Prisändring import/transfer
Kan väl bara lite snabbt berätta att SVERAKs årsmöte beslöt att från 1 juli i år så kommer avgiften för transfer vara 150,00 kr och för import/överföring 300,00 kr.
Det beslöts också om en del andra prisjusteringar från årsskiftet, men det är jag säker på att respektive klubb kommer informera om… =)
I framtiden kommer det garanterat vara så att diplomerade uppfödare kommer ha ett lägre pris på nästan allt som har med uppfödning att göra - ett hett tips - passa på att diplomera er! 
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Tack för infon.
Om man diplomerar sig är man tydligen skyldig att använda SVERAKs kontrakt, om det stämmer är det irriterande!!
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

ursäkta David men jag blir så anti på sånt här.
allt det här med Sverak diplomerade uppfödare, rabatt om man är det osv..
så fort det handlar om att försöka "tvinga" folk in i något gör mig alltid irriterad..
sen förstår jag om argumenten lyder att det är upp till var och en, men vad jag menar är att vi måste kunna tänka och handla själva, utan att styras av något..
detta blir lite: du får välja vilken färg du vill, bara du tar rött
(sen blir man ju inte förvånad över att det blir höjningar, de vet att ta betalt)
Kattungar väntas hos GunBertus

Saxat från SVERAKs sida
Rättelse/justering av ledare i Våra Katter 1/10 Jag vill be om ursäkt för en felaktig formulering vad gäller användade av SVERAKs avtal och blanketter;
Vid ansökan om diplomering undertecknar uppfödaren att denne har tagit del av, är till fullo införstådd med och accepterar de grundregler och beslut som gäller för SVERAK-diplomerad uppfödare. Dessa grundregler omfattar bland annat att varje SVERAK-diplomerad uppfödare förbinder sig att följa, och hålla sig kontinuerligt uppdaterad om förändringar rörande - FIFes och SVERAKs gällande stadgar och regler - de hälsoprogram som inom SVERAK finns för den eller de raser uppfödaren föder upp - svensk lag och gällande föreskrifter som avser katt, katthållning och konsumenträtt.
Det är alltså ej 100% krav att man skall använda förbundets blanketter men det är givetvis ett krav att följa grundkraven i blanketterna, detta då de följer regelverk och lagstiftning.
Annette Sjödin, förbundsordförande
# 3 Okej men det låter ju bra för då kan man ju själv göra de tillägg man vill göra, de som jag tycker saknas på deras.
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

Hur kan du säga att det kommer garanterat att bli så att diplomerade kommer att ha rabatt på nästan allt som rör uppfödning? Det vi röstade igenom var att diplomerade får rabatt på de vanliga stamtavlorna inget annat.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!
#5. Du såg väl styrelsens förslag =). Ge det ett par år, och när merparten av klubbstyrelserna är diplomerade, då kommer det =) (är lite småsynsk, jag vet…
)
// David
mm man kan byta förbund med
Vad innebär diplomeringen?
Jag har inte läst det!
Tycker dock det är lite fult, vi har ju betalat för stamnamnet!
Egentligen, om jag drar en grov parallell till arbetslivet, så numer krävs det ISO-certifieringar hit och dit, företag som har certifieringarna blir premierade på ett eller annat sätt.
Ungefär så föreställer jag mig uppfödardiplomeringen…
Det beslut gällande priserna som jag blev mest ledsen över, och också argumenterade emot, var att inte längre utfärda huskattsbevis gratis, där höjs det ifrån noll till 150,00 kr. (min tankegång var lite ju fler som skaffar ett huskattsbevis = fler id-märkt huskatter = registrerad i ID-registret automatiskt när huskattsbeviset söks) (men, det här är ju ett Ragdoll-forum, så jag ska inte fortsätta driva min huskattsdebatt här
)
// David
Styrelsens förslag är en sak, vad som röstades fram är en annan!
Förslaget diskuterades och precis som Sprattelkatten säger så röstade delegaterna igenom att rabatt ska ges bara på de vanliga stamtavlorna.
-------------------------------------------------------------------
GIC NL*SiempreAmar All For Love söker nytt hem
#9. Jo, absolut. Nu röstades det fram att endast en "produkt" skulle ha rabatt för diplomerade uppfödare, däremot är jag nästan helt säker på att i framtiden kommer det mer "produkter" som premierar de diplomerade uppfödarna.
// David