Hur många kullar
Hur många kullar tar ni på en hona???
jag tar ca tre kullar på en hona…
MEN om det är en kanonhona som har gett jättebra, då kan jag tänka mig att ta nån mer… annars tycker jag tre är ganska lagom 
Håller med Unni. Är ju ganska ny som uppfödare, men inte som kattmamma…
Jag har tänkt ta 3 kullar på mina avelshonor. Tycker att det känns som bra avelsmässigt och även kvalitetsmässigt för kattens del.
Så min Sibylla får sin tredje och sista kull i höst, förhoppningsvis. Och hon kommer att dejta en superfin kille, som jag är så lycklig över att jag får låna.
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Jag tar ca tre på mina honor också. Är det nån jag känner mig mera osäker på tar jag en eller eventuetllt två. En lovande hona, både för rasen, men också i hälsa och hur duktig mamma mm. kan jag ta fler än tre.
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

Jag tycker också 3 är lagom fast det beror ju på så himla mycket. Är honan lovande? har hon haft bra dräktighet/förlossning? hur har kattungarna utvecklats? trivs hon som fertil eller är hon i dålig kondition? osv osv…
Nu har jag ju bara haft en hona och en kull men det är sånna frågor jag skulle ställa mig själv då jag avgör hur många kullar en hona ska ha.
Håller med om 3… som allmänhet så…
Kan tänka mig 4 också om det är en supermamma som ger jättefina barn, älskar att ha bebisar och mår bra i det också. Men mer än 4 blir det inte!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Jag har sett honor som är 7-8 år, vad säger ni????
Frågan är inte helt enkel att svara på - det beror på honan och på situationen!
De honor jag har haft på foder har jag tagit en kull på de flesta - två på en hona och tre på en.
När det gäller hemmahonorna kan jag tänka mig att ta tre - fyra kullar på beroende på vad de ger, hur bra honor de är och hur snabbt de återhämtar sig efteråt, och beroende på vilken hane jag har tillgång till. Jag vill inte göra en parning bara för att, utan har jag inte en tillräckligt bra hane till en hona som har fått en eller ett par kullar redan så avstår jag hellre.
En hona som har gett väldigt bra avkommor men som tar väldigt lång tid på sig att återhämta sig efteråt skulle jag inte ta så många kullar på, kanske två. Då skulle jag hellre spara en avkomma att gå vidare på istället.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------

jag skriver 3 kullar eftersom Sverak tillåter detta inom en viss tidsperiod och jag tar de kullarna snabbt efter varandra OM honan mår bra vill säga. Sen är det pensionering för då tycker jag man borde fått ut vad man ville ha och kunna gå vidare med avkommorna
men om honan gett superbebisar och jag har en annan hane som jag vill använda , kan jag tänka mig att ta ytterligare en kull på henne men sen är det stopp
(man kan också tycka vad man vill om vad som ska räknas som kull…i Sverak är ju en unge också en kull..)
Kattungar väntas hos GunBertus
#8 Men en kull påverkar ju också honan… invärtes och mentalt.. så jag tycker det är en bra regel…
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se