Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3371 ggr
Carrie333
0

Oförutsägbar fertil hane

Hej,

Jag har nyligen blivit fodervärd åt en ragdoll hane. Det har i stort sett gått jätte bra och jag tycker om honom så mycket. Han är 9 mån och följer mig överallt, när möjligheten finns. Har dock ett problem, som skrämmer mig lite. Han är jätte mysig och kärleksfull ena sekunden, men kan attacker utan vidare nästa. Han både biter och klöser, ibland riktigt hårt. Jag försöker hålla still och lugnt säga "nej" och ofta slutar han. Beteendet gör mig dock orolig, vill att detta ska fungera. Enligt uppfödaren fanns det inget elakt hos någon av deras katter då jag frågade innan jag hämtade honom, så jag undrar varför detta händer nu. Han får kärlek och respekt hos mig och han verkar trivas. Äter dricker och sköter toan bra. Tips någon??? Ragdollen är ju känd för att ha ett så bra temperament, men detta tycket jag inte kvalificeras under bra temperament. Kan det vara åldern, eller att han inte är kastrerad?

Lottis-Gottis
0

Jag tror att han testar dig som ny matte, katter har ju en rangordning så han försöker nog att ha det högsta ranget, eller vad man nu ska säga. Stå ut så kommer det nog att lösa sig ska du se. Glad Lycka till med din nya familjemedlem .

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

Carrie333
0

Om det handlar om att testa mig pga rangordning, finns det något jag kan göra? Än så länge så har jag vart lugn och sagt "nej", och försökt ignorera honom.

Beteendet är inte bara mot mig, ha har attackera andra som varit här också, bara så där utan vidare.

Detta händer inte jätte ofta, men har hänt tillräckligt ofta för att göra mig lite orolig. Har fäst mig så och vill ha honom kvar, men verkligen att detta beteende ska ge sig.

bebble
0

Jag tycker inte det låter bra, låter som lite labilt psyke eller något annat är fel, han har kanske ont någonstans?

det är fel om en katt tar rang mot sin ägare, mot andra katter är det okey!

Carrie333
0

Ha verkar inte ha ont någonstans, har gått igenom hans kroppsdelar, vid tillfälle han inte visat humör. Han blir inte arg ofta, men verkar bli riktigt arg då det händer. attackerar även ibland fötterna när jag går. Slutar så fort jag säger till, men det verkar vara mer än bus. Förstår inte det här, han har ett bra, kärleksfullt och tryggt hem hos mig. Känns verkligen i hjärtat….

Är så tacksam för alla svar! Kram!

Askrike
0

Känns det som att det är bus som blir för hårt, eller är det ilska och attack?

Kattungar speciellt brukar ju tycka att det är väldigt kul att busa med fötter eller händer. Detta är något som inte ska uppmuntras eftersom de plötsligt är stora och då är det inte alls så gulligt längre. Kanske har han fått vänja sig vid sådant bus hos sin tidigare familj. Se till att stilmulera honom med kattleksaker så han lär sig hur man leker och samtidigt trötta ut honom. Ibland kan dåliga beteenden handla om understimulans.

Vid 9 månader är katten fortfarande barn och formbar. Tror att om du ger honom lite tid så kommer du komma tillrätta med problemet. Du gör rätt som säger ett tydligt nej och är stilla. Hjälper inte det kan du alltid ha en vattenspruta med hård stråle och spruta på honom när han attackerar för att visa att hans beteende är fel.

Ge inte upp, jag tror ni kommer lösa det!

Carrie333
0

Tack fö dina uppmuntrande ord! Jag vill verkligen att det kommer att lösa sig, då han verligen gått rakt in i hjärtat. Ibland tror jag att det kan vara bus, som het enkelt blir för hårt, men andra ggr låter han arg. Jag ka sitta och kela med honom och han ser verkligen ut att njuta och kurrar för fullt. Sen utan vidare så attackerar han och låter arg. Så svårt att läsa honom, då han ena sekunden gillar att bli kliad på ett ställe, för att sedan attackera, även då jag fortfarande kliar på samma ställe han nyss njöt av att bli kliad på. Ibland när ha attackerar fötterna låter han arg också, jag börjar undra vad han varit med om tidigare, men vill så klart inte misstro uppfödaren… Suck. Spenderar mycket tid med att leka med honom, ser till att han aktiveras mycket varje dag. Han verkar inte olycklig, han verkar trivas. Jag förstår inte detta beteende Rynkar på näsan. Förll för Ragdollen, främst pga av deras goda temperament. Jag älskar honom, men detta är så jobbigt och "tar ifrån" tjusningen som jag borde känna nu när jag äntligen fått bli fodervärd till en Ragdoll.

Askrike
0

Det är ju ett ganska vanligt kattbeteende att först njuta av att bli kliad på ett ställe för att sen plötsligt få nog och markera. Nu brukar dock Ragdollen med sitt coola temperament vara väldigt milda i de svängningarna. Håll koll på hans svans och så fort att du ser att svanstippen börjar svänga så sluta klappa och vänta in att han vill igen.

Sen är de ju bra på att lukta sig till hur vi människor känner. Han kanske känner av din oro och rädsla när detta händer och det skapar en osäkerhet och ett testande beteende. Tror att det är lugn och tålamod som är bästa medicinen från din sida. Tålamod och tid och fokusera på det som känns bra hos honom.

Lycka till!

Carrie333
0

Tack för din råd! Ska vara extra noga att kolla svansen från och med nu.

Jag tycker nog att jag är rätt lugn med honom, även dom jag är medveten om hans beteende, men visst kan det hända att han ändå kan läsa av en viss osäkerhet. Tålamod finns det gott om, jag ger inte upp i första taget, han betyder så mycket för mig. Tack igen!

Kram!

Carrie333
0

Askrike, jag har skickat ett PM till dig Glad

Fyrpihls
0

-Jag tror absolut inte att det är någon fara, han är fortfarande en kattunge.. visserligen på väg in i puberteten, men det är ju allmänt känt att katter brukar busa genom att sparka med baktassarna och hålla fast med framtassarna..

Man ska nog försöka att vara lite försiktig just med hanar att låta dom göra det när dom blir stora, men oftast om de blir killade på magen och de liksom har blivit kliade färdigt.. så blir dom lite överexalterade och liksom sparkas lite… men för det mesta så brukar dom bara pussas lite och sparka lite löst… mina brukar slickas och hålla fast min hand lite.

En del säger att man aldrig ska busa med katter med händerna, men det brukar jag göra.. däremot att vara lite lyhörd på deras signaler och att man med ömsesidig respekt "känner varandra på pulsen lite"

Har du provat med att din hand "dör" när han börjar göra så.. prova det så ska du se att han kanske börjar slickas istället…
Det är ju INTE ok om han biter och sparkas hårt så det blir märken…
Annars tror jag inte att det handlar om något dåligt temperament, utan en liten inbyggd "jag är rädd om mina snoppregioner" grej..

Lycka till och ge honom tillit… så får du tillit tillbaka..

Carrie333
0

Stort tack till er alla. Jag tar era visdoms ord till mig och jag ser positivt på framtiden med min nya familje medlem. Vi ska greja det här, grabben och jag Skrattande. Känns bra att jag kan vända mig till er alla, när jag blir osäker själv. Tusen, tusen tack!

Helona
0

Klart ni grejar det här,grabben och du! Håller tummarna för er iaf. Flört

Carrie333
0

Vill bara uppdatera Glad. Har redan märkt stor skillnad i humöret på min älskling, vilket känns jätte skönt. Med tiden så tror jag att "attackerandet" upphör helt, eftersom han redan nu lugnat ner sig. Just nu är det mest mina fötter han hoppar på, då jag går. Försöker att han vatten sprutan redo så ofta jag kan, för att lära av honom detta. Tack igen till Er alla som hjälpt!

Carrie333
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är förresten en bild på den omtalade :)

Carrie333
0

En till…

Carrie333
0

och en sista :)