Vänja vid badning?!
Hejsan!
Nu har jag haft min lillpojke lite mer än en vecka och börjar nu undra hur det ska gå till då jag ska vänja han vid badning och framförallt fönen? då han är väldigt skraj dammsugaren..
Hur gick ni tillväga när ni skulle vänja era småttingar för det otäcka badet och den susande fönen? Skulle vara jättesnällt om ni ville dela med er för jag vill att allt ska bli rätt första gången så inget händer så han blir livrädd nästan gång det är dags att bada..Vill att badet ska bli till en positiv grej istället för negativ!
Tacksam för svar / Kim
Ta det bara lugnt.. ingen stress då du badar honom. Förhoppningsvis har han varit med om det någon gång hos uppfödaren, men det brukar gå bra iaf.
Sätt på vattnet redan innan du ställer ner katten så han hör ljudet.. ananrs kan duschens "schhh-ljud" bli skrämmande.. sedan lägger du en gummimatta på badkarsbotten, har lagom hård stråle och behaglig värme på vattnet. Prata lugnande med honom och försök att inte hålla fast honom mer än nödvändigt för att han ska stanna.. annars kan det lätt bli till panik..
Om du börjar nu då han är liten och jobbar på det här regelbundet kommer det där gå galant.. de allra flesta katter accepterar att bli badade, även om det kanske itne är det roligaste på jorden. Det är skönt att vara två, så en håller och den andra shampar och sköljer. Sköljningen är superviktig, skölj skölj skölj! OCh se till att han inte fåt vatten i öronen!
Föna är samma där.. prata lugnt med honom.. låg blåshastighet och låg värme på fönen, ha kattens huvud riktat bort från fönen och börja föna ryggen… du kanske får ta lite bara första gången, beroende på hur han reagerar.. prata lugnt och var vänlig, bestämt och massa kärlek.. visa att det inte är farligt..
Ja det var lite tips från mig.. det funkar bra på mina katter och kattungar. Min nakenkatt BADAR och leker gärna med en boll som flyter runt i 10 cm djupt vatten… ha ha! raggisarna sitter på badkarskanten och tittar på henne som om hon är från en annan planet, men ingen av dem är rädd för vatten.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Dammsugaren eller snabeldraken är något som vissa katter alltid har stor respekt för och undviker i möjligaste mån.
Badet och fönen börjar jag med tidigt. Det har gått bra med alla kissarna. De badar snällt, om inte självmant, och tre av kissarna fönar jag. Den fjärde kissen, Frosty Louise, gillar inte fönen alls och det har inte gått att vänja henne speciellt mycket, så henne handdukstorkar jag, fönar lite och sedan blir det till att självtorka.
Lycka till!
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
hihi vissa av mina katter åker på dammsugaren här hemma.. *s* städar jag föör mycket då?? hihi
så kattungarna härifrån brukar inte bry sig nämnvärt om den.
Sedan har jag en som inte låter så otroligt högt, mer för min egen skull men det uppskattas säkert av katterna också :)
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
Ett hett tips är att inte låta nått vatten komma på/i öronen då katter ofta tycker det är obehagligt.
http://www.svidjas.se
Jag är bestämd och lugn när jag badar mina katter, det brukar gå hur bra som helst. Vissa katter får man vara lite mer tuff med än andra, men jag har aldrig haft några större bekymmer. När de är små är jag försiktig och badad snabbt mest bara för att lära dem att det inte är så farligt.
Ska dock inte påstå att jag är så flitig med fönen tyvärr. När jag kör mitt snabba veckobad så torkar jag av dem med en handduk ordentligt, gärna en sådan där gul "plutoduk" eller vad de heter. Då blir de nästan torra och sen fixar de snabbt resten på en liten stund. Men när jag kör de mer ordentliga månadsbaden så åker hårfönen fram (efter en ordentlig tork med handdukar) och då sätter jag katten på en handduk på golvet och kör försiktigt med fönen över pälsen. Eftersom pälsen är relativt torr redan innan så går det snabbt att föna dem torra. Det brukar inte vara några problem om man bara tar det lugnt och är försiktig.
Sen är det väl olika på olika katter, mina katter brukar iblad få sig en omgång med dammsugaren också om de hårar mycket så mina är ju inte direkt rädd för sådana typer av ljud.
/Erika
#5 badar du alla dina katter varje månad? wow!
Det är mer än jag kan säga att jag gör.. *s*
brukar dammsuga hunden då han hårar, men inte katterna.. hihi
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
jag pratade just med mina fd fodervärdar som har Mini Mee och Nadine..
De dammsuger Minisen jätteofta, och det är jättebra när de fäller mycket.. hi hi hon är stencool…
kanske vore nåt att börja med..
jag dammsuger ju också minst en gång om dagen, men mina katter gillar det inte ändå…
ja just det.. badatråd var det ju.. hi hi
Jag använder en liten sorts skohylla i metall som jag ställer i badkaret som katten står/sitter på medans jag badar dom…
jag håller ett stadigt tag om frambenen medans jag duschar dom och sen schamponerar jag och det brukar inte vara några större problem.
Sedan tar man duschen igen och sköljer länge och väl och upprepar sen samma procedur så många gånger man vill beroende på om det är showbad eller "vanligt" bad…
Huvudsaken är att man själv är lugn och bestämd..
Min Amber är nog min svåraste katt.. hon tror att hon ska DÖÖÖÖ varje gång och gör allt för att försöka rymma, men det går ju inte och till sist brukar hon inse att det bara är att härda ut…
Men hon är lika skräckslagen varje gång, trots att hon VET att det inte är farligt..
De andra är ganska coola, och det är mest min egen rygg som tycker att det är jobbigast…
#6 nej jag badar mina katter varje vecka 
Varje måndag är det dags för en snabbt bad med mild såpa och handdukstorkning och borstning mm.
Men sista måndagen i varje månad så får de sig en ordentlig tvätt med balsam och fön, kloklippning, öron och hela köret.
Okej tack så mycket för alla svar! Jättesnällt! Ska föröska mig opå idag och tvätta han lite snabbt så han märker att vatten är okej :)
Och nu är detså att jag inte tänker ställa ut eller liknande så kan jag använda vilket kattschampoo som helst?
Har hört att man ska börja med att föna baktassarna och arbeta uppåt, men det är ju helt omöjligt om man är ensam, det är alltid en svans ivägen =).
Ni som fönar, har alla köpt en speciell kattfön eller använder ni vanliga fönar?
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Jag använder en vanlig hårfön, men kör på så kall luft det bara går och sen håller jag den långt bort och rör den hela tiden så att det inte ska bli för varmt. Borde och vill införskaff en speciell fön, men jag har inte orkat
Har en vanlig hårfön men med lite lägre ljud… kör på mellanvärmen, inte kallt och inte varmt.. funkar bra..
Sedan gillar jag blåsmunstycket som är lite smalt i fram.. så luften kommer som från ett "streck" (hm svårt att förklara) men hoppas du förstår vilket jag menar.
Använd ett bra shampoo, jag skulle rekommendera Espree RainForest som underhållsprodukt… har jag 
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare