Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1495 ggr
Lilltassens
2010-03-25 09:56
1

Katt på foder.

Låter ni fodervärden betala för katten när avtalet är avslutat och katten ska övergå till fodervärden?

Jag har själv en katt på foder nu. Dom får katten när kontraktet är avslutat och jag står för försäkringen på katten under tiden jag äger katten.

Bara lite intresserad av vad andra uppfödare tycker och anser.

Trasan08
2010-03-25 10:33
0

Men själva poängen med foderkatter är ju just att istället för att fodervärden betalar halv/hel pris så får uppfödaren ta X antal kullar på katten i fråga.

Sen om man vill bryta kontraktet så får man ju se vad som står i kontrakt ang. betalning.

/Tina

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

ProvinsiaRivers
2010-03-25 12:01
0

Jag har en hona på foderhem. Jag har för avsikt att ha 2 kullar hos fodervärden. Betalar hela försäkringen tills kontraktet går ut. Sedan får dom katten och betalar för kastreringen vilket jag får en kopia på. Vi har även kommit överens om att jag hämtar hem ev kattungar som är otingade när dom är leveransklara. För att minska belastningen för fodervärden. Har hittat ett jättebra foderhem:)) Vilket inte alltid är så lätt,tyvärr.

Wermdos
2010-03-25 12:57
0

Jag har ungefär som du, jag står för försäkringen under den tid jag äger den. Jag betalar även för kastreringen när avelsarbetet är slut.

Och sen övergår katten i fodervärdens ägo.

Kan väl tillägga att jag också hämtar hem kattungarna om de inte skulle vara sålda vid 12-14 veckor.

Ragstars
2010-03-25 20:51
0

Jeg har også en fodervårdsfamilie til en hona från mitt B-kull, og har ca samma avtal som duGlad

Min forvert betaler ingen kjøpesum for katten, og i utbytte får vi som oppdrettere benytte katten i avl innen en avtalt tidsperiode, eller til et bestemt antall kull.
Forverten står for alle de kostnader som det innebærer å eie en katt, dvs. kostnader til mat, tilbehør, vanlige veterinærutgifter som vaksinasjoner eller ved skade og sykdom og vanlig forsikring.
Vi som oppdrettere står for alle de merkostnadene som gjelder selve avlsdelen, som f.eks helsetester, utgifter ved parring, avlsforsikring veterinærutgifter vedrørende fødsel eller annet som vedrører det å avle.

Skulle katten av visse grunner ikke kunne brukes i avl som tenkt, betaler heller ikke forvert noe "mellomlegg" for katten.

Jeg gir også min forvert mine oppdretterrabatter på fòr om hun er med når jeg kjøper.

Jeg kunne aldri tatt betaling for en forkatt, men har selv hørt om enkelte skrekkeksempler, der forvert betaler ala 4000 kroner for katten, og katten skal ha 4 kull, og oppdretter skal bestemme alt. Lureri, rett og slett. Skulle aldri ha gått med på en slik avtale.

ProvinsiaRivers
2010-03-26 09:19
0

Jag har provat det där med att ta betalt för foderkatt tidigare.

3000 kr och sedan vill jag bara ha en kull med honan.Plus att jag betalar försäkringen,vaccinationen m.m.

Den katten fick jag tillbaka efter 4 mån. Katten trivdes inte.Jag betalade hela köpesumman tillbaka och tog hem katten.

Så kan det också gå.

Det finns många slags avtal för foderkatter.

Tror man får kolla lite individuellt vad som passar för vem och det beror på hur många kullar man vill ha och om det är hona eller hane…

bebble
2010-03-26 10:01
0

#4 skriv inte ut ;forvert mine oppdretterrabatter 

det får vi inte göra

Ragstars
2010-03-27 00:43
0

#6: Hva mener du?

Forstår ikke helt hva du skriver her, språkbrist, kanskjeFlört

Mener du at min fodervård inte får utnytja mina uppföderrabatter?

Katten står jo i mitt navn, och er från min uppfödning?