Gräver inte över bajset
Hej, jag är ny här och precis blivit fodervärd till en 8 mån ragdoll hane. Han är en bedårande krabat, som följer mig överallt och verkar hur harmonisk som helst. Ragdoll katten är en ny ras för mig, har läst mycket på internet, men är som sagt väldigt grön vad gäller denna fantastiska katt. Har märkt att han inte gräver över sitt bajs (vilket gör att det luktar väldigt mycket)
och undrar om det "hör till" rasens beteende, eller om detta är vanligt/ovanligt hos ragdollen.
Tacksam för svar! 
Jag har 5 katter och 3 gräver inte ner, det är lika för alla katter inte bara Ragdolls.
Jaså? Oj, har haft katter hela mitt liv och aldrig sett detta förut. Man lär så länge man lever
.
Min förra katt var väldigt pedantisk och grävde över, men den jag har nu gräver bara ibland över. Skaffa ett kattlåda med hus så slipper du lukten, sedan även ha bra kattsand.

Jag har en donna som inte alltid gräver ner sitt bajs utan hon gräver utanför lådan, på plastmattan, efter hon har gjort sina behov. Hon är inte den smartaste men åh så go 
Som tur var gräver hennes mor över bajset åt henne, hon gillar inte alls då det luktar så äckligt!!
Det är de dominanta katterna som brukar låta sitt ligga och stinka… jag har en här också som gör det ALLTID.. bara för att.. det är ett sätt att markera vem som är störst bäst och vackrast..

Jag har läst/hört någonstans att bajs som inte täcks över är ett tecken på dominans….kommer dock inte på vart jag läst/hört det ifrån…..

Har en katt, alfa honan, som inte täcker över sitt bajs men vi har två andra katter som är snabbt där och täcker över, både sitt och hennes :D Väldigt bra då hennes bajs luktar sååå mycket.
Jag tror också att det är som #5 & #6 skriver, ett dominansbeteende. Har tre katter och "bossen" gräver aldrig ner sitt, däremot så krafsar han som en besatt på allt annat runtomkring lådan 
Vi har tre katter…. en av våra katter gräver väldigt sällan ner sitt bajs och det var vår yngsta ragdoll Colin… han är däremot väldigt bra på att krafsa på kanten av toalettlådan eller på locket
Men, det hjälper ju inte allt syns ändå. Och vi känner då han har varit på toa…. 
tror inte det är dominans, inte på en ensamkatt
vi har en hane ute på foder med samma beteende (kisset)
han vill bara tala om att han är sugen på en hona, dock tog de honom i i lådan och en spade, upprepade gånger och skvätte över, så nu gör han det
vi har ingen här hemma som gör så, alla täcker över
det är ett sätt att säga ;
här regerar jag.. min första hona Doris.. hon var så rolig.. när vi var i stugan i Norge ett år, och syrran hade med sina katter och de bodde i lillstugan.. och mina i husvagnen och storstugan så att säga.. då gick Doris en bit bakmot "älvbacken" som vi kallar det och så lade hon en bajshög mitt på "stigen….
Jag plockade bort den.. hon lade en ny.. jag plockade bort den.. hon lade en ny.. tills jag kom på att hon gjorde det för att syrrans katter inte fick gån in i hennes revir.. så då flyttade jag bajsen åt sidan bara en liten bit.. då bajsade hon inget mer och syrrans katter överskred inte den gränsen.
Det var ett osynligt staket kan man säga,…
och här hemma är det den ranghögsta honan som gör det.. och precis som nån annan skrev här så kan nån annan komma efter och "städa över" så att säga..

Vår katthona på 17 veckor gräver inte ned sitt bajs, trots att hon är ensam katt….då kan det väl inte vara revir tänk?
#12 Det tror jag de har även om de är ensamkatter. Och ni är väl fler i hushållet, dock tvåbenta misstänker jag? ;)
jo det kan vara revir tänk ändå..

Jo vi är fler två benta:)…och det klart hon kanske har revir tänk mot oss människor.
ja eller så kan det ju komma en till katt…
det vet ju inte hon…
det är ju liksom instinkter och inte funderingar… så därför behåller ju en del djur flera av sina sk instinkter som revir tänk osv…