Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 8877 ggr
Nitro
5

Magsår på katt?

Hej!

Skriver här, för här får jag alltid trevliga svar Skrattande

Har en skogiskille, kastrat på 6 ½ år.
Han har magproblem, detta är tredje gången på drygt ett år han drabbas av "akut magsjuka" som det hetat hos veterinärerna.

Veterinär ska kontaktas imorgon igen, bäst att säga det innan ni läser vidare!

Sist han hade det röntgades han, fick vätska under huden, miljoner blodprov togs och så vidare. Inga fel.
Fick atropin och pro-kolin men blev inte bättre. Tillslut bokade jag avlivningstid, för han var så dålig. Då vände det, och han blev bra.

Nu, ett halvår senare har det som sagt dragit igång tredje gången och han spyr upp maten ibland, ibland spyr han vanlig magvätska, och nu senast med blod.
Redan när han började spy satte jag in pro-kolin och Royals intestinal mat. Ingen skillnad.
Veterinärer säger: Vet inte vad det är för fel.

Har läst lite nu och i och med att han spyr blod, kan det vara magsår han har? Eftersom jag inte kan relatera kräkningarna till något.
Erfarenheter av magsår? Behandling? Ös på med svar och funderingar, veterinärerna står ju rådlösa!

Rosino
0

Har han inte undersökts med gastroskopi?

Eosinofil gastrit/enterit kan vara en möjlighet, men ända sättet att få reda på det är att ta prover från magen.

Om han varit så dålig som du skriver så tycker jag nog att det vore följande steg om det inte gjorts.

Nitro
0

#1 Nej, det har han inte blivit. De sa att nästa steg var att öppna upp och kolla om dom hittade något, och det avböjde jag till.

Rosino
0

Om allt annat gjorts är nog alternativet antigen gastroskopi eller att öppna upp. Det låter hemskt med "öppna upp" men det behöver ju inte vara värre än t.ex en honkattkastrering.

Har han behandlats med kortison?

Nitro
0

Jag sitter här och lusläser och googlar och hittade många fler med samma symptom som min. De har gett dem kortison och magmedicin, för att prova innan gastroskopi görs. Det skadar tydligen inte att prova!

Nej ingen kortison heller. Konstigt, de var 5 veterinärer på honom sist. Jag läste om gastrit/enterit och det låter precis som min Attu!
Ska ringa en privat veterinär och höra om det kan skrivas ut medicin för honom och prova.

Rosino
0

Eosinofil gastrit och/eller enterit kan ju egentligen inte botas, men många katter mår bra med ändrad kost och kan behöva kortison ibland om besvären återkommer.

Om du inte vill att gastroskopi ska göras genast, så fråga veterinären om de inte kan ge långtidsverkan antibiotika och kortison i sprutform.

Det kan räcka med att magen får vila upp ordentilgt och inflammationen lägger sig med hjälp av kortisonet.

Denna kommentar har tagits bort.
Nitro
0

Precis, det var det jag läste också. Kan jag bara hålla det i schack är jag nöjd! Han är ju så lekfull och gosig fastän han spyr såhär.

Läste också att magerhet var vanligt iom sjukdomen. Min Attu är så smal och jag har aldrig begripit varför.
Ska fråga om kortison och antibiotika imorgon!
Får de "vanlig" magmedicin också? Typ omeprazol?

Vilken kost är det som gäller? Han äter nu RC exigent och Bozita blötmat.

Rosino
0

De kan få magmedicin också.

Det bör ju vara mat som är lättsmält, det finns ju en hel massa specialfoder. Jag tycker intestinal borde funger,a men det kan ju hända att din katts mage var i så pass dåligt skick när du gav det att det inte hjälpte med enbart foderbyte.

Bozita vet jag inte - det är ju annars bra mat men ganska kraftigt. Många friska katter kan ju reagera på det med diarré. Men veterinären borde ju kunna ge råd om kosten.

Rosino
0

Det finns ju andra möjliga diagnoser också, t.ex IBD (Inflammatory Bowel Disease), foderalllergi och säkert många fler till…

Den eosinofila är en form av IBD.

Nitro
0

IBD är vadå?

Foderallergi har jag uteslutit i och med att han är allergisk mot en del torrfodersorter och jag vet därmed hur han fungerar då. Med RC har allt funkat.

Rosino
0

Googla på IBD så får du mera information. På engelska finns det åtminstone ganska mycket att läsa.

Rosino
0

Har du haft kontakt med veterinär på nytt?

Nitro
0

#12 Ja, det har jag. Både "min" veterinär och kliniken, genom henne.
Han är from. idag ordinerad på kortison och omeprazol. Hoppas verkligen det hjälper!

Rosino
0

Håller tummarna att han börjar må bättre! Glad