Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 4042 ggr
raggorgeous
1

Kycklinghjärtan - premiär!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var jag och storhandlade på Willys och passade då på att köpa en kartong med kycklinghjärtan..

Det var med spänning jag packade upp påsen med 4 mycket nyfikna katter omkring mig - och en dreglande hund..  Mokita tog snabbt ett hjärta och drog in med det till vardagsrummet *s* men det var mest knaprat på då jag hittade det. Xita och Kiwi nosade mest och slickade lite på det.. och Ymer ratade som vanligt allt som inte är torrfoder..

Brukar det ta ett tag för dem att vänja sig vid råa saker så här, eller vad är er erfarenhet? Nu ligger det 4 hjärtan på en tallrik i köket, inte uppätna…

Boris fick ett (hunden) men SPOTTADE ut!! Det enda han tidigare spottat ut är banan! haha annars är han allätare!
Nu kostade ju hela kalaset väldigt lite så jag får väl slänga det annars, men intressant att höra om era katter slukade det direkt eller om det tog nån dag.. ?

Tankar…. ?

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Helona
1

Skrattar så tårarna rinner!Skrattande Puss till Boris! Kyss

bebble
1

Laga en god middag till er själva Glad

mina katter äter inte av det, endast kycklingfile ocjh oxkött

Willenkatten
1

SkrattandeSkrattat gott också! Ni får väl kalasa på hjärtana själva. Tror inte att katterna kommer att äta av dem om de inte redan gjort det…

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

raggorgeous
1

ha ha ha jaha då får jag väl nöja mig med att ni fick ett gott skratt iallafall då! *s* Nej de stackars hjärtana låg där en halvtimme men nu slängde jag dem… typiskt!

Köttfärs vet jag att de älskar - kanske ska ge dem lite sånt nån gång då och då istället då.. men tänkte ju att de kanske skulle tycka om det här lite råa - få tugga lite :)

Men då har jag försökt iaf!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

BARFmycat
1

Om de får välja mellan rå mat och torrfoder/blötfoder kommer de i 9 fall av 10 välja sitt gamla foder, och det är för att det råa knappt luktar någonting i jämförelse, de fattar inte att det är mat. Om man får på doften från det andra fodret då kan de börja tänka mer att det är mat, annars verkar de tror att det är någon gammal disktrasa och tittar på en som att man skämtar med dem, alternativt kan de ha dem som leksaker.

Väääldigt få katter som bara äter med ren förtjusning redan från början… Det gäller att inte ge upp, och att inte låta dem välja mellan den gamla maten och köttet. Och inte låta maten stå framme i längre än 10 minuter, då tappar de bara intresset.

Mina katter åt som galningar första gången de fick hjärta, men det var två utsvultna kastrater som redan åt det mesta, tom broccoli..Tungan ute

Lilla kattungen lekte med sin bit hjärta i typ 10 minuter innan han vågade prova, men kattungar är ändå lite mer käcka när det kommer till att pröva ny mat.Skrattande

Annars, prova att blanda det med äggula, det gillar många katter, eller som sagt, med den gama maten. Mer tips om hur man får dem att börja äta kött finns här;
http://barfmycat.se/omtillbarf.html

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Wermdos
1

Jag har aldrig gett mina katter kycklinghjärtan.

Men har en kattungeköpare som ger sina, fast hon kokar dem, och hon säger att katterna älskar detGlad

Och jag ska också prova tänkte jag.

raggorgeous
1

Kanske ska prova att  koka dem då.. och kanske lite äggula på..
nu då jag ändå har typ 40 st i kylen! *S*

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Cheeserica
1

Mina katter älskar också kycklinghjärtan. Har du provat att klippa dem i mindre bitar? Vissa katter tycker att det är lite svårt att äta dem innan de får koll på hur man tuggar "riktig mat". Skrattande

Det är bättre att få katterna att äta dem råa än att koka eftersom så mycket näringsämnen förstörs när maten värms upp, men om de absolut inte äter dem råa så kan man såklart testa att tillaga dem till en början.

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

raggorgeous
1

Nu blandade jag nerklippta små bitar i blötmaten nu på kvällen och då gick det minsann åt en massa bitar :)

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

LaSadie
1

ska man frysa dom innan man ger dom som med köttfärs?

raggorgeous
1

Gjorde inte jag med de här … men de andra har jag fryst ner i små portionspåsar som jag kommer ta fram dag för dag..

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Cheeserica
1

#10 Svenskt kött ska man inte behöva frysa innan man ger det. Det gäller dock inte viltkött som måste frysas!

LaSadie
1

Aha, okej tack för svaret Glad

BARFmycat
1

Viltkött måste veterinärbesiktigas innan man ger det.

Kokning är inte särskilt bra eftersom kattens kropp inte känner igen molekylstrukturen på köttet när det är tillagat. Kattkroppen tror då att köttet är ett sjukdomsalstrande ämne och angriper det med sina antikroppar, vilket gör att immunförsvaret ligger nere varje gång katten får sådant kött.

Man kan värma lite i mikron så det får lite doft, eller låta det vara rumstempererat när man ger det, det är bättre.

englagirl
1

Jag har aldrig provat kycklinghjärta på mina katter, däremot så får dom nöthjärta varje dag och det är jättepopulärt här hemma.

Jag köper 3-4 kg:s vacumpackade hjärtan på ICA och klipper i mindre bitar, inte för små, för dom ska använda tänderna ordentligt Flört

Vad kostar kycklinghjärtat per kg?

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Cheeserica
1

#14 Vad är det i viltkött som gör att det måste veterinärbesiktigas, och hur besiktigar en veterinär en bit kött?

Enligt Matilda räcker det med frysning 72 timmar i -20 grader tror jag det var, men då har alltså rekommendationerna ändrats?

raggorgeous
1

Jag klippte ner dem i centimeterstora bitar och det var lite  härligt att se hur de gnagde faktiskt.. de tyckte verkligen om det nu då det var i mindre bitar!

Har fryst resten av bitarna och tinar upp en liten påse/dag.

jag betalade 18 kr för 0,45 kg

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

englagirl
1

#17 Prova nöthjärta oxå så ska du se att du får dom att ÄLSKA det.

Nöthjärtat är säkert billigare även på Willys. Jag betalar 29:-/kg för det på Coop och ICA, färskt och vaccumpackat, och du gav då ca 36:-/kg för kycklighjärtat.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

raggorgeous
1

#18 Det är så lustigt att jag ens köper såna här saker till mina katter då jag är kräsmagen själv!! ha ha.. håller på att kräkas varje gång jag ser en sena eller ådra i de där små hjärtana…

Men vad gör lite ulkande från min sida då katterna blir lyckliga! Oskyldig

Imorse kom Mokita och daskade till mig på benet då jag stod och borstade tänderna, och sa att ni var det minsann dax för lite go´frukost… ha ha.. sedan smaskade de glatt i sig hjärtebitarna och blötmaten… det var en fin rad av förväntansfulla ögon innan jag ställde ner tallriken på golvet! *S*

Mokita tog en bit efter den andra, gick bort en bit från de andra och gnagde glatt i sig den, sedan gick hon och hämtade en till.. osv.. ha ha.. om nån kom i närheten så bar hon iväg den ännu en bit.. hihi.. lite kul att se hur de beter sig!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Marleene
1

Jag köpte kycklinghjärtan till mina katter för några år sedan, trodde att det skulle bli en hit hemma. Speciellt när jag hade min bengalhona kvar då. Men det var ingen av dem som ens ville bekymra sig med att smaka på dem. De ratade dem totalt.

Det slutade med att jag försökte använda dem i mat själv, men helt ärligt så smakade de riktigt illa så jag fick slänge dem allihop.

Så sen dess har vi fårr nöja oss med torrfoder, lite blötmat då och då och när det finns så tycker katterna om att slänga i sig mängder med rå köttfärs och fisk.

Jag tror de behöver både hjälp och tid för att börja äta nått nytt så där. =)

Erika

BARFmycat
1

Allt kött som ska konsumeras måste veterinärbesiktigas. Det färdiga köttet du köper i en affär är redan besiktigat av veterinär på slakteri, om folk skjuter själva måste de skicka in en bit på analys. de ska kolla att det inte finns några trikiner i det, och hur det är med tungmetaller och sånt.

raggorgeous
1

#21 men såna här kycklinghjärtan och sånt man köper på Coop, Ica, Willys mm som står att det är svenska kontrollerade produkter kan jag väl ge rått??

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

BARFmycat
1

Ja absolut, som jag sa, allt man köper som är godkänt för människoförtäring är det inga problem alls att ge rått Tungan ute

raggorgeous
1

#23 bra - tack! De älskar dem faktiskt.. de sorteras ut först ur blötmathögen :)

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare