hadde mistanke om nystagmus på ei av mine tidligere avlskatter og tok en god del tlf`er for å få vite mer ang arvelighet etc.
Om det er nystagmus er det arvelig og man blir frarådet å bruke katter med det i avl, forståelig nok 

Glemte å si at de som har nystagmus blir ofte mer "slitne" enn katter uten dette. Siden øyet dirrer enten konstant eller når katten blir stresset.
Det igjen kan resultere i ubehag eller uvelhet (kvalme)
men vad tråkigt, stackars stackars dig… usch…
skickar en tröstande kram

har pratat med strömsholm nu., de tyckte att jag skulle göra en mr röntgen på honom för att kolla om det eventuellt är en sakta växande tumör.. fy fan va kasst ja mår. inte roligt alls
Min n03 hona jag hade tidigare var lite darrig på ena ögat… kollade upp det men de hittade ingenting. Troligen berodde det på stress för nu då hon bor i nytt, lugnare hem på landet darrar det inte alls..
Så jag håller tummen att det inte är nåt farligt!!! Måla inte f-n på väggen ännu *kram*
hur gammal är din katt?
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

# min kille är dryga ett år. darrningarna har han haft sedan han var runt 4-5 månader. jag hoppas att det inte är något farligt.
Hej!
Du har fått många bra svar, men vet du vad!? 
Jag tycker nog att du ska ta ett djuuupt andetag och slappna av…
Lindrig nystagmus kan en katt (eller annat djur) få som "biverkning" av nåt så simpelt som en infektion…var som helst i kroppen….
En yttepytte liten hjärnskada….(inget som påverkar intelligens eller annat på nåt sätt, bara som en liiiiten, liiiiten ärrbildning)
Så det behöver inte alls va nåt allvarligt 
Och jag törs garantera att HAN inte ens vet om det!!
Som jag har fått nystagmus/ögondarr beskrivet, så kompenserar hjärnan den lilla skadan och man ser inte alls "darrigt" eller ens lite småskakigt 
Och han har ju haft detta över ett halvår och om du inte märkt nåt annat "fel" eller att det blivit värre så tycker jag inte att du ska oroa dej så
Naturligtvis ska du röntga om du känner att det är viktigt!! Och jag vill absolut inte säga att det inte behövs, utan bara säga att det inte alls behöver va nåt farligt 
Jag förstår din panik! Att få höra att det kan bero på tumör kan få vem som helst att hyperventilera av chock…
Så ta och bara andas en stund….
//Pernilla

#22 tack för ditt svar.. det gjorde mig lite lugnare. jag funderar på att ringa min veterinär och be dem ta ett blodprov och se så det ser bra ut.. jag vill dock inte vakna den dagen då det händer något och veta att jag kunde gjort mer. han är ju trots allt min lilla baby
#23 Gör det, och berätta att du är orolig så brukar de tänka till lite extra 
Njut av killen en stund nu….