vilken kattsand rek ni?
vad har ni för kattsand?

Det finnes mange tråder om dette emnet her inne, men jeg må få tala om at jeg har prøvd en ny typ kattsand, og den er helt fantastisk!!!
Even bettre enn EverClean!!
Sanden heter Flamingo, og finnes både med og uten babypudderdoft.
Klumper bra, og holder lukten borta!
Har den mest brukte dolådan i hverdagsrummet, og kjenner ingen lukt alls
Vet ikke om ni har denne typ kattsand i Sverige?
Jeg kommer iallefall til å anvende denne nå fremover!

jag har googlat på namnet och jo den finns i Sverige..
hittade bl.a detta:
säljs av TunaFoder AB i Skärplinge. Den heter Flamingo, är finkorning kompaktsand, kartongen är på 15 kg och kostar 176:- vilket blir 11:73/kg.
men det finns fler återförsäljare om ni bara söker på nätet..
Kattungar väntas hos GunBertus
Jeg synes Everclean gir et bra tilbud til oppdrettere i Norge. Man kjøper tre pakker (30kg)og får to gratis (20kg), noe som gir ca. 40% rabatt. Og jeg er veldig fornøyd!
Nå er det slik at man hele tiden vil ha alt bedre og billigere……
Så jeg ble nyskjerrig på denne kattesanden du anbefalte. Googlet, men fant den ikke i Norge.
Hvor kjøper du den og hva er prisen i Norge?
everclean,dyrare än de som finns på tex ica..men så mycket bättre.med denna sanden känner du inte av att det finns en kattlåda i hemmet..

#3 Jeg kjøper den på Lagerzoo her i Stavanger
Jeg kan høre med eieren neste gang jeg er innom hvilken leverandør hun har på sanden, så kanskje det kan være mulig for flere å ta den inn?
Jeg kjøper inn i stort når jeg handler sand.
10 stk. 15 kg sekker koster 129 pr stk med det tilbudet.
Tror normal pris pr sekk er 169 eller noe slikt.
Ofte bruker jeg å kjøpe sanden sammen med en oppdretter
#3 vad kostar Everclean i Norge

Everclean koster kr 229 for 10 kg og 150 for 6 kg.
Ved å bruke uppföderrabatten, får man kjøpe 3 og ta to gratis, altså 40% reduksjon i pris.
En mycket bra uppføderrabatt, tycker jeg

finns en ny som liknar everclean som är billigare i vissa djuraffärer.
"cat litter står det på påsen", tillverkare www.flamingo.be

Er så fornøyd med Evercleen at jeg ikke kommer til å bytte. Og med oppdretter rabatten så er den ikke så ille i pris heller.

evver clean och ica
Endast everclean.. den är bäst tycker jag…
Använder bara Everclean.
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Jag är så less på att Everclean dammar så, däremot tycker jag att den är bäst!
Jag blir dock nyfiken på Flamingo, kanske dammar den mindre?!
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Har också Everclean men håller med #14 att det dammar väldigt mycket, men det är en suverän sand annars.

Everclean helt klart men ikke til de priser i giver i Sverige…..

hvis i tager færgen til helsingør i Danmark og opretter jer som opdrættere hos hundens og kattens storkøb "Bonnie dyrecenter" så får i rabat og kan købe everclean til 87 danske kroner for 10 kg.
87 danske kroner er i svenske 113,76
Bare et godt råd fra DK
Är det någon som har märkt att t ex Everclean, eller andra sorter som dammar irriterar katternas ögon? När vår senaste persertjej kom till oss hade hon så fina ögon som absolut inte rann. Uppfödaren använde någon sort pellets (inte den "vanliga").
Efter några veckor hos oss, som använder enbart Everclean, rinner ögonen som attan och är nästan igensmetade på morgonen. Jag tvättar med Jean Peau ögonvatten flera gånger varje dag och använder dessutom Eye Envy. Har även kört en kur ögondroppar och då blev hon lite bättre, men så fort den var klar blev det samma visa igen.
Jag har haft perser i många år och är van vid att det rinner, men det här kom så oväntat. Kan hon vara allergisk mot sanden? Ska testa pellets, men då måste jag jju byta ut alla lådor
och är rädd att det ska lukta.
//Kerstin i Umeå
Använder bara Everclean - Lavandel eller Cedar..
Tycker mest den dammar då jag häller i sanden, sedan dammar det ju ingenting..
Suverän kattsand!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Jag har gått över till Golden Grey, en sand som jag är jättenöjd med.
Jag använde oxå Everclean tidigare men den dammar för mycket och den här sanden är både bra och prisvänlig och ligger på 14 kg:s säckar.
Pm:a mig för mobilnr till återförsäljaren, för jag vet att Per skickar ut 3,5 kg provpåsar till den som är intresserad av att prova den.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
#20. Hur är den jämfört med Everclean, förutom att den inte dammar?
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Jeg bruker perlesand.
Cat Exclusive sin er den beste synes jeg, men perlesand generelt lukter ikke i det hele tatt mener jeg så har ikke så mye å si hvilken type man har. Eneste minuset med perlesanden er at jeg er sååååå lei av og tråkke på disse perlene som ligger over alt.hihihihi :)
Har prøvd everclean og anden sand, men jeg synes alt lukter….
Så perler er det eneste vi bruker her i huset…
Jag använder Everclean Less Track. Och jag tycker den är bäst. Rekommenderar också Everclean till kattungeköpare.
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Odour Buster - bättre än Everclean tycker jag 
Och oparfymerad - jag avskyr starkt parfymerad kattsand.
Här använder jag Everclean lavendel och pellets då jag har en PEE WEE låda och jag tycker denna funkar perfekt.
Jag kan hålla med om att vissa Everclean dammar mer än andra men jag är så nöjd med just denna,då den inte luktar för starkt som vissa kan göra.
*¨¨*¨¨*¨¨*¨¨*¨¨*¨¨*¨¨*¨¨*¨¨*¨¨*¨¨*¨¨*¨¨*¨¨*¨¨*¨¨*¨¨*¨¨*¨¨*¨¨*
//Jenny S*Funtastic Dolls
Kattungar födda 2 Juli och 9 Juli
Jag använder Tidy cat (den blå) och tycker den är jättebra. Något dyr (239kr/18 kg), men den är dryg och håller borta lukt och klumpar sig riktigt bra. Har provat andra, men denna är utan tvekan den bästa i min åsikt och katten gillar den också.
Har provat EverClean och Djurkompaniets kristallsand. Är dammkänslig själv, men har märkt att EverClean Extra Strength har viss tendens att damma mindre än crystal/multicat/lavendel-varianterna, i vart fall de kartonger jag råkat få hem.
Kristallsanden dammade bara när jag hällde upp den, inte när katten grävt i lådan, men även om stallkatten tyckte den var alla tiders så ratade min raggis den, så det var inte så lyckat.
Jag har hittat en ny kattsand som jag tycker är suverän. Både bättre och billigare än Everclean! Det är Husse. Den kostar 199:- för 15 kg och då ingår leverans till dörren! De har ochså bra uppfödarrabatt. Tror att det blir 129:- för uppfödare, men då är nog kravet att man köper ett visst antal på samma gång. Själv är jag på min första kartong och den räcker ett tag till!
Detta säger jag trots att jag har varit ihop mig med deras återförsäljare här när det gäller hundmat (kattmat har vi inte diskuterat). Vi har inte samma åsikter där! Men kattsanden talar jag gärna väl om
.

Ingen som kör med kristaller? Jag tycker att det är överlägset bäst. Har testat Everclean och andra sorters vanlig klumpbildande sand också.
Jag köper Crystal Clear (tror jag den heter). Har hittat den på Coop och Vi. Den dammar inte, stannar i lådan och luktar ingenting. Underbart att inte behöva trampa runt i kattsand på golvet. Den klumpar sig inte utan suger upp och kapslar in urinet, så man tar bara bort bajset.
Det enda är att bajset kan lukta en del eftersom kornen (kristallerna) är större och katterna inte klarar av att täcka det lika bra som med sanden, men för oss som bara har två katter så är det inga problem med att vara ganska snabb med att ta bort bajset.
1 påse = 1 låda = 1 katt = 1 månad. Kostade 65:-/påse på Vi och 85:-/påse på Coop (underligt stor prisskillnad…)
Jag är i alla fall helnöjd med kristallerna. Vore intressant att höra någon annans åsikt.
Pratade med en kompis igår som provat det och var jättenöjd. Men jag undrar vad desssa kristaller egentligen är…
#29 Jag har som sagt haft kristaller, och till katten som faktiskt använde dem funkade det kanon. Till min egen katt funkade det inte alls, för hon tyckte inte om att kliva på det.
I och med att de suger åt sig fukt så effektivt slutade bajset lukta efter väldigt liten tid också med märket jag provade. Men det kan ha haft att göra med att katten ifråga har tendens till lös mage alldeles för ofta.

#31 Mina katter var också lite skeptiska till att kliva i det till en början, det kanstrar och krasar lite obehagligt tror jag de tyckte. Men jag körde med vanlig sand i lådn på övervåningen och kristallerna på undervåningen, efter någon vecka så hade de börjat använda kristall lådan också och då bytte jag helt.
#30 Jo, man undrar lite vad det är gjort av egentligen. Men jag vill inte undra för mycket eftersom jag tycker det funkar så himla bra hi hi.