Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 7412 ggr
raggis22
0

Farligt att bara äta torrfoder???

Min katt äter bara torrfoder, kan det vara farligt på lång sikt?? Han äter inte blötmat.

Willenkatten
0

KyssDet är ju helt perfekt! Alla näringsbehov tillgodoses via ett bra torrfoder. Sedan behöver han ju då dricka ordentligt med vatten. Tänk om mina kissar nöjde sig med torrfoder… Men de har smak på läckerheter, de…

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

Rosino
0

Nåja, det finns delade meningar om vad som är bäst att äta… Gå in t.ex på ett annat forum så får du nog snabbt höra att  torrfoder inte är bra.

auroraborealis
0

Jag trodde torrfoder var det idealiska fodret om man ger de dyrare torrfodrena som finns på zoo affärerna. Vad skulle nackdelen vara med torrfoder? Jag ger min torrfoder och emellanåt blötfoder men mer som godis.

Fyrpihls
0

Torrfoder ÄR jättebra OM man ser till att de får i sig ordentligt med vätska, genom tex vattenfontäner, rinnande vatten på olika sätt etc…

För det är det som är baksidan av torrfoder att många inte får i sig nog med vatten/vätska…

tror jag i allafall…

LeS-
1

Farligt och farligt är det ju inte. Däremot tycker jag att blötmat är bäst då det är det fodret som mest liknar kattens naturliga föda. Blötmat innehåller ju väldigt mycket vatten och resten kött. Torrmat består ofta av mycket spannmål (Eukanuba och Orijen tillhör de sorter som har mest animalisk protein och på sätt de bästa) ofta 50%!

Katter är i grunden väldigt dåliga på att dricka eftersom de får sitt vatten genom födan de äter, då byten består av 75% vatten. Äter en katt bara torrmat och är dessutom dålig på att dricka kommer vattnet att absorberas från kattens kropp istället vilket bidrar till koncentrerad urin och i längden till njursten och urinvägsinfektioner.

Jag försöker ge mina så mkt blötmat som möjligt och så lite torrmat som möjligt, ibland ger jag dom råa kycklingvingar, färs, äggula. Så småningom vill jag kunna barfa på heltid, men jag känner att jag behöver mer kunskap för det.

FunHouse
0

Jag tror också att blöt mat är bättre för katten, särskilt då BARF som är så likt en mus man kan komma i sammansättningen,

men jag undrar om det finns några riktigt gjorda studier på om en katt som lever på torrfoder är mer sjuk och dör tidigare än de som är uppfödda på BARF?? eller om det bara är vad vissa tror??

Sjäv har jag prövat att BARFa men har nu återgått till torrfoder. Ger lite köttfärs och blötmat som godis.

Jag tror att katter som lever på torrfoder mår rätt bra också…

AC

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Cheeserica
0

#6 På den här sidan finns länkar till en massa studier om detta:

Riktig kattmat (fd Matildas kokbok)

Katter som endast äter torrfoder löper större risk för bl.a. njurproblem, övervikt och diabetes. Dessa problem har ökat lavinartat sedan torrfodret introducerades.

Om man orkar läsa finns det som sagt hur mycket information som helst via länkarna på den sidan. Matilda höll en föreläsning för Ragdollklubbens medlemmar för något år sedan, det var mycket lärorikt och hon är otroligt kunnig! Hon har läst allt som går att läsa, väldigt imponerade. Och toppen att hon delar med sig av sin kunskap.

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

raggorgeous
1

#7 hittade mycket intressant här… Tänkvärt.. Glad
Kan tänka mig att byta ut lite av torrfodret mot tex hjärtan, kycklingvingar mm.. men kan inte så mycket om barf och känner att det lätt måste kunna bli fel sammansättning om man inte riktigt vet vad man gör? Mina får torrfoder som bas och sedan blötfoder (RC) morgon och kväll, men tex Ymer ratar blötfoder helt och knaprar bara torrisar. Han har fö aldrig varit sjuk på nåt vis. Har vattenfontän och så dricker de ut kranarna *s*

Men det här var ett intressant utdrag från länken du skickade (#/7)

Vatten

Vatten är livsviktigt för alla levande varelser. Det är oftast ingenting vi tänker mer på. Vi dricker när vi är törstiga. Vi tänker nog inte heller på hur mycket vatten vi faktiskt får i oss under en dag och om vi tänker på det tänker vi nog främst på den mängd vi dricker. Hur många tänker på allt vatten vi äter?

Kattens kropp är gjord för att livnära sig på hela bytesdjur och kattens bytesdjur består inte bara av kött, ben och päls utan även av stora mängder vatten. Bytesdjuren består av 65-75 % vatten.

Katten får i sig vatten på tre sätt:

- via sin föda
- genom att dricka
- via ämnesomsättningen (ämnesomsättningen skapar 10-13 g vatten per 100 kcal omsättbar energi)

Om en katt äter 10 sorkar á 40 g på en dag får den totalt i sig 400 g mat. Om 65% av sorken är vatten innebär detta att katten "äter" 260 ml vatten. Grundbehovet av vatten hos en vuxen, frisk katt är ~60 ml/kg så 260 ml vatten täcker vätskebehovet helt och fullt hos en katt på 4,3 kg. Katten behöver alltså inte dricka särskilt mycket vatten så länge den äter en vätskerik kost.

Om samma katt (den som väger 4,3 kg) istället äter torrfoder med en vätskehalt på 8% äter den ca 65 g mat/dag och då "äter" den bara drygt 5 ml vatten. Resterande 255 ml måste katten dricka.

Problem kan uppstå om katten inte lyckas dricka dessa 255 ml.

Ju mer katten koncentrerar sin urin ju högre densitet får urinen. Det innebär att ju mer koncentrerad urinen är ju fler potentiellt farliga ämnen samlas i urinen tex. kalciumoxalat- eller struvitkristaller. Dessa kristaller kan med lite otur klumpa ihop sig och bilda klibbiga matrix eller stenar vilket kan orsaka livshotande tillstånd hos huvudsakligen hankatter (detta pga. deras långa urinrör). Mer koncentrerad urin ger även lägre urinvolym vilket leder till att urinen blir liggandes i urinblåsan längre perioder och detta ger eventuella bakterier tillfälle att reproducera sig och orsaka urinvägsinfektion.

Om katten får i sig mycket vätska ökar urinvolymen och urinen är väldigt utspädd. Detta leder till att katten kissar oftare och urinblåsan och urinvägarna sköljs ur oftare vilket minskar risken för att kristaller skall klumpa ihop sig och eventuellt skadliga bakterier sköljs ur innan de hinner orsaka någon skada.

Ett flertal studier har visat att katter som bara äter våtfoder producerar större mängder urin än katter som bara äter torrfoder (trots att de dricker tillräckligt med vatten). En studie har visat att katter som åt en kost bestående av 10 % vatten producerade 63 ml urin per dag. Katternas urinvolym ökade till 112 ml/dag när de fick en kost bestående av 75 % vatten. Katternas urin hade även högre densitet när de åt maten innehållande 10 % vatten än när de åt maten innehållande 75 % vatten.

Många faktorer samverkar när det gäller urinvägsproblem med vätskefaktorn ska inte underskattas.

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Fyrpihls
0

ja men det är inte all mjukmat som är bra..

det finns en djungel av skitmat som inte alls innehåller lika mycket bra som tex ett välbalanserat torrfoder gör.. OCH jag tycker att om man ger mjukmat så måste man vara väldigt noga med att bara ge det som dom äter upp så det inte står äckliga intorkade skålar med gammal mjukmat som blivit över, för det tror jag är jätte äckligt och blir lätt en bakteriehärd…

Nej jag tror på att ha fri tillgång till Torrfoder och friskt porlande vatten och sen då serveras (kvalitets-)mjukmat fyra gånger per dag tex

eller hjärtan, köttfärs och sånt.. det är säkert det absolut bästa..
Fisk däremot är ju inte alls bra för katter egentligen…

för sanningen är ju den att vi faktiskt inte hade så mycket urinvägsproblem på våra katter för bara typ 25 år sen, och då fanns det bara blötmat i princip… så visst är vätskan livsviktig..

Jättebra länk tycker jag den där.. jag själv önskar att jag hade tid och ork att barfa mera
men jag tycker faktiskt ibland att det ser rent ofräscht ut hos en del som ger mjukmat.. när det står gammal kvarbliven mat.. usch

och tyvärr så är det flera av mina som inte gärna äter blötmat, men det är sökert en vanesak

Cheeserica
0

#9 Vilken blötmat anser du vara skräpmat? Sanningen är att i princip all blötmat är bättre än vilket torrfoder som helst, det gäller även "billighetsblötmat". Du kanske kan lägga in innehållsförteckningen på en blötmat du anser dålig och ett torrfoder du anser bra? :)

Mina katter äter endast blötmat och faktum är att speciellt en av dem tycker allra bäst om de intorkade små rester som blir kvar på tallriken när den är slut. ;) Jag låter nästan alltid faten stå kvar tills det är tomma och ingen av katterna har reagerat dåligt på maten någon gång. Sedan får man förstås vara mer restriktiv under rötmånad etc, men annars blir inte blötmat dålig så fort som man tror.

LeS-
0

Vilken blötmat som helst är egentligen bättre än de bästa torrmaten. Dock tillhör mjau en av de bästa då det innehåller mycket kött och är även svensktillverkad. Bozita ska också vara bra, har dock inte testat den själv.  

Royal canin blötmat är ren skitmat kan jag påstå, det innehåller alldeles för mycket spannmål. Det dyraste behöver inte alltid vara det bästa!

Blötmat med bitar i gelé ska man undvika då dessa innehåller mycket socker och inte är nåt vidare bra för tänderna.

Angående mat som står framme tror jag inet är någon direkt fara för katten utan mer vi männsikor som tycker att det ser äckligt ut. Katter hotas inte av bakterier på samma sätt som människan gör då katters magsmätlningssystem är mycket kortare än människans. Bakterier som kommer in hinner inte stanna kvar i tarmarna så pass länge att de kan föröka sig och på så sätt bli farliga. Jag brukar själv inte låta blötmat stå framme så länge att det torkar in, men det är mer för att jag tycker att det ser ofrsächt ut, inte för att katterna skulle ta skada av det.

Rosino
0

Jag har en katt som totalvägrar att äta torrfoder. Men jag har torrfoder framme hela tiden åt de andra. Blötmat ger jag vanligen 3 ggr dagligen, oftast lite mer än de äter upp direkt, just för att hon som inte äter torrfoder ska ha nåt att äta under dagen när jag är borta.

Blötfoderfaten diskar jag mellan varje mål, och kanske nu inte den halvtorkade blötmaten alltid ser så fräsch ut men katterna tycks många gånger föredra den när den blivit lite torkad.

Det finns blötfoder som inte är helfoder, så där är det skäl att se upp om man ger bara blötfoder - att man verkligen har ett foder som har allt som katter behöver.

T.ex Almo Natures blötmat är INTE helfoder. Men ger man torrfoder också så kan man bra komplettera med sådant foder.

Jag har försökt halv-barfa, men mina katter är inte övertygade om att rått kött är till för att ätas och själv tycker jag det är äckligare med blodiga köttklimpar på mattan än lite torkat blötfoder på ett fat Glad Fast jag tror nog att det vore bra att ge rått kött.

Cheeserica
1

#11 Bra skrivet! Men det där med att blötmat som är bitar i gelé innehåller en massa socker låter som en kvarleva från diskussionerna ang att socker står med på innehållsförteckningarna för Mjaus bitar i gelé. Det har förtydligats av Doggy och handlar om sockerkulör på någon hundradels procent. På annan mat står det oftast med som något annat (som dock inte är lika lätt att förstå). Så åtminstone Mjaus bitar i gelé är helt lugnt att ge!

Fyrpihls
0

Ja Mjau är den som jag brukar ge också.. fast mina gillar Patén bäst..
sen ger jag Hills mjukmat också..

Men som sagt, jag ger både och…. och i huvudsak torrfoder…

Det passar mig/oss bättre och jag tycker att det funkar jättebra, särskilt sen fontänerna blev en del av inredningen här…

Sen har jag ett barn i huset som har en neurologisk skada.. FAS/ADHD och hon klarar inte av lukten av blötmat.. hon bokstavligen spyr.. hennes sinnen är så överkänsliga så hon klarar inte av det helt enkelt…
Jämför med att när hon var bebis och hon hade gjort i blöjan så fick vi lägga en´väldoftande våtservett över hennes näsa för hon klarade inte av sin egen bajslukt… lite OT, men lite för att inflika att alla familjer måste anpassa sig efter vad som funkar bäst i deras situation och till var och ens
egna val…

Det finns inget rätt eller fel i vad man väljer att göra.. jag tror att vi alla gör vårt absolut bästa för både våra två och fyrbenta skyddslningar…
Även om vi alla självklart får tycka och tänka att det som just jag gör är bäst…

Men för mig är det helt omöjligt att ha fat med mjukmat stående framme….
så jag tänker inte ha något dåligt samvete för att jag inte ger mina katter bara mjukmat…Så där fick ni en annan sida av problemet…

Men att vi alla får ta ansvar för att balansen mat/vatten blir tillfredställande för våra djur är självklart…

Så som svar på TS fråga, så tycker jag att en vattenfontän är en mycket bra ide´…            Kram från mig

Trasan08
0

Våra katter har fri tillgång till både torrfoder(orijen) och blötmat(Mjau/Willys kattmat)

Jag försöker få dom att äta mer blötmat än torrfoder, och med Willys maten går det rätt bra.

/Tina

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

LeS-
0

#14 Jag tycker inte att du ska känna dig träffad på något sätt, jag tror inte att någon av oss riktade sig direkt till dig utan vi håller en allmän disskution, ialla fall jag! Vad man ger sina katter är såklart upp till var och en och vad man än väljer tror jag man gör för att man tänker på deras bästa. Ingen har påstått nåt annat. Jag ger mina också torrfoder men försöker ger mer blötmat som jag skrev på mitt tidigare inlägg, så trots att jag tycker att blötmat är bäst förkastar jag inte torrmat helt! Glad 

#12 Det stämmer, all blöt mat är INTE helfoder, tex sheba är heller inte ett helfoder. Det gäller att läsa ordentligt på burkarna innan man köper!

#13 Se där, det hade jag ingen aning om! Ska tänka på det nästa gång jag ska köpa mjau :D

Fyrpihls
0

# 16 nej jag kände mig inte träffad direkt, ville bara förklara att det kan finnas flera olika anledningar i våra liv som gör att vi alla har olika sätt att tillgodose våra älsklingar..Glad

och jag tog absolut inte diskussionen personligt… Glad

Jag önskar verkligen att jag "orkade" barfa mer än jag gör.. för det tycker jeg verkar vara det optimala, att så mycket som möjligt efterlikna katternas naturliga sätt att leva…

Det är ju säkert det allra allra bästa… synd att det är förbjudet att ge levande foder, annars kunde man ju gett dom små möss… Fast då kommer nästa perspektiv in och det är ju då de stackars mössen…Gråter

Ja hur man än vänder sig så är ju rumpan bakåt som man brukar säga…

Jag har däremot funderat på att prova Orjen nu, det har min Fodervärd till sina och det verkar ju vara torrfodret på topp just nu… så det kanske blir det jag betäller nästa gång… Obestämd

undrar om det skulle funka lika bra med uppblött torrfoder som med blötmat?? Vad tror ni??

David
0

Här är det till 99% torrfoder som gäller, de ratar allt som heter blötmat. Tonfisk kan de väl offra sig gällande, och då brukar jag passa på att ha i lite extra vatten.

Fick ett tips på grundkursen i kattmassage, att ha riktigt stora vattenskålar (modell stor vovve), och sedan dess tycker jag att mina dricker mycker mer än tidigare.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

CallaMej
0

Inget svar på din fråga, men min Ragdoll vägrar att äta allt förutom torrfoder. Försöker då och då med något annat, men det ratas - det är bara Orijen torrfoder som gäller här hemma.

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Cheeserica
0

#17 Nej ett uppblött torrfoder skulle bara bli en "blötmat" med väldigt dåliga värden. Flört Du svarade aldrig på vad du ansåg vara "skitmat" vad gäller blötmat och vad du ansåg bra av torrfoder, annars är det lätt att göra en torrsubstansanalys på innehållsförteckningarna. Det är nämligen många som tror att blötmat är dåligt bara för att det "innehåller ju bara vatten", eller för att "det innehåller bara 5% fett" etc. Räknar man om dem till torrsubstans så ser man mycket tydligare vad fodren egentligen innehåller.

#19 En av mina katter var så, men det gäller att fortsätta presentera alternativ hela tiden så brukar det ge resultat så småningom. Bjud på kött när man lagar kött till sig själv (kycklingfilébitar är mina katters favoriter!), prova olika sorters blötmat "kryddat" med en nedsmulad vitamintablett eller annat som katten gillar osv.

FunHouse
0

#20, men om man tex blöter upp ett torrfoder som Orijen som ska vara ett bra torr foder, är det så mycket sämre då än att ge mjau??

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Cheeserica
0

#20 Kan ju göra ett räkneexempel då. Kollar bara på protein, fett och kolhydrater för enkelhetens skull.

Orijen Cat innehåller 42% protein, 20% fett, 18% kolhydrater och 10% vatten. Omräknat i torrsubstans blir detta 100%-10%=90% torrsubstans. Dvs protein 42/90= 46,6%, fett 20/90= 22,2%, kolhydrater 18/90= 20%.

Mjau Kyckling innehåller 10,5% protein, 5% fett, 0,3% kolhydrater och 82% vatten. Omräknat i torrsubstans 100%-82%=18% ts. Dvs protein 10,5/18=58,3%, fett 5/18= 27,7%, kolhydrater 0,3/18= 1,6%.

Så jo, även om man blöter upp ett "bra" torrfoder så kommer man inte i närheten av värdena på bra blötmat. Kolla framförallt på kolhydraterna - inte konstigt att så många katter går upp i vikt när de äter torrfoder!

Cheeserica
0

Ett tillägg angående torrfoder och kolhydrater. Anledningen till att torrfoder innehåller så mycket mer kolhydrater än blötmat - och det gäller ALLA sorters torrfoder - är att det annars är omöjligt att forma dem till pellets.

FunHouse
0

Ja, kolhydrater är ju inte bra.

Nä, BARF är bästa det är jag också övertygad om…

Jag höll ju på ett tag med det, men gick tillbaka till torrfoder igen av skäl, "ingen plats i frysen och klagomål från man och ungdomar att allt som finns i frysen är till katternaObestämd)

men då och då får dom nån kyckling vinge eller lite kött bitar och lite blötmat.

och ibland uppblött torrfoder, som jag ändå tror är bättre än att ge det tort, för att få i sig tillräckligt med vatten.

och mina katter verkar må braSkrattande 

AC

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Cheeserica
0

#24 Jag BARFade också förut men jag har tyvärr på tok för liten frys! Och full med skit är den säkert också. ;) Men det var inga större problem att få över katterna på blötmat när de ätit BARF som tur är.

Jag har full förståelse för att inte alla katter är så lätta att få att acceptera blötmat, däremot tror jag det tveklöst är bättre för dem i längden så det är nog bra att fortsätta försöka.

Fyrpihls
0

ok… ja då är det ju såklart MYCKET bätre med blötmat om man jämför så…

Ja det är ju kolhydraterna som är boven i fetma problemen, så egentligen kanske uppblött torrfoder kan jämföras med McDonalds och Ett bra mjukfoder, som riktig bra husmanskost…

Jag har ju också faktiskt hört att en del överviktiga går ner och underviktiga går ner när man ger bara mjukmat…

Hoppas det komm er nåt riktigt bra kattfoder som tex kan ligga på stora korvar, som man kan skiva upp och frysa i lagoma portioner…

Det finns ju för hund..

LeS-
0

Cheeserica: Vilken grym uträkning du gjorde! Där ser man verkligen att blötmat har det de bästa näringsinnehåll som en katt bör ha! Duktig du är :D

Och tänk på all torrfoder som är gjort till innekatter och kastrater som ska ha mindre fett, de innehåller ännu mer kolhydrater! Många överviktiga katter som har fått äta light torrfoder och ändå fortsatt gå upp i vikt har gått ner i vikt o sedan hållt den stabil direkt när de börjat få BARF!

FunHouse
0

Jag hade gärna serverat mjukmat till mina katter, men en av dom får sån diarré av det, så jag slutade av den anledningen.

Men jag ska försöka ge lite mer när han är lite större och magen blivit lite mer tålig.

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Fyrpihls
0

Ja Erica det var en bra uträkning. Motiverande faktiskt… Är det nån som har nåt tips på bra mjukmat som inet luktar.. just mjukmat..`??

LeS-
0

#28 Du kanske ska ge liiite i taget till kissen som får diarré av blötmaten? Introducera det försiktigt så att säga, vissa katter är mer känsliga för byte av mat och då behöver man ge mycket små mängder under en längre period, så ökar man varje dag succesivt. jag kan tänka mig att det nästan är bättre att inte låta kissen bli äldre utan börja redan nu. När de blir äldre kan det vara svårare att introducera till ny mat och magen kan bli ännu känsligare.

#29 hmm..som sagt så tycker jag mjau är den bästa och lukten tycker jag inte är så värst! Men annars tycker jag whiskas är helt ok med, fast lite dyare då.

Trasan08
0

Whiskas innehåller väl rätt mycket spannmål?

Mjau, Bozita och Willys kattmat är dom jag skulle rekomendera.
Men jag vet inte riktigt hur det är med lukten.. Du kanske kan köpa hem och prova?  Olika smaker luktar ju olika också.

/Tina

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

raggorgeous
0

Mina katter gillar inte Bozita tyvärr…  Mjau är ok men det enda de egentligen äter med god aptit är RC blötfoder…

Ska faktiskt åka och se om de har kycklinghjärta eller liknande på affären idag! Är kycklinghjärta det som allmänt är mest uppskattat??

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Omorose
0

#32 Ja katterna har en egen vilja =/ är lite besviken faktiskt över RC blötmat, dom har alla förutsättningar för att göra ett riktigt bra blötfoder och så väljer dom att he spanmål i sitt. Absolut ingen kritik mot dig, katterna äter det dom vill.

Mina ragdolls äter inte kycklinghjärta men husisen gör det. Köttfärs gillar dom dock, dom gjorde iaf det, har inte gett på länge…

raggorgeous
0

#33 ja jag har ju förstått det..

De gillar även Pussy´s blötmat..  är den bättre då kanske än RC?
Känns som om jag vill ha så mycket fett som möjligt bara nu då Mokita är dräktig..

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Fyrpihls
0

ja jag ska nog också prova med hjärtan (tex kyckling)Det luktar ju i alla fall bara just kött… det kanske går..

raggorgeous
0

#35 ja jag ska åka förbi affären i eftermiddag.. så lämnar jag rapport sedan om det var uppskattat! Spännande.

Det är inget farligt att ge en dräktig fislisa rå mat väl?

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Rosino
0

#31 Whiskas mmm innehåller inget spannmål

fjolltroll
0

Mina småpruttar vill inte äta torrfoder alls, eller dom äter när jag strör det på blötmaten, men aldrig att dom frivilligt börjar knapra ur skålen.

Jag skulle ju önska att dom år lite torrfoder iaf, det är ju praktiskt att slippa passa en massa mattider. Som det är nu äter dom 4-5 gr/dag. Mjau kattungefoder är det som småglinen trycker i sig en tetra om dan av.

Förut åt dom Royals blötmat och jag har inget emot att djurfoder kostar pengar men 200 kr i veckan på 2 kattungar  kändes lite häftigt tycker jag. Med mjau klarar vi oss på ca 70 kr/vecka + lite torrfoder.